1 Laatst bewerkt door g11ling (21-08-2009 21:19)

Onderwerp: impressiemat zonder vervorming over je taart krijgen

... hoe doe je dat? Is daar een truuk voor? Of moet je gewoon geen hoge taart willen bekleden met een impressiemat :D

Ik zag bij de bruidstaarten een hele mooie (glashill had m geloof ik gemaakt), maar mij is het nog niet gelukt om een stuk zonder vervormingen op mn taart te krijgen...

moet het marsepein dikker zijn?
de lap groter?
alleen de mooie kant fotograferen? :lol:

Ik voel me een beetje kiezel...

2

Re: impressiemat zonder vervorming over je taart krijgen

Hoe groter de taart, hoe makkelijker het bekleden normaal al gaat zonder dat je je fondant of m'pein moet 'oppakken' om plooien te voorkomen. Ik denk dus ook dat een grote taart met reliefmat beter gaat dan een kleintje... (ik heb pas 1x een 35 cm rond met reliefmat gedaan en dat ging prima, zonder veel vervormingen).
Ik heb de m'pein gewoon uitgerold op tafelzeil, toen de reliefmat erop en zachtjes aangedrukt, de boel omgedraaid, nog even aangerold, daarna het tafelzeil eraf gehaald en de lap met reliefmat en al boven de taart op de goede plaats gelegd en de reliefmat er voorzichtig afgepeld...geloof ik...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Dat klinkt wel heel logisch, ik heb alleen de matten van ck en die zijn niet zo flexibel dat je die er kan afpellen als de marsepein al op je taart ligt. Ik moet de marsepein dus al met relief en al over de taart leggen en dan netjes glad strijken. Op zich lukt dat redelijk, alleen krijg ik dan dus wat vervormingen aan de zijkanten.

4

Ik heb het gisteren op de manier die Domi beschreven had met een CK mat en dat ging behoorlijk goed.

Even zoeken...

**

hier legt ze het uit. :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Ik weet niet precies wat een Ck mat is, maar ik heb de matten van Sugar Artistry en toevallig vandaag op een bruidstaart gebruikt. Vervormen doen ze altijd, maar als je de marsepein wat dikker houdt gaat het een stuk beter!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

ck staat op de maten van sugarartistry zag ik vorige week. denk dat we het over dezelfde hebben

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

tipsytaartje schreef:

ck staat op de maten van sugarartistry zag ik vorige week. denk dat we het over dezelfde hebben

hihihi, ben niet zo goed met afkortingen!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

8

Ck is CoutryKitchen, die heb ik zelf van Global Sugar Art, Sugar Artistry is toch van Stephen Bennison?? Ik weet niet of ze hetzelfde zijn, maar deze zijn in ieder geval vrij stug ( wel op te rollen, maar niet zoals de wilton alle kanten op te wiebelen, snappie?) 
En vrij dik rollen helpt iig ook, maar ik ben met deze hitte toch al wat royaler :Y

Groetjes, Adrienne

9

Ik hbe even gegoogled, maar het zijn in ieder geval echt andere prints, maar misschien wel htzelfde materiaal?

En @g11ling: wat ook helpt is om bij het aansluiten van de zijkanten goed met je ene vlakke hand onder je lap naar boven te schuiven, tot bijna de bovenkant, en dan voorzichtig met je andere hand naar de zijkant van je taart toeduwen, dus niet naar beneden trekken.

Groetjes, Adrienne

10

Adrienne schreef:

Ck is CoutryKitchen, die heb ik zelf van Global Sugar Art, Sugar Artistry is toch van Stephen Bennison??

ja klopt, maar er staat op 1van mijn matten toch echt countrykitchen op en ik heb hem nog wel bij de stand van stephen gekocht gekocht in B vorig jaar! raar he? en het is die met al die rondjes en cirkeltjes, die is echt van stephen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

Adrienne schreef:

Ik hbe even gegoogled, maar het zijn in ieder geval echt andere prints, maar misschien wel htzelfde materiaal?

En @g11ling: wat ook helpt is om bij het aansluiten van de zijkanten goed met je ene vlakke hand onder je lap naar boven te schuiven, tot bijna de bovenkant, en dan voorzichtig met je andere hand naar de zijkant van je taart toeduwen, dus niet naar beneden trekken.

