1

Onderwerp: marsepijn kleuren

hoi,

Ik vroeg me dus af,.. als je marsepijn kleurt.. Hoe weet je dan welke kleur het wordt? Want ik had een taartbakcursus gedaan waarbij ik rood koos. Na een half uurtje liggen was het echt verandert van ligt rood.. naar knal rood. Maar laatst wilde ik blauw maken, en ik een half uur wachten, maar daar gebeurde niets,.. alleen als ik er extra blauw bij deed. Dus mijn vraag is,.. hoe krijg je de kleur die je wilt? En kun je met marsepijn dan ook (mooie) zachte kleurtjes maken,.. of kan dat alleen met fondante? Of zijn er misschien schema's voor kleuren..

En nog een vraag over marsepijn... maken jullie het weleens zelf? Ik heb het boek van de tafel van 18 gekocht en daar staat dat je het zelf kunt maken. Doet iemand dat hier? En wordt het dan goed marsepijn? Aangezien marsepijn vrij duur is, leek het me best een goed idee het zelf te maken:P

Bedankt voor de moeite!

Groetjes Annelien

2

Re: marsepijn kleuren

Met marcepijn kleuren heb ik geen ervaring , misschien ligt het ook wel aan de kleurstof die je gebruikt. Ik gebruik zelf fondant en de kleurstof gels van wilton ik heb nog nooit gehad dat de kleur na een tijdje lichter of donkerder werd.

Ik denk dat je met marcepijn ook lichte kleurtjes kunt maken net zoals bij fondant door er minder kleurstof bij te doen.

hopelijk kan iemand je vraag goed beantwoorden

3

Oo ik heb trouwens americolor gebruikt! Ik had ook zo'n  doosje van 12 icing colors gekocht van Wilton,.. maar ik kwam er toen achter dat dat alleen voor icing is? Of kun je dat ook gebruiken voor marcepijn? Want in deleusktetaartenshop is volgens mij geen andere van wilton....Of haal ik nu echt alles door elkaar?

sorry voor al die vragen hurr

4

dat doosje van Wilton kan je prima gebruiken voor marsepein :)

maar het ligt inderdaad aan de kleur, sommige kleuren enorm door, anderen wat minder. Met marsepein kan je ook zachte kleurtjes maken, dan moet je gewoon een heel klein beetje kleurstof erdoorheen doen.

5

ik heb ook het doosje van wilton en bij de bloemen op deze taart:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=63188

heb ik dezelfde kleur blauw gebruikt; bij de lichte een heel klein beetje blauw en voor de donkere, 3x zoveel kleurstof . (is alleen geen marsepein maar mexican paste 2, recept hier van de site)
Het rood is met extra red van sugarflair gekleurd, dat kleurt nog wel door. (is marsepein)

Groetjes, Dorothea.

6

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga denk ik maar gewoon een heleboel marsepijn halen en verschillende kleuren maken en het gewoon testen. Dan bewaar ik het wel gewoon ..( kan toch gewoon in de koelkast?).

En is er nog iemand die toevallig zelf marsepijn maakt? Of is dit echt onbegonnen werk?

nee niet in de koelkast! in folie, in bakje op een koele plek. 15 grraden is de beste temperatuur.

rood en zwart kleuren vaak nog door, bij andere kleuren is dat idd niet zo

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8 Laatst bewerkt door emmy635 (10-08-2009 09:02)

wil alleen even zeggen marspein luchtdicht bewaren en niet in de koelkast.
verder inderdaad beetje kleur voor lichte kleuren meer kleur voor donkerdere kleuren. ik gebruik ook de gels met marsepein. gaat prima.

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

9

wat als het al een week in de koelkast ligt? :^) Is het dan einde verhaal marsepijn.. of valt het nog te redden? Heb eht er inmiddels uitgehaald.

10

Cupcake_Ann schreef:

wat als het al een week in de koelkast ligt? :^) Is het dan einde verhaal marsepijn.. of valt het nog te redden? Heb eht er inmiddels uitgehaald.

Nee hoor, kan je nog best gebruiken.
Maar is niet nodig in de koelkast te bewaren.
En 15 graden is bij mij niet echt haalbaar. Staat gewoon in een aanrechtkastje, en gaat zeker 9 maanden mee.
Als het maar goed luchtdicht is.
Ik kleur alles een dag van te voren, of langer.
Zo kan het nog even doorkleuren.
Blijkt het de volgende dag te licht te zijn, gaat er nog wat kleurstof bij.
Blijkt het te donker te zijn, doe ik er wat witte marsepein door.
Let op, gekleurde marsepein op donkere plaats bewaren, anders verbleekt het.
Je kan net zo licht of donker kleuren als je zelf wilt.