1

Onderwerp: Het Biscuitrecept van de site hier

Ik heb het biscuit recept van de site hier gemaakt, omdat door het vele proberen een goed kapsel te krijgen mijn mix op is. Maar zelfs die krijg ik niet hoog (deze was zelfs 2 cm ipv de vorige 3 cm)
Mijn vorm is van pme en 25cm bij 7 cm hoog en is als ik deze mix heb gemaakt maar voor 2 cm gevuld qua hoogte. Ik neem aan dat dit veel meer moet zijn. Maar hoeveel moet ik voor alles nemen met mijn vorm, want kan daar geen tabel voor vinden.
Wie kan me helpen? Wil volgende week een taartje afhebben voor een verjaardag van mijn oma.
Liefs Ilse

Groetjes, Ilse

2

Re: Het Biscuitrecept van de site hier

Kijk bij de Tabellen naar hoeveel eieren er voor je vorm nodig zijn ( in jouw geval dus 5) en neem de anderen ingredienten naar verhouding. :)

Hoeveel eieren had je nu gebruikt? Want 2 cm beslag is wel heel weinig... Je moet er altijd vanuit gaan dt je bakblik wel 2/3 gevuld moet zijn, dus bij 7 cm blik tot wel 4 a 5 cm.

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Adrienne schreef:

Kijk bij de Tabellen naar hoeveel eieren er voor je vorm nodig zijn ( in jouw geval dus 5) en neem de anderen ingredienten naar verhouding. :)

Hoeveel eieren had je nu gebruikt? Want 2 cm beslag is wel heel weinig... Je moet er altijd vanuit gaan dt je bakblik wel 2/3 gevuld moet zijn, dus bij 7 cm blik tot wel 4 a 5 cm.

dit snap ik, maar ik heb 5 eieren gebruikt en al het andere zoals beschreven stond, maar dat is voor een vorm van 24 en die van mij is 25 en 7 hoog. als ik alles doe zoals er staat komt ie maar tot 2 cm van de vorm gevuld. hoe kan ik de rest qua hoeveelheden aan vullen zodat ie wel voor 2/3 gevuld is?
er staat geen tabel van biscuit zelf maken op het forum alleen van biscuit mix en die heb ik niet.

Groetjes, Ilse

4

:think: Ook voor een vorm van 25 cm moeten vijf eieren echt genoeg zijn...
Ik kan alleen maar deze tips/vragen geven:

Waren je eieren goed op kamertemperatuur?
Heb je echt minimaal 10 minuten op de hoogste stand gemixed voor je het meel toevoegde?
Heb je het meel voorzichtig gespateld en niet geroerd?

Het aanpassen van de hoeveelheden is relatief eenvoudig: haal je met vijf eieren 2 cm, en wil je to 4 cm vullen, dan zou het gewoon het dubbele moeten hebben, maar dan zou je aan TIEN eieren zitten: dat kan nooit de bedoeling zijn :+

Groetjes, Adrienne

5

ja die staan er al uit sinds ik ze gekocht heb en ook nog in warm water gelegd voordat ik begon en echt 10 minuten op de hoogste stand gemixed voor ik het meel toevoegde. Hij zag er toen goed stevig uit. Ik heb er zo voorzichtig mogelijk het meel enzo toegevoegd en inderdaad zo min mogelijk gespateld, maar echt....hij was niet hoger dan 2 cm....ergens gaat er dan toch iets mis he?
Ik ga het zo nog een keer proberen...poging 4!
Ik hoop dat het nu dan toch echt gaat lukken.
Hoe zouden de ingredienten vermeerderen zodat er meer in de bakvorm zit? Meer eieren lijkt me niet echt een optie hahaha

Groetjes, Ilse

6

:( Dan weet ik niks anders meer... :nooo

Veel succes met je volgende poging, en anders gewoon toch bij de mix blijven! :+

Groetjes, Adrienne

7 Laatst bewerkt door sypeyu (02-08-2009 23:59)

Misschien deze proberen. Dus voor zonder mix. Dit lukte mij eigeel en eiwit scheiden
de kom waar je het eiwit in doet van te voren even met citroen doorheenwrijven. Ontvetten met citroen zeg maar.
Dus 2 kommen. In kom 1 doe je het eigeel met suiker en in kom 2 het eiwit.
Het eigeel schuimig kloppen de suiker. Dan eiwit heel erg stijf mixen met schone mixer.
Dan het stijve eiwit boven op de eigeel doen en daarboven e bloem zeven en dan met een spatel echt zeer zeer sloom en tergend langzaam spatelen. Dan in Bakblik.
succes.
De tip van de eiwit echt uberstijf kloppen was voor mij de truc, vanaf toen is het gelukt en waren ze niet meer 2 a 3 cm want dat probleem had ik altijd voor i hier ging neuzen. Ik klopte ook vaak niet lang genoeg, maar om eiwit stijf te krijgen moet je lang kloppen. O ja en garde gebruiken. Bij 25 cm verhouding doe ik nu het beslag in 2 keer zodat er beter lucht in kan komen. Je garde mag niet onder staan.
En ik zou idd delen door de 5 en dan weer keer 6. Dus een ei meer gebruiken.

Hopenlijk lukt het je nu.

