1

Onderwerp: Heel wat vragen!!!

Hallo dames ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik wil een taart maken (denk vierkant).
Maar waarmee bekleden jullie het met marsepein of met fondant. Ik heb nog een vraag over fondant. Ik wil in de webshop bestellen maar wat wordt er nou bedoeld met hard uit na verwerking word het dan hard als ik daar mijn taart mee bekleed of wordt het hard door een toevoeging.

En waar maken jullie roosjes van?
Ik heb vandaag geprobeerd roosjes te maken van marsepein ziet er wel mooi uit maar ben bang dat het inzakt ofzo.

Ik wil dan icing op spuiten word dat hard zo ja is er een recept voor zachte. En welke kleurstof heb ik nodig voor icing.

Ik hoop dat jullie me hierbij helpen want ben echt nog een beginner maar nu al verslaafd hahaha

groetjes Sandra

2

Re: Heel wat vragen!!!

Marsepein of fondant is gewoon persoonlijk, kom je alleen achter door te proberen.
Ik vind fondant fijner werken.
Fondant word na het verwerken harder. Marsepein blijft redelijk zacht.

Bloemen kun je maken van fondant of marsepein waar je tylose toevoegd. Of je gebruikt  flower paste.

Icing kun je kleuren met de normale kleurstof dacht ik die je ook voor andere dingen gebruikt.

3

dank je wel Joyce voor het antwoorden.
Dus fondant wordt gewoon hard is dat dan wel lekker voor op taarten en bij het aansnijden hoe gaat dat dan sorry voor de domme vragen hoor maar ik weet hier echt niks van af

Groetjes Sandra

4

Ik vind het wel lekker,, maar is echt persoonlijk.. Volgens mij lust ik alles wat zoet is ;)

Aansnijden weet ik niet, want ik snij nooit zelf een taart aan. Kan nog geen vlaai netjes snijden

5

roosjes kun je volgensmij maken door een dikke sliert marcepijn te maken. (en dan ook echt 3,5 cm) en dan snij je die in plakjes, en die plakjes plak je aan elkaar tot je een ringetje van rondjes hebt.
dan boetseer/knijp je de anderkant dicht, en de bovenkant buig je de blaadjes een beetje om.
KLAAR!

INACTIEF

6

Fondant wordt op de taart niet echt hard, maar droog.
Is prima aan te snijden, beste kan je eerst met een mes de fondant snijden, daarna helemaal door de taart.
Fondant roosjes worden helemaal hard.
Dus zakken ook niet meer in, en kan je dus lang van te voren al maken.
Als je ze opeet, "smelten"ze in je mond, en worden dus snel weer zacht.
Daarom maak ik ze graag met fondant of voor de nog fijnere, met flowerpaste.
Flowerpaste kan je heel dun uitrollen, zonder scheuren, en krijg je dus heel dunne bloemblaadjes van. Ook die droogt heel snel.
Marsepein kan wel, maar zou ik op laatste moment maken, en zijn dus ook wat dikkere blaadjes.
Tylose zou ik niet gebruiken, smaakt niet lekker.

7

dus je hoeft niet tylose te gebruiken voor je bloemen? Waarom wordt het dan gebruikt? wat is het nut er van?

December staat voor de deur! kijk eens op: www.wierenga-bakcreaties.nl

8 Laatst bewerkt door witje75 (20-08-2009 15:11)

Tylose gebruik je voor bv. de nek van een chiraf, of een strik.
Dat het net wat beter in vorm blijft.
Maar zelfs een strik doen sommigen zelfs alleen met fondant.
Maar dan heb je wel veel langer droogtijd nodig.
Bij de lettertappits gebruik ik wel tylose. Zonder lukt het me niet.
Of flowerpaste, maar daar zit dus al veel tylose in.

9

Icing gemaakt van eiwit en poedersuiker wordt wel hard maar als je icing maak op basis van boter of crisco blijft het zacht en je kan heel mooi spuitwerk maken als ik me niet vergis hebben ze hier en recept hiervoor ;)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

10

je kunt ook piping gel door je icing doen en dan blijft het zacht

11

Of glycerine, als je niet wil dat je royal icing hard wordt ;)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".