1

Onderwerp: wanneer taart doen

Wist niet echt waar ik het neer moest zetten dus dacht doe maar hier.

Ik heb voor morgen een prinsessentaart met slagroomvulling. Aangezien hij helemaal bekleedt moet worden met marsepein wil ik hem niet in de koelkast zetten. Maar slagroom moet natuurlijk in de koelkast.  Ik zou natuurlijk al de 3D vorm kunnen uitknippen zodat ik dat er zo op kan doen maar het lijkt me super veel werk en wil er wel de tijd voor nemen.
Hier is het nu al 26 graden en dat lijkt me niet verstandig met slagroom als vulling.

Wanneer kan ik de taart dus het betse doen???

2

Re: wanneer taart doen

Misschien kun je de torentjes wel vast vandaag doen en alle kleine versierseltjes klaarmaken, zodat dat er morgen alleen nog maar op gezet hoeft te worden.
Dan morgen de taart vullen en bekleden, torens eraan, versiersels erop, klaar.

Ik had dus van de week voor het eerst dat een taart niet lekker meer was, dinsdag gemaakt, woensdag gegeten, donderdag wilde de vriendin voor wie de taart was laatste stukje nemen en die was dus niet lekker meer. Echt heel erg balen, maar ja, dat krijg je dus met dit weer.

3

ik zou ook pas slagroom morgen maken en de taart ermee vullen. Het risico is nu veel te groot met het warme weer. Waarom wil je de taart met marsepein niet in de koelkast zetten? het kan volgens mij wel. Of ben je bang dat de taart gaat "zweten"? dat kan je ook tegengaan door de taart in een taartdoos buiten de koelkast te zetten en op kamertemperatuur te laten komen....houd er wel rekeing mee dat het nu dus warmer is en je de taart op een koele plek op kamertemperatuur laat komen.

4

De taart heeft geen horentjes ofzo. Het is gewoon zo'n 3d bakblik met de vorm van een prinses. Het is dus best een gepuzzel om alles erop te krijgen enzo. Daarom zie ik het dus niet zitten om dat morgenochtend allemaal te doen. (stress stress stress) en tja daar kan ik dus niet zo goed tegen.

De taart wil ik niet in de koelkast ivm het zweten idd. Wil niet dat de kleuren enzo doorlopen.

5

Dan dus geen slagroom en alleen botercreme met jam. Kan ie buiten de koelkast blijven, wel proberen wat koeler weg te zetten.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

6

LucyBW schreef:

Dan dus geen slagroom en alleen botercreme met jam. Kan ie buiten de koelkast blijven, wel proberen wat koeler weg te zetten.

ja maar het is een taart op bestelling en mn opdrachtgever wil slagroom met aardbeien, dan maar vannacht aan het werk als ik dat zo zie

7

ik begrijp niet helemaal hoe je de taart helemaal "koelkastloos" wilt gaan houden als hij met slagroom is; als ik het weerbericht zo zie in NL wordt het nogal tropisch...

Zelfs als jij 'm vannacht helemaal gaat maken, zal hij toch niet morgenochtend meteen worden opgegeten?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

8

Geen idee hoe ik hem koelkastloos ga houden. Heb al inlichtingen ingewonnen bij iemand anders die er veel verstand van heeft en heb de nodige tips gekregen.

Volgens hen hoef ik hem alleen maar op een super koele plek te bewaren en hoeft het niet perse de koelkast te zijn.
Gelukkig heb ik nog een lekker koel plekje hier in huis dus dat gaat wel lukken.

De taart wordt morgen opgehaald en niet lang daarna aangesneden dus gelukkig hoeven zij hem niet lang te bewaren.

Dit is dus wel 1 van de redenen dat ik aangeef dat ze beter een andere vulling kunnen gebruiken bij het warme weer maar goed als de klant perse slagroom wilt, wat moet je dan

9

Dan mag het wel een heel koel plekje zijn, zeg maar ongeveer 7 graden :S
Ik ben niet zo van slagroom buiten de koelkast :nooo

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

10

martine1976 schreef:

Dit is dus wel 1 van de redenen dat ik aangeef dat ze beter een andere vulling kunnen gebruiken bij het warme weer maar goed als de klant perse slagroom wilt, wat moet je dan

als klanten bij mij aangeven dat ze slagroom oid wat per se koel moet blijven,  in hun taart willen, zeg ik dat ik dat wel wil doen, maar niet als het erg warm is buiten en dus ook binnen. Komt er eigenlijk op neer dat ze dan pech hebben. Of ik, als ze de taart dan niet willen.
Ik ga niet 's nachts decoreren omdat zij slagroom in hun taart willen.

