1

Onderwerp: Gelatine

Ik ben de aardbeienmousse aan het maken van de site. Ik snap het met de gelatine blaadjes alleen niet. Op de verpakking staat, de blaadjes 5 min weken in koud water en dan uitknijpen en verwarmen en dan weer af laten koelen en bij de aardbeien doen. Ik heb het verwarmt en het smolt en toen bij de aardbeien gedaan maar dan stolt het weer. Weet iemand hoe dat werkt met de gelatine, ik heb er verder nog nooit wat mee gedaan.

2 Laatst bewerkt door Marleen (08-08-2009 14:28)

Re: Gelatine

het is ook de bedoeling dat de gelatine weer stolt zodat je een dikkemassa overhoudt die tussen je taart kan. Het verstevigd je gewone vulling .

3

Je moet de gelatine in koud water laten weken zodat het soepel wordt. Daarna bij het warme! aardbeien mengsel doen. Dit bij de koude geklopte slagroom, wel gelijk doorroeren, anders krijg je klontjes. Dit laten afkoelen, dan heb je een egale, stevigere mousse.

4 Laatst bewerkt door Twixie (09-08-2009 13:35)

In het recept staat niet dat ik de gepureerde aardbeien moest verwarmen. Ik heb nu bij de gelatine een klein beetje warm water gedaan en laten oplossen en een schep van de gepureerde aardbeien erbij gedaan en dat geroert en toen door de rest van de aarbeien gedaan. Het zat er nu wel goed doorheen geroert, niet 1 klont gelatine wat ik daarvoor wel had. Toen in de koelkast maar toen wou het ook niet echt stijf worden. Volgende keer maar meer blaadjes gelatine. Ik moest eerst de aarbeien 15 min oplaten stijven in de koeling voordat ik het bij de slagroom mocht doen. Hij smaakte wel erg lekker trouwens.

5

Ik laat de gelatine blaadjes altijd even weken, dan knijp ik ze uit en doe ze in een pan met een dikke bodem samen met wat citroensap. Die laat ik dan smelten. Daarna doe ik het gesmolten gelatine mengels bij de aardbeien en dan gewoon goed doorroeren.

Groetjes Laura!

6

Ik doe het eigenlijk hetzelfde als Laura. Ik gebruik wat extra limoensap om de gelatine op te laten lossen.

Groetjes Elise

7

Daar zat ik dus ook aan te denken voor de volgende keer, in het recept moest ik de citroensap bij de aarbeien doen met de suiker en dan pureren. Volgende keer bewaar ik de citroensap wel voor de gelatine. Ik heb nu het idee dat doordat ik heet water bij de gelatine had gedaan de mousse toch zachter bleef dan de bedoeling. Misschien teveel vocht dan?

8

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.

9

Ik had precies hetzelfde probleem als jou toen ik de aardbeienmousse ging maken. Gelatine werd ook 1 grote klont. Bij mij is ie uiteindelijk helemaal mislukt omdat ik mn slagroom ook nog eens niet goed had geklopt. Ik heb het nog wel over mn cake gegooid. Was erg lekker dus wil hem nog wel eens opnieuw proberen.