1

Onderwerp: Boetseren met marsepein

Hoi taartenmakers!
Ik heb al eens een barbapapataart gemaakt met kleine figuurtjes, dat ging prima.
Maar nu moet ik binnenkort een minie mouse maken die uit de taart springt. Nu ging ik vandaag even oefenen. Maar al met al werd het allemaal te slap en het hoofdje bleef niet goed op de romp zitten, was te zwaar. Ook merk ik dat als ik zwart gebruik, dat het snel afgeeft (herkent iemand dit probleem) en dan krijg ik vlekken op de rest van de marsepein......zo rommelig om te zien. Kan je met boetseren beter fondant gebruiken misschien? Met van dat spul erin wat het harder maakt? Hoe werkt dat en kan je het dan nog eten?? Wat een vragen allemaal he.......
Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven.
Groetjes Anne

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

2

Re: Boetseren met marsepein

dat spul heet tylose ;)

marsepein en tylose wordt nooit helemaal hard, en op het moment van boetseren in elk geval niet (lijkt me niet handig). Er staat op het potje hoeveel je precies nodig hebt bij hoeveel gram, het is poeder en dat kneed je er "gewoon" doorheen. Je kunt het daarna nog eten (is niet mijn favo want dan is het wat harder ;))

En zwart vlekt inderdaad, dus heel regelmatig je handen wassen als je bezig bent.

Oke, thnx voor je tips. Ik kan dus beter fondant gebruiken met boetseren.
Nou na de vakantie maar eens fondant aanschaffen dan. (hahaha, blijf bezig....mijn collectie is van niets in 3 maanden uitgebreid tot heeeeeeeeeeel veeeeeeeel)

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

4

ik boetseer meestal ook met fondant (de rest wel van marspein want ik hou niet van fondant) en dat wordt inderdaad nadat je hebt zitten boetseren lekker hard :) maar dan blijft het nog wel eetbaar (als je ervan houdt :D)

En je collectie wordt vast binnen heel korte tijd nog veel groter ;)

5

Precies wat ik wilde weten eigenlijk. Ik heb nu alleen marsepein in huis, maar wel ook tylose. Kan je wel een figuurtje boetseren met de marsepein met tylose, of wordt het echt niet hard genoeg en zal ik toch ook fondant moeten aanschaffen?
Ik wil zo'n zwangere dame op de rand van de taart zetten, dus die moet wel echt stevig worden.

6

het wordt wel stevig (wel ruim van tevoren beginnen). Heeft alleen meer tijd nodig en het zal nooit zo keihard worden als met fondant, maar tylose met marsepein werkt ook.