Ik zeg trouwens ook bij bruidstaarten dat ik geen koelkastvullingen erin doe, voor mijn eigen en hun veiligheid. Je weet nooit wat er op lacatie kan gebeuren, personeel die instructies niet goed leest oid, taart die al klaar staat en planning die uitloopt etc etc. Mensen reageren eigenlijk heel positief als ik dat zeg, dan klinkt het als of ik sta voor wat ik doe en doe waarvoor ik sta, zoiets... ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

tipsytaartje schreef:
martine1976 schreef:

als klanten bij mij aangeven dat ze slagroom oid wat per se koel moet blijven,  in hun taart willen, zeg ik dat ik dat wel wil doen, maar niet als het erg warm is buiten en dus ook binnen. Komt er eigenlijk op neer dat ze dan pech hebben. Of ik, als ze de taart dan niet willen.
Ik ga niet 's nachts decoreren omdat zij slagroom in hun taart willen.

Ik zeg trouwens ook bij bruidstaarten dat ik geen koelkastvullingen erin doe, voor mijn eigen en hun veiligheid. Je weet nooit wat er op lacatie kan gebeuren, personeel die instructies niet goed leest oid, taart die al klaar staat en planning die uitloopt etc etc. Mensen reageren eigenlijk heel positief als ik dat zeg, dan klinkt het als of ik sta voor wat ik doe en doe waarvoor ik sta, zoiets... ;)

dit is ook de laatste keer dat ik het zo doe.
Heb de taart nu afgesmeerd en al in de koeling staan en ga hem morgen pas super laat afwerken.
Ben er totaal niet gerust op nl. Dit is de eerste keer dat ik met een slagroom werk en moet eerlijk zeggen vind het maar niks. Ben meer bezig hoe ik de taart koel kan houden dan dat ik momenteel geniet van het maken van de taart. Of te wel, geen plezier eraan dus terwijl ik dat wel wil houden.

Maar goed, het zal allemaal wel goed komen en idd anders wat andere ook al zeiden, toch in de koeling zetten en dan maar ff het marsepein laten zweten.
Enne nu maar hopen dat de klant wel airco in de auto heeft want de taart moet naar hoorn toe

12

ik zet trouwens wel mijn taarten in de koelibg/koelkast. altijd.
dat van die slagroom etc is meer dat het dan sneller bederft. ik heb nooit last van zwetende taarten, alles erop en eraan gaat in de koeling. dus ook verstevigde decoraties enzo

groetjes Tirza     

13

en echt geen gezweet?
Ik heb een keer een taart in de koelkast gezet en die zag er de volgende ochtend dus niet uit, sindsdien doe ik het niet meer en staan ze op het aanrecht.

14

niy schreef:

en echt geen gezweet?
Ik heb een keer een taart in de koelkast gezet en die zag er de volgende ochtend dus niet uit, sindsdien doe ik het niet meer en staan ze op het aanrecht.

nope echt geen gezweet, sowieso als ik bezig ben gaat ie erin en eruit met dit weer.
heb hem wel op de warmste stand staan.

groetjes Tirza     

15

Bij mij gaan ook alle taarten gewoon de koelkast in. Zeker als de vulling slagroom bevat. En aangezien ik meestal de aardbeienmousse van Koenie in mijn taarten heb zit er eigenlijk altijd slagroom in.

Vrijdagavond een taartje gemaakt voor mijn zusje. Gisteren meegenomen in de auto. Normaal een uurtje maar nu ruim 1,5 door de files. Bij mijn ouders vrijwel direct aangesneden en daarna weer de koelkast in. Gisteravond voor de visite nog een stukje gesneden en was niet gaan zweten of doorlopen.

Groetjes Elise

16

nou heb de taart net af en hij staat in de koelkast.
Heb de koelkast wel wat warmer gezet dus hoop dat hij goed blijft. Gisteravond de taart wel al gevuld en afgesmeerd en heeft dus de hele nacht in de koeling gestaan.

ik hoop dat hij niet gaan zweten. Hou mijn hart vast zeg maar