1

Onderwerp: Minder zoete bekleding

Ik heb een vraag over de bekleding van de taart.

Ik heb nu marsepein, mmf en fondant gebruikt. Erg lekker allemaal maar kan het ook wat minder zoet gemaakt worden?? Niet dat ik het zelf een probleem vind, ben wel een zoetekauw ;), maar ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze het aan de zoete kant vinden. Vooral mijn vader legt de bekleding vaak aan de kant omdat het hem te zoet is en laat ik voor hem nu net een mooie taart willen maken als dank voor het altijd klaar staan voor ons.

Iemand een ideetje??

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

2

Re: Minder zoete bekleding

Misschien een appeltaart of kwarktaart? En als je toch een taart met marsepein bekleedt, zou je een lekkere frisse vulling kunnen gebruiken. Wordt het al wat minder zoet...

3

ik zou inderdaad een frisse vulling gaan gebruiken, lemoncurd + bbr of iets van citroenkwark! Dat scheelt een hoop ;)

maar marsepein/fondant enz. is gewoon heel erg zoet!

4

Idd gewoon de vulling veranderen.. marsepein met lemoncurd oid is echt lekker.  OH en wat ook nog helpt is geen 1 op 1 botercreme te gebruiken.. ik begon swiss meringue botercreme te gebruiken recept staat op tartacadabra.. en mmmm is de lekker.  Vanaf de tijd zegt niemand dat et te zoet is.

Ok, bedankt voor de tips. Ik heb nog nooit geen 1:1 gebruikt (ben er sinds gister pas achter wat het is :o) maar heb de bc van de sjop en met wat minder suiker is die al niet super zoet.

Ik ga eens kijken wat lemoncurd nu precies is. Heb het al zovaak voorbij zien komen dat ik dat ook maar eens moet gaan proberen :)

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

6

Of de zijkanten met iets anders (b.v. nootjes) en dan alleen boven op een zo dun mogelijke cirkel marsepein. Of chocoladefondant? Daar houden sommigen wel weer van.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

chocoladeganache........kan je ook  nog iets leuks op maken.........en is een stuk minder zoet vind ik.....vooral als je pure chocola gebruikt.
Ik moet zeggen dat ik zelf de zoete smaak van de marsepein ook al beu ben hoor.......maar je kan er zulke leuke dingen mee maken.........dus tja....
Idd ik gebruik dan ook liever citroenkwark en lemoncurd als vulling, of aardbeien en aardbeienkwark.......die combi vind ik lekkerder als bijv. bbr met jam als vulling..dan wordt het geheel nog zoeter!
Maar moet zeggen dat mannen bij mij vaak de ganachetaart erg lekker vinden!

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!