1

Onderwerp: Icing trekt in koekjes?

Nu ik afgestudeerd ben, heb ik voor het eerst sinds maanden weer eens tijd gehad om te bakken. Voor het eerst heb ik afgelopen week koekjes gebakken en deze versierd met icing. Ze waren prima gelukt en heb ze ook goed laten drogen. De volgende dag zaten er alleen vlekken op de icing, alsof de icing gedeeltelijk in de koekjes was getrokken.

http://img29.imageshack.us/img29/3946/afbeelding011x.th.jpg
(klik voor grotere variant)

Weet iemand hoe dit komt? Of beter.. hoe ik het kan voorkomen?;-)

Heb het koekjesrecept van Peggy Porschen gebruikt (smaakte alleen iets te Brinta-achtig helaas) en glazuur gewoon met eiwitpoeder enz.

“Well, that’s real swell, but it still doesn’t get the cream in the cupcake.”
- Kim Cattrall, Samantha: Sex and the City

Re: Icing trekt in koekjes?

hoe heb je ze bewaard? dus open lucht/ koekttrommel/ plastic bakje etc...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Laat de koekjes eerst goed uitharden. Ik leg ze zelf op bakpapier op het aanrecht tot ze afgekoeld zijn, dan vouw ik het voorzichtig dicht maar laat ze wel op het aanrecht liggen. Toch wel het liefst een dag of 2, zodat ze goed droog zijn. Dan na het versieren ook weer laten drogen.

het kan ook zijn dat de icing niet helemaal goed was of te luchtig. Als je er veel lucht in hebt, kan het zijn dat er gaten invallen als het eenmaal ligt te drogen.

Ik hoop dat dit een beetje helpt voor een volgende poging.

Groetjes, Inge

PS: de koekjes van dit recept zijn inderdaad niet de lekkerste. Wat citroen of vanille erdoor helpt wel al. Maar de koekjes blijven wel mooi in vorm omdat er geen zelfrijzend bakmeel of bakpoeders in zitten.

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

4

tipsytaartje schreef:

hoe heb je ze bewaard? dus open lucht/ koekttrommel/ plastic bakje etc...

Heb ze bewaard in de openlucht met een stukje bakpapier tussen de twee 'lagen' en dan in een blikken koektrommel met de deksel er niet dicht op.

5

Inge schreef:

Laat de koekjes eerst goed uitharden. Ik leg ze zelf op bakpapier op het aanrecht tot ze afgekoeld zijn, dan vouw ik het voorzichtig dicht maar laat ze wel op het aanrecht liggen. Toch wel het liefst een dag of 2, zodat ze goed droog zijn. Dan na het versieren ook weer laten drogen.

het kan ook zijn dat de icing niet helemaal goed was of te luchtig. Als je er veel lucht in hebt, kan het zijn dat er gaten invallen als het eenmaal ligt te drogen.

Ik hoop dat dit een beetje helpt voor een volgende poging.

Groetjes, Inge

PS: de koekjes van dit recept zijn inderdaad niet de lekkerste. Wat citroen of vanille erdoor helpt wel al. Maar de koekjes blijven wel mooi in vorm omdat er geen zelfrijzend bakmeel of bakpoeders in zitten.

Had ze voor m'n gevoel wel goed laten afkoelen, maar jij spreekt in dagen en bij mij was het uren voordat ik ze gedecoreerd heb. Zal ze dus voortaan langer laten liggen.

Wat bedoel je precies met teveel lucht in de icing en hoe kan ik dat voorkomen?

De koekjes bleven zeker mooi in vorm; heeft

6

Worden de koekjes dan niet oud als je ze een paar dagen laat liggen? Ik vind ze meestal de volgende dag al minder lekker.

7

Ik heb wel eens kleurvlekken op icing gehad toen ik het te dun had gemaakt. (te veel water er door)

If life gives you lemons, make lemoncurd.