1

Onderwerp: Ganache met of zonder roomboter?

Hallo,

Ik heb in het verleden altijd ganache met roomboter gemaakt. Op de recepten-link hier links wordt echter geen roomboter gebruikt.

Weet iemand hoe dat komt?

Ik gebruik ganache op de onderstaande wijze, maar misschien is er een reden waarom er door jullie geen roomboter gebruikt wordt. Roomboter geeft -volgens mij - een stevigheid bij het uitharden en een mooie glans.

Ben erg benieuwd, want ik wil dit weekend voor 't eerst een taart overgieten met ganache. Tot nu toe smeerde ik alleen een lekkere dikke laag over een plaat met brownies... al dan niet gehakte nootjes erin "drukken"  Zo heerlijk!

Maar goed, dit zijn de handvatten zoals ik ze gebruikte tot nu toe:
=======================================================
Ingredi

I don't believe in low fat cooking! (and baking)

2

Re: Ganache met of zonder roomboter?

Ik ben geen expert, maar ik ga ervan uit dat de boter die in dit recept wordt toegevoegd, wordt gebruikt om de melk 'aan te vetten'. Dit leid ik mede af uit de laatste twee zinnen uit je eigen recept. In het recept van de site wordt slagroom gebruikt, dat is al vet van zichzelf dus geen extra boter nodig...

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Hoi Jozien, dat zou inderdaad zo maar kunnen. Het is maar net hoe je de laatste zin leest en ik las hem als volgt : "" een deel room of melk""

I don't believe in low fat cooking! (and baking)

4 Laatst bewerkt door Mirjam5 (31-07-2009 10:40)

Nee hoor, met room wordt ganache ook stijf. (E.e.a. hangt trouwens ook weer af van welke chocola je gebruikt.)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

hoe maak je dit recept?

6

Wat ik heb geleerd is dat de boter die wordt bijgevoegd te maken heeft met het verwarmingsproces van de chocola (hoe precies is me te ingewikkeld). Als je de slagroom aan de kook brengt en dit over de chocola giet en t laat rusten (maw, de chocola NIET mee verwarmen) is de boter niet nodig.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

De boter in canache zit er in om de canache luchtiger te kunnen draaien voor spuitbonbons dus een grote bonbon die weinig weegt in verhouding.
Voor snij bonbons is dit om beter te kunnen snijden en het eet lekkerder.

De werkwijze is boter en slagroom koken en daar calets doorroeren en niet meer koken als dit glad geroerd is eventueel drank o.i.d erdoorheen.
Reden; de massa is te dik en verbrand.

70 % chocolade is niet aan te raden omdat de massa gaat schiften.
Dit is wel op te lossen door heet water erdoorheen te mengen tot het uit de schift is.

Als je dit gebruikt om te glaceren moet het eigenlijk getableerd worden zoals gewone chocolade de ganache wordt dan uit zichzelf stevig zonder koelkast.

Als je zondigt zondig dan lekker