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

8

je kunt ook een klein theelepeltje bakpoeder door de meel doen.
Ik gebruik ook het recept van het basisbiscuit en dat gaat echt altijd goed; dus vreemd, dat je maar zo weinig hebt...
Heb je misschien de oven te heet? Ik bak altijd op 175gr (mijn oven kan niet op 180 en 200 is weer te heet).

Succes met proberen!

Groetjes, Dorothea.

Ik gebruik nooit een bakmix maar altijd gewoon zelf toevoegen: eieren, suiker, vanillesuiker, scheutje heet water, snufje zout, bakmeel, maizena.
Zoals sypeyu schrijft is eigelen en witten gescheiden mixen echt "succes verzekerd".
Maar als je hier geen zin in hebt moet je eens proberen om je beslagkom in een bak warm water (au bain marie) te zetten terwijl je de eieren en suiker mixt.
Zo doe ik het altijd als ik een handmixer ipv de Kenwood gebruik.
Succes!!

Het is de kunst de taart zo te verdelen dat ieder denkt dat hij het grootste stuk heeft...

10

mamamolinari schreef:

Maar als je hier geen zin in hebt moet je eens proberen om je beslagkom in een bak warm water (au bain marie) te zetten terwijl je de eieren en suiker mixt.

Precies zoals het in het recept van de site staat dus ;)

Groetjes, Adrienne

11

Juist...weer eens te snel gereageerd :/
;))

Het is de kunst de taart zo te verdelen dat ieder denkt dat hij het grootste stuk heeft...

12

Ik kan het inderdaad nog wel eens gescheiden doen, eiwit en geel, want zelfs dat au bain marie heb ik gedaan, toch te erg voor woorden hahaha schaam me rot dat het bij mij niet lukt en de rest van het forum wel hahahaha
moet zeggen dat gisteravond poging 4 was en nou ja die is niet hoger dan 3 cm, maar ziet er wel beter uit dan de vorige 3. ik heb echt 10 minuten met de mixer(gardes) gemixt en het was goed stijf, daarna heel rustig de meel beetje bij beetje toegevoegd en gelijk in de vorm, 40 minuten op dit keer 180 graden (de vorige keren waren op 160 graden.
Zelfs de biscuit mix was niks bij mij hahaha die werd ook maar 3 cm......
om moedeloos van te worden, want ik dacht toch echt dat de biscuit bakken the easy part was

Groetjes, Ilse

13 Laatst bewerkt door sypeyu (03-08-2009 23:39)

Ik doe de meel er juist in een keer bij gezeefd,  en dan dus heel rustig spatelen. Lees zeer zeer sloom en langzaam echt in slowmotion en niet te lang.
als je het er beetje bij beetje toevoegd spatel je waarshijnlijk de lucht weer uit je beslag,
denk ik.
Hopenlijk is het je nu gelukt

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

14

He he, eindelijk ik heb een goed kapsel gekregen. Kon ook wel he, na taart nr 5!!!
Ik dacht ik probeer het nog 1x met biscuitmix. Wij hebben hier een boerenbond en die had biscuitmix dus ik daarmee geprobeerd en ja hoor....weet niet wat ik nu anders heb gedaan, maar hij kwam zelfs 5 cm boven de bakvorm uit tijdens het bakken hahahaha ik was helemaal blij! het begon hier thuis bijna een soap te worden of het nu wel of niet ging lukken biscuit bakken hahaha
bedankt voor alle reacties!!!

Groetjes, Ilse

15

Ilse161080 schreef:

He he, eindelijk ik heb een goed kapsel gekregen.

Hoera!!:D  Dat er maar vele mogen volgen :Y

Groetjes, Adrienne

16

Beste Ilse,

Een troost ook ik heb vele vloekjes gelaten bij het maken van het biscuitbeslag van de site....alles volgens de regeltjuhs gedaan, maar helaas....

uiteindelijk naar de winkel geraced en toch maar cakemix gehaald...triest maar was even niet anders....had een spoedbestelling taart zeg maar haha.

maar ik denk dat ik het ook maar eens met gescheiden eidooier/eiwit ga proberen

hoe hoog word een taart dan meestal? en maakt dat nog verschil met de mix in de webshop? is die luchtiger? er moet toch een reden zijn dat mensen ook daarvoor kiezen...?

in ieder geval ik hoor graag jullie tipsssss

Babsjuh

17

Babsjuh schreef:

Beste Ilse,

Een troost ook ik heb vele vloekjes gelaten bij het maken van het biscuitbeslag van de site....alles volgens de regeltjuhs gedaan, maar helaas....

uiteindelijk naar de winkel geraced en toch maar cakemix gehaald...triest maar was even niet anders....had een spoedbestelling taart zeg maar haha.

maar ik denk dat ik het ook maar eens met gescheiden eidooier/eiwit ga proberen

hoe hoog word een taart dan meestal? en maakt dat nog verschil met de mix in de webshop? is die luchtiger? er moet toch een reden zijn dat mensen ook daarvoor kiezen...?

in ieder geval ik hoor graag jullie tipsssss

Babsjuh

Mij lukte het ook nooit om hoge taarten te maken, tot ik dit recept tegen kwam.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=46852
En nu lukt het me wel. Hopelijk heb je hier wat aan.