1

Onderwerp: altijd weer scheurtjes...

Wie heeft er voor mij nu eens de gouden tip, iedere keer als ik m

2

Re: altijd weer scheurtjes...

ik doe eerst huishoud folie op mijn aanrechtblad ongeveer twee stroken naast elkaar.
dan fondant of marsepein uitrollen, je kan het best iets dikker doen. niet te! anders vindt ik het veel te overheersend. 2mm lijkt mij erg dun, misschien 4mm??
als je het uitrolt moet je goed opletten dat niet de buitenkant van de lap dunner is dan de binnenkant. lap af en toe even optillen en voelen. voorzichtig doen, anders rek je het uit en wordt het dun. als de lap groot genoeg is keer ik hem om op de folie. heeeeeel voorzichtig met je arm er onder optillen en omdraaien. als je dat niet doet krijg je lelijke strepen van de folie op je M. of F.  heb je de hele lap omgedraaid, dan pak je de lap met folie en al op en leg je het op je taart. met de folie erop ga je heel voorzichtig vrijven en zorg je dat er geen bobbels komen.
de folie werkt wat beschermend vind ik. daarna met de smoother en klaar is kees.

maar goed, misschien bedoel je dit helemaal niet. iets dikkere lap zou ik zeker proberen. 3/4 mm.

succes ermee. komt heus goed!

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

3

Ik weet niet of je de zijkanten naar beneden toe gladstrijkt, maar je zou eens kunnen proberen naar boven te strijken. Dus marsepein/fondant aan de zijkant een beetje lostrekken (voorzichtig, niet uitrekken), strak tegen de taart laten rusten en dan naar boven toe strijken als je hem echt aan je botercreme plakt.

Hopelijk snap je hoe ik het bedoel en helpt het.

groeten, Marieke

4

smeer je handen ook eens in met crisco.. dat voorkomt dat je marsepein/fondant te droog wordt als je hem aan het glad strijken bent .... niet te veel aangezien je smoother dan blijft plakken :lol:

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Ik rol uit op een bureaumat van Ikea. Gaat super en je hoeft geen crisco te smeren of poedersuiker te gebruiken.
Je marsepein regelmatig een kwartslag draaien.
Als je lap groot genoeg is heel voorzichtig een stukje optillen, je rechter onderarm er onder plaatsen, met deze arm de lap op je linker onderarm leggen. Hiermee wordt de lap weer een stukje verder van je mat getild. Dan weer terug op rechter arm en nu is je lap zo los dat je linkerarm er ook onder kan. Nu allebei je armen (met daarop de lap) richting taart en voorzichtig laten zakken.
Ik hoop dat je snapt hoe ik het bedoel. Bij mij lukt het zo altijd.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Volgens mij is vooral de dikte van belang!
Te dun dan wordt het erg moeilijk, als je de laag wat dikker houdt, krijg je de taart veel makkelijker strak en zonder scheuren!
2 mm is erg weinig, ik houd zelf toch wel 4 aan (denk ik, nooit zo opgemeten