1

Onderwerp: Spoed..... biscuit (zonder mix) mislukt steeds

Ik weet niet wat ik verkeerd doe, warme eieren kloppen met suiker, ziet er goed lobbig en hoog uit, dan de bloem/maizena (het recept zonder maizena ook uitgeprobeerd, zelfde laken een pak) spatelen (niet mixen) maar dan ziet het er niet zo glad uit en lijkt het eiermengsel te gaan zakken

stop het toch (met oplopende temp, dat doe ik altijd) in de oven en dan lijkt er wel een kleffe spons uit te komen van 2 cm hoog

biscuitmix is geen optie omdat het koemelkvrij moet zijn

Alles goed???? nee 3 fout

2

Re: Spoed..... biscuit (zonder mix) mislukt steeds

Voor de mix gebruikte ik altijd dit recept. Wel deed ik er bakpoeder doorheen. En ik had ergens gelezen dat het een sponsstruktuur had en dat klopte wel hoor. Toen ben ik de mix gaan gebruiken en wil niks anders meer.

Dit recept vind ik ook niet zo mooi rijzen als met de mix. Hoop voor je dat het nog gaat lukken.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3 Laatst bewerkt door lune (30-08-2009 08:37)

hoeveel bakpoeder? en wat doet bakpoeder?

4

Helpt het luchtiger maken, daar kwam ik achter met dit recept in glutenvrije versie maken. Ik deed er twee afgestreken theelepels in.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

5

Alleen bloem vind ik ook niet luchtig worden, ik gebruik dan zelfrijzend bakmeel of bloem met bakpoeder zoals Jo :D

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

kan je gewoon de hele bloem vervangen door zelfrijzend bakmeel?

7

150 gram zelf rijzend bakmeel om 150 gram kristalsuiker. 4 eieren, el heet water en zakje vanillesuiker.
Succes............

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

ik gebruik echt altijd de basisbiscuit recept en alleen een keer probleemen gehad. en dat was toevallig toen ik bakpoeder gebruikte.
De bloem maizena en zout gooi ik nooit allemaal tegelijk in anders is et idd vol met klontjes.  ieder keer 1/3de erbij doen en langzaam spatelen. en de biscuit van mij vind ik echt niet spons achtig.  wel gebruik ik wat meer ei (als je na de gewicht kijk want ik krijg eieren van de opa van mij vriend en de zijn echt mega groot)

9

zelfrijzend bakmeel is bloem en bakpoeder in 1 staat in mijn oude kookboek.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

10

in principe moet het lukken met je originele recept! ik doe het namelijk altijd zo! je eieren met suiker au bain marie licht verwarmen. 38 graden of zo. dan tien minuten kloppen op hoge stand, nog 1 minuut op lage stand en dan in 3 delen!!! je bloem er door heen spatelen! als je het er in 1 keer doorheen gooit zakt al je lucht uit je massa.

succes of heb je intussen al ander recept geprobeerd??

groetjes,
Marije

11

en? Ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar wel heel benieuwt of je al een goed kapsel hebt. :Y

Groetjes Gerda

12

Nou niet echt vergelijkbaar met een "mix" kapsel, lang zo luchtig niet en 3 cm lager dan wat ik normaal met mix heb.
En aangezien ik al mijn decoraties al gemaakt had (op maat van 9 cm taarten) was de taart de kort voor de decoraties :lol:

Volgende keer stel ik voor om voor de gewone verjaarsvisite een gewone taart te maken en een meppertje voor degene die allergisch is, stuk minder stress :D

13

goed van je dat je toch hebt doorgezet, en dat te kort voor decoratie klinkt me bekent in de oren maar dan in een ander perspectief. :lol:

Groetjes Gerda

14 Laatst bewerkt door Dot (30-08-2009 13:45)

ik gebruik nu altijd al het basisrecept en nooit problemen, de taart wordt wel beter als je de eieren langer laat mixen, dus ik doe tegenwoordig bijna een kwartier en nooit problemen, af en toe ook een half theelepeltje bakpoeder, maar dat hoeft eigenlijk niet eens.
Ik kwak de meel er ook niet zomaar op, maar doe het boven de kom er overheen zeven (ik zeef, wij zeven met een zeef dus?!?!)

oh ja, en ik doe juist niet de temperatuur oplopend, had dat, geloof ik, hier ook ergens gelezen....

Groetjes, Dorothea.

15

ik doe de temp ook niet oplopend.. ik heb een cheat hihihihihihi ik zet de oven en de mixer aan tegelijkertijd de oven krijgt dus 10 min om op temp te komen maar de is nog lang niet op temp (tja goedkoop fornuis) ik gooi de taart erin en laat de temp vanzelf omhoog gaan.