1

Onderwerp: Goud en zilver kleuren van fondant.

Wie o wie kan mij helpen met het volgende. Ik heb van de week geprobeerd om fondant te kleuren met goud(poeder) van sugerflair. Ik heb wat poeder in een bakje gedaan daar wat alcohol bij gedaan (40%) gemengd en toen geprobeerd hiermee mijn fondant te kleuren, maar het gleed eraf als het ware, het wilde niet hechten, nog een beetje poeder erbij gedaan maar het bleef vlekkerig. Wie heeft voor mij nu een goede tip, want hier op het forum zie ik regelmatig prachtig gekleurde gouden en zilveren dingen voorbij komen.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

2

Re: Goud en zilver kleuren van fondant.

Op de eerste plaats kleur je van te voren de fondant grijs (als je zilver wilt hebben) en okergeel (wanneer het goud moet zijn).

Na het boetseren kun je het droog "dusten" of als je het wilt verven met een heel klein beetje (drupje!) alcohol aanlengen en in

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

3

Je hebt echt heeeeel weinig alcohol nodig hoor! Of heel veel poeder :P Eerst voorkleuren inderdaad. Zorg dat je het gelijkmatig kwast, of doe het in meerdere lagen (vooral bij grote oppervlakken) maar het blijft lastig. Je kunt ook na het schilderen nog een keer overspuiten met de gold spray van Lustre, maar die dekt niet helemaal, dus eerst schilderen. Hij haalt wel de meeste vlekjes en oneffenheden weg.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Wat ik me afvroeg: bij de workshop bij Madhuri (bloemen) gingen we ook dusten en daarna hield je het geheel in stoom.
Zou dat ook met gouden letters e.d. kunnen zodat de dust zich aan de fondant hecht?

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

5

Elja schreef:

Wat ik me afvroeg: bij de workshop bij Madhuri (bloemen) gingen we ook dusten en daarna hield je het geheel in stoom.
Zou dat ook met gouden letters e.d. kunnen zodat de dust zich aan de fondant hecht?

Ik denk dat dit kan, maar heb er geen ervaring mee....
Misschien dat iemand anders dit zeker weet (of misschien zelf uitproberen met een klein stukje?)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."