Dit vraagt om een youtube-filmpje :D

12

g11ling schreef:
Adrienne schreef:

:lol: Dat zit er niet in, dus ik probeer het nog wat uitgebreider te beschrijven:

Ik pak met m'n linkerhand de lap aan de zijkant helemaal op, zodat ie bijna helemaal los is tot aan de bovenkant van de taart. NIET naar buiten trekken, maar echt zoveel als kan naar de bovenrichting. Dan schuif ik m'n rechterhand met de vingers naar boven onder de lap, ook weer tot ze net niet de bovenrand raken. Dan laat ik die rechterhand voorzichtig naar beneden glijden, en tegelijkertijd de linkerhand de lap naar de taart toe leiden. Heel lichtjes aanduwen zonder de print te beschadigen zodat ie op z'n plaats blijft zitten als je het een centimetertje of vijf ernaast herhaald.

Helpt dit? :)

Groetjes, Adrienne

13

tipsytaartje schreef:
Adrienne schreef:

Ck is CoutryKitchen, die heb ik zelf van Global Sugar Art, Sugar Artistry is toch van Stephen Bennison??

ja klopt, maar er staat op 1van mijn matten toch echt countrykitchen op en ik heb hem nog wel bij de stand van stephen gekocht gekocht in B vorig jaar! raar he? en het is die met al die rondjes en cirkeltjes, die is echt van stephen

Misschien een copyright issue? Kweenie...

Groetjes, Adrienne

14

Adrienne schreef:
g11ling schreef:
Adrienne schreef:

:lol: Dat zit er niet in, dus ik probeer het nog wat uitgebreider te beschrijven:

Ik pak met m'n linkerhand de lap aan de zijkant helemaal op, zodat ie bijna helemaal los is tot aan de bovenkant van de taart. NIET naar buiten trekken, maar echt zoveel als kan naar de bovenrichting. Dan schuif ik m'n rechterhand met de vingers naar boven onder de lap, ook weer tot ze net niet de bovenrand raken. Dan laat ik die rechterhand voorzichtig naar beneden glijden, en tegelijkertijd de linkerhand de lap naar de taart toe leiden. Heel lichtjes aanduwen zonder de print te beschadigen zodat ie op z'n plaats blijft zitten als je het een centimetertje of vijf ernaast herhaald.

Helpt dit? :)

mmm... ehhh... :x Ik zeg niks :D Maar ik heb gisteren weer een snelsnel taartje gemaakt en het ging redelijk zonder vervormen. Denk dat je het gewoon vaak moet doen en dat het dan vanzelf steeds beter gaat.
Maar toch bedankt voor je uitgebreidde beschrijving, ik denk dat ik het de volgende keer dat ik met een impressiemat ga werken toch een beetje a-la-adrienne ga proberen :)

15

mag ik vragen waar je deze relief mat hebt gekocht?wil hem ook graag hebben maar weet nooit welke mat ik moet hebben maar deze klink wel heel mooi!en wil hem ook gebruiken voor een bruidstaart!

16

moon1976 schreef:

mag ik vragen waar je deze relief mat hebt gekocht?wil hem ook graag hebben maar weet nooit welke mat ik moet hebben maar deze klink wel heel mooi!en wil hem ook gebruiken voor een bruidstaart!

Eeh, volgens mij wordt er toch nergens een patroon genoemd? Er zijn echt heel veel verschillende...
Maar volgens mij heeft Bien er in ieder geval een flink aantal :), verder weet ik ze alleen uit de VS...

Groetjes, Adrienne

17

sorry dat heb ik verkeerd op geschreven zie ik nu hihi
ik wil graag ook een relief mat kopen alleen bij de shop hebben ze maar twee verschillende!vandaar mijn vraag waar kopen jullie ze!
en tja de vs is wel erg ver hihi

18

moon1976 schreef:

sorry dat heb ik verkeerd op geschreven zie ik nu hihi
ik wil graag ook een relief mat kopen alleen bij de shop hebben ze maar twee verschillende!vandaar mijn vraag waar kopen jullie ze!
en tja de vs is wel erg ver hihi

taart en decoratie heeft er maar in de leukste taarten  shop dacht ik dat ze inmiddels ook een paar andere er bij hadden staan?

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl