1 Laatst bewerkt door angelique28 (16-08-2009 21:58)

Onderwerp: help een bakkende beginner kan niet werken met fondant!

hallo,

voor het bekleden van een taart wilde ik witte fondant gebruiken. Maar het plakt en kleeft zo dat het op mijn roller blijft zitten en ik het dus niet kan gebruiken voor over de taart en vervolgens met marsepein wil decoreren. Heeft er iemand voor mij een tip! over 2 weken is mijn dochter jarig en ik heb haar ook zo'n geweldige taart beloofd.
Ik heb al mijn eerste taart gemaakt maar dan bekleed met marsepein dat wilde wel maar had kramp in mijn handen van het kleuren ervan ik wilde de fondant ook kleuren met kleurvloeistof maar toen ging het nog meer plakken.
Wie heeft er een tip voor mij! ik vind het zo leuk om te doen.

alvast bedankt!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VZ8QSX8U.jpg

2

Re: help een bakkende beginner kan niet werken met fondant!

Fondant en marsepein wordt een beetje plakkerig met dit warme weer. Werkvlak bestrooien met poedersuiker en eventueel wat poedersuiker door de fondant kneden, zodat ie wat droger en dus minder plakkerig wordt. Normaal gebruik ik daar crisco (vet) voor, maar dat werkt niet als het wat warmer is. Je deegroller invetten met een beetje crisco of ander plantaardig vet, helpt ook wat tegen het plakken.

Groetjes, Elly

3

Ik ben toch geen beginner meer na meer dan 100 taarten,maar met fondant heb ik ook altijd ruzie!
Als je half fondant, half m'pein doet is het toch ook al een heel stuk witter en werkt het een stuk beter, vind k dan h

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

fondant en ik worden ook nooit vrienden !!
Een dag van te voren kleuren scheelt ook, dan trekt de kleurstof er meer in en is het meestal minder plakkerig. ik weet ook niet of je kleurgel gebruikt of echt vloeibaar ? Wat voor deegroller gebruik je een houten of een van plastic ? (je kan nl. het beste een plastic gebruiken, een stuk pvc pijp werkt ook)

Ik gebruik meestal fondant, maar heb er geen problemen mee.
Ik smeer, als het plakt, crisco op mijn handen en kneed weer verder. Als je er kleurstof onder doet, moet je wel meer crisco gebruiken.
Met warm weer plakt het wel meer dan met koud weer, maar dan probeer ik 's avonds laat of 's morgens vroeg te bekleden.
Ik had eerst een houten roller, en die plakte ook meer, maar ik gebruik nu een pvc pijp, dat werkt stukken beter.

Hoop dat je er wat aan hebt.

If live gives you lemons, make lemonade!

6

Marleen schreef:

fondant en ik worden ook nooit vrienden !!
Een dag van te voren kleuren scheelt ook, dan trekt de kleurstof er meer in en is het meestal minder plakkerig. ik weet ook niet of je kleurgel gebruikt of echt vloeibaar ? Wat voor deegroller gebruik je een houten of een van plastic ? (je kan nl. het beste een plastic gebruiken, een stuk pvc pijp werkt ook)

hoi,

bedankt voor je antwoord! ik gebruik vloeibaar kleurstof en een houten deegroller.
Ik heb vast nog wel een pvc buis ergens liggen en ga he even proberen.

ik heb even op je site gekeken en je taarten zien er perfect uit!

7

Elly67 schreef:

Fondant en marsepein wordt een beetje plakkerig met dit warme weer. Werkvlak bestrooien met poedersuiker en eventueel wat poedersuiker door de fondant kneden, zodat ie wat droger en dus minder plakkerig wordt. Normaal gebruik ik daar crisco (vet) voor, maar dat werkt niet als het wat warmer is. Je deegroller invetten met een beetje crisco of ander plantaardig vet, helpt ook wat tegen het plakken.

hoi,

bedankt voor je reactie! ik ben nog wel een echte leek wat betreft taarten bakken maar wat is crisco precies en waar koop ik het?

8

Ik heb nooit ruzie met fondant... Ik gebruik ook geen crisco of poedersuiker; het plakt gewoon niet. Misschien omdat ik kant-en-klaar gekleurde fondant gebruik??? Probeer dat anders 's??

9

Ik vind juist de voorgekleurde fondant veel meer plakken! Als ik het zelf kleur, dan plakt het minder, en inderdaad crisco of bij warm weer poedersuiker gebruiken.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

10

angelique28 schreef:
Elly67 schreef:

hoi,

bedankt voor je reactie! ik ben nog wel een echte leek wat betreft taarten bakken maar wat is crisco precies en waar koop ik het?

Crisco is plantaardig vet, o.a. te koop in de webshop. Ik geloof dat de toko het ook verkoopt.

Groetjes, Elly