1

Onderwerp: Stapelen en bloemen..

Hoi iedereen

ik ben nog niet zo lang bezig met deze o zo verslavende hobby :) en zit dus nog met veel vragen..
Ik moet over 3 weken een bruidstaart klaar hebben voor mijn zus haar trouw, maar ik weet niet goed hoe je een stapel moet 'stutten'.. kan iemand me uitleg geven aub? :s

En dan totaal iets anders.. ik zie hier veel mooie taarten passeren met bloemen waarvan de blaadjes 'rechtop' staan.. hoe doen jullie dat?? gewoon een bloem met een uitsteker uitsteken en dan de blaadjes omhoog zetten en laten drogen, of...??
En gebeurt dit met gewone fondant of moet er tylose in?

Alvast bedankt hoor :o

2

Re: Stapelen en bloemen..

de stapel maak ik door douwel rods (uit de webshop ) in de onderste taart te steken ze leunen dan op de onderplaat waar je taart op staat en komen tot de bovenkant van je taart
daarop zet ik dan de volgende taart met een dubbel kartonnetje eronder
zo heb je dus een stapel :D

de bloemen maak ik van fondant en tylose
die leg je in een vorm (palletbakje voor verf, een eierbakje uit de koelkast ,een poffertjespan of iets anders dat zo'n vorm heeft )
en dan laat ik ze daarop drogen in de vorm die ik wil

succes
groetjes no

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

3

Je kan een stapeltaart stutten door houten of kunststoffen douwels te gebruiken (waarschijnlijk hier bij de webshop te bestellen), maar je kan ook Kitkat gebruiken (voordeel daarvan is dat ze eetbaar zijn en met het aansnijden van de taart niet verwijderd hoeven te worden).

Verder kan je idd een beetje tylose door je fondant mengen, even laten intrekken en dan het figuurtje dat je wilt hebben uitsteken en dit 24 uur laten drogen. Daarna kan je het zo verwerken op je taart. Dit overigens niet doen als je ze bijvoorbeeld op de zijkant van een ronde taart wilt gebruiken, want ze buigen niet meer mee (breken dan).

Gewoon proberen is mijn advies en verder succes gewenst. Laat je het eindresultaat hier nog zien?!

Groeten, Jolanda
I try to watch what I eat, but I'm not fast enough!

4

Ja ik zal het hier zeker posten! (Als het de moeite waard is om er een foto van te nemen toch :))

Kunnen jullie me wel nog even uitleggen hoe en hoeveel tylose je dan moet mengen met de fondant aub?:o

5

ArLo schreef:

Ja ik zal het hier zeker posten! (Als het de moeite waard is om er een foto van te nemen toch :))

Kunnen jullie me wel nog even uitleggen hoe en hoeveel tylose je dan moet mengen met de fondant aub?:o

Dat doe je beetje op gevoel.
Ik rol meestal beetje fondant uit, en bepoeder dat lapje van boven en onder.
Dan goed kneden, paar uurtjes luchtdicht laten liggen.
Als het goed is voelt het dan hard aan.
Zo niet, dan heb je te weinig gebruikt, en kan je nog een beetje bijdoen.
Als je het kneed, wordt het weer soepel, eventjes dan.

6

mag ik misschien iets vragen hierover? Over die kitkats. Zijn die dan wel hoog genoeg? en doe je er dan nog iet stussen? tussen de twee taarten? Want noelle deed er nogeen dubbel karton tussen.
Ik ben nog maar een beginner, dus heb nog veel vragen....
groetjes riekje

"geniet van het moment"

7

riekje schreef:

mag ik misschien iets vragen hierover? Over die kitkats. Zijn die dan wel hoog genoeg? en doe je er dan nog iet stussen? tussen de twee taarten? Want noelle deed er nogeen dubbel karton tussen.
Ik ben nog maar een beginner, dus heb nog veel vragen....
groetjes riekje

Stuts moeten altijd tot bovenaan de taartlaag komen. Lukt dat niet met kitkats, dan is je taart gewoon te hoog hiervoor, en moet je ook geen kitkats gebruiken. In dat geval pak je dus houten/kartonnen/plastic stuts. Ik denk echter dat het meestal wel zal lukken ermee. Je moet wel echt altijd een karton tussen twee lagen doen. Op die manier verdeel je het gewicht van de bovenste laag over de stuts onder het karton. Doe je dat niet, dan zakt de tweede laag alsnog weg, en prikken de stuts waarschijnlijk gewoon door de onderkant van die laag heen.

8

nou een beetje een late reactie van mij..sorry. ik ben nog aan het uitvinden hoe het hier allemaal werkt:)
Wat voor karton kan ik dan gebruiken??

"geniet van het moment"

9

taartkartonnetjes, te bestellen in de webshop.
en dan 2 op elkaar, de ruwe kanten tegen elkaar aan, zodat de gladde kanten tegen de taarten aan komen.