1

Onderwerp: bestelling invriezen?

Iemand wil bij mij een barbietaart bestellen voor 30 juli.
Helaas ben ik dan met verlof, maar omdat ze het zo graag wilt, heb ik haar voorgesteld om de taart in te vriezen.

Ik kan het zelf niet invriezen, geen plaats ervoor, en heb het ook nog nooit gedaan.
Maar ik heb haar beloofd dat ik hier wat informatie erover zou komen zoeken.

Dus: kan ik een tweetal weken ervoor een barbietaart maken, volledig afgewerkt, om in te vriezen? Het moet biscuitdeeg zijn, maar welke vullingen kunnen in de vriezer?
Kan marsepein en fondant in de vriezer, of gaat het ene gemakkelijker dan het andere?
Hoe moet de taart bewaard worden in de vriezer? (doos, plastiek, ...)
Hoe  moet de taart ontdooid worden en hoelang duurt dit?

Zit hier wel een beetje met de zenuwen, want ik heb het zelf nog nooit gedaan, dus ik wil echt wel zeker zijn dat het kan, het zou jammer zijn, moest die taart mislukken door verkeerd in te vriezen/ te ontdooien.

Hopelijk kan iemand mij een degelijke uitleg geven?

Alvast bedankt!
Els

Re: bestelling invriezen?

Hoi Els,

Je taart kun je goed invriezen, maar je moet je taart wel in een afgesloten plastic zak doen, waar je de lucht  uithaalt. Hierover heen doe je dan nog een plastic zak, waar je ook zo veel mogelijk lucht uit haalt.
Ik maak meestal taarten met vullingen als banketbakkersroom, jam en boter cr

3

Heel erg bedankt Saskia, voor de duidelijke uitleg!
Het belangrijkste is dus anderhalve dag nodig om te ontdooien, en invriezen in plastiek zakken zonder lucht.

Ik zal de informatie doorgeven aan de klant.

Thanx!

Vriendelijke groeten,
Els

4

Ook ik wil graag een taart invriezen, en ben dus opzoek naar hoe en wat, bovenstaande is allemaal heel duidelijk, alleen heb ik de vraag hoe je de taart zonder te beschadigen in een luchtdichte plastic zak doet.
Kan iemand mij hier advies over geven?
Alvast hartelijk dank,

Groetjes Esther

groetjes van Esther

5

Als je taart in een taartdoos past, zou ik 'm eerst gewoon in de taardoos doen (die wel binnenstebuiten vouwen, dus grijze kant naar binnen. dit omdat die grijze kant meer vocht op kan nemen tijdens het ontdooien dan de witte, gladde kant) en dan om die taartdoos heen een plastic zak doen en hop, in de vriezer. Zo heb ik het ook al een paar keer gedaan en dat gaat prima. Als je gaat ontdooien, alleen de plastic zak eraf halen en de taart in de (dichte) doos laten ontdooien.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

6

heel tegenstrijdig misschien, maar bij mij gaan heel veel van mijn taarten de vriezer in. ik zal hieronder zetten hoe :
altijd alleen in een taartdoos, 1 dag van te voren de taart met doos verhuizen naar de koelkast en ongeveer 1 uur voor het aansnijden de taart uit de koelkast. dit werkt voor mij perfect.

verder wil ik erbij vermelden dat de taart tijdens het ontdooi proces altijd (maakt niet uit op welke manier je ontdooit) een beetje nattig eruit gaat zien (zweten) dit is normaal en droog altijd weer mooi op zolang je er maar niet aankomt, want dan krijg je vlekken die je altijd blijft zien.

succes

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

7

dan heb ik ook nog een vraag je....
vriezen jullie ze met versiering in,
ik ben altijd zo bang dat de kleuren uit gaan lopen...?

8

Ik doe ze gewoon in een taartdoos als ze helemaal af zijn en dan huppetee de vriezer in met alles erop en eraan. Dan 1 dag van te voren uit de vriezer en in de koelkast ontdooien en idd 1 uur er van te voren uithalen. Netzo als Kwebbel dus. Nooit geen problemen mee gehad.

Tel wat je hebt en NIET wat je mist!
http://www.taartvandaphne.webklik.nl