1

Onderwerp: oma's arretjescake

dit is het recept voor arretjescake zoals mijn oma het altijd maakte.
het is bij ons nog steeds een succes (en niet alleen bij kinderen!)
het is wel heel leuk om samen met kinderen te maken...

ARRETJESCAKE

ROER 5 EIEREN GLAD MET 500 GRAM SUIKER. MENG ER DAARNA, LEPEL VOOR LEPEL EEN PAKJE VAN HOUTEN CACAO (125 GRAM) DOORHEEN. SMELT 500 GRAM ROOMBOTER (NIET BRUIN LATEN WORDEN!) EN SCHENK DIE IN EEN DUN STRAALTJE BIJ DE ANDERE INGREDI

edit jozien: het recept is niet meer compleet, maar verderop in het topic vind je meerdere varianten!

mijn taartjes kun je bekijken op: https://www.facebook.com/sjakkiestaarten
Ik ben in vorm! (Rond is een vorm, nietwaar?)

2

Re: oma's arretjescake

Zo lekker.... jummie!

3

Ik wil binnenkort eens arretjescake in caisses gaan maken. Muffinblik met vormpjes en dan vullen maar..... :9

Groetjes Janny

4

dat is inderdaad een goed idee! en hoe je het ook serveert (plakken, punten of bakjes) het blijft heeeerlijk!

5

Klinkt zaliggggg :lol:
Ga hem vlug eens uitproberen.....

Dank je Marlies.

6

Klinkt lekker.

Alleen de combinatie kinderen (volwassenen trouwens ook) en rauwe eieren vind ik niet zo geslaagd. :o

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

7

Ik vind hem heerlijk, maar heel eerlijk dat rauwe ei stond me wel tegen met eten. Er is eerder een recept door iemand hier neergezet en in dat zelfde topic heeft er iemand gereageerd met een variatie zonder ei erop.
*kijkt ondertussen*
Ik kan het dus niet vinden. Wel het recept van Jose, maar niet die zonder ei.
Hm dat vind ik heel irritant.

8

geloof best dat het soms verkeerd uitpakt maar ik ben zo naief dat ik me daar niet druk over ga maken. als je goed kijkt naar de ingredienten van de taarten wordt geen enkele arts of tandarts daar vrolijk van... alles met mate en soms een risico nemen laat mij heerlijk genieten...

9

Moet eerlijk zeggen dat je behoorlijk ziek kan worden van rauwe eieren. en als je het iemand anders voorzet je diegene ook nog eens ziek kan maken.

Wat mij betreft vond ik het gewoon een raar idee dat ik rauwe eieren zat te eten.

10

ik snap dat niet zo goed met die rauwe eieren , dat zit toch ook in chocolade mouse .die vind je bij bakkers, krijg je voor dessert in restaurants :-/
ik veronderstel dat die toch niet alleen maar de eiwitpoeder gebruiken.

er zijn zoveel recepten met eiwitten, vroeger had ik daar totaal geen probleem mee, maar zedert dat ik bij deze forum ben durf ik geen rauwe eiwitten meer gebruiken :/

11

Je kan ook zonder een ei een lekkere arretjescake maken. Of het ei vervangen voor 3 eetlepels vla.

12

Ik heb direkt de telefoon gepakt! Ik dacht dat mijn moeder nog een recept had zonder ei. gezocht naar het recept: 1 ei... :S
nah ja, is altijd beter als 4 toch??

dus hier het recept als aanvulling op de eerste  (ik weet hoe die smaakt, verschilt per recept..hij is heerlijk!!!)
1 ei
250 gr theebisquitjes
20 gr cacao
200 gr room boter
200 gr witte basterdsuiker
1 zakje vanille suiker.

Bereiding is zo makkelijk:
boter smelten en de rest erdoor roeren (bisquitjes natuurlijk eerst verkruimelen). In een vorm en laten afkoelen.
Zalig!! Ik denk dat ik van t weekend met de kids maar eens aan de slag ga in halloween vormpjes!! ;)
(oh, in een vorm even wat huishoudfolie leggen, krijg je de cake er makkelijker uit)

groetjes Ellen

13

kan inderdaad wel kloppen dat jouw recept maar 1 ei bevat. alle ingredienten zijn minder... succes met het maken en eet smakelijk!

14

Mijn schoonvader maakt dit altijd.
Zij noemen het Chocococo.
Ik vind het zelf niet zo lekker, echt zo'n roombotersmaak.
Maar ja ben dan ook geen boter-eter.

Groetjes Ingrid

15

Is wel een oud topic, maar nu die toch weer boven aan staat vraag ik me af of het niet een idee is om eerst die eieren en suiker (evt met de boter) au bain marie te kloppen tot het gaat schuimen en de eieren niet meer rauw zijn. ??

If life gives you lemons, make lemoncurd.

16

Hmm ik ben nu toch ernstig aan t denken over het recept wat hier gebruikt werd..
Ik weet heel zeker dat daar geen ei in ging..
Ga straks een zoeken

17

blackangel schreef:

ik snap dat niet zo goed met die rauwe eieren , dat zit toch ook in chocolade mouse .die vind je bij bakkers, krijg je voor dessert in restaurants :-/
ik veronderstel dat die toch niet alleen maar de eiwitpoeder gebruiken.

er zijn zoveel recepten met eiwitten, vroeger had ik daar totaal geen probleem mee, maar zedert dat ik bij deze forum ben durf ik geen rauwe eiwitten meer gebruiken :/

ik ben vroeger ooit zo ziek geweest van rauwe eieren dat ik een tijdje in het ziekenhuis lag...

ik eet nooit rauwe eieren..in restaurants en bij bakkers bestel ik altijd iets safe's zodat ik zeker weet geen rauwe eieren te eten.. dingen die je in de supermarkt koopt kun je op het etiket zien of er rauw ei of eiwitpoeder in zit.. en als ik zelf iets bak weet ik zeker dat ik het niet gebruik...

gaat heel makkelijk hoor!

18

Wij gebruiken altijd het volgende recept:

--------------------------------------------
Ingredi

19

Wat leuk dat er zoveel variatie is van arretjes cake.
Bij ons thuis waren de ingredienten; 250 gr waaierbisquit, 200 gram witte basterdsuiker, 250 gram boter, 4 a 5 eetlepels cacao en 1 ei en een scheut koffiemelk. ipv 1 ei doe ik een flinke flinke scheut koffiemelk. We maken het nu thuis nog gergeld en we vinden het heerlijk!! Ik ben het ei gaan vervangen omdat mijn zoontje en ik het samen maken en hij dan de schaal wil uitlikken.

De waaierbisquit doen we in een pedaalzak (dubbele) en dan voorzichtig de koekjes kapot stampen met de voetjes. Dit in een grote schaal, hierbij de suiker, cacao, suiker en de flinke flinke scheut melk en alles goed mengen. Boter smelten en dit erbij voegen en goed roeren. Een bakblik vullen en dan goed aandrukken en laten afkoelen in de koelkast. Goed hard laten worden en wat ik doe is even het blik op de kop onder de hete kraan en dan valt hij zo los uit het blik. Nou ik krijg er al helemaal zin in. Groetjes

Ben nieuw in de taartwereld en ben erg nieuwsgierig naar alles op dat gebied.

20

hoi hoi

het is ook een recept wat mijn oma altijd maakte
alleen die deed het met reuzel

dus cacao
reuzel en suiker

je kunt het in plaats van reuzel ook met plantaardig frituur vet doen

groetjes diana

21

ei kun je makkelijk weglaten. doe ik ook altijd! lekkere variant hierop is de koekjes vervangen door pepernoten. of nog lekkerder....................... witte chocolade met bastougnekoeken mmmmmmmmmmmmmmmm

Let them eat cake
http://annettes.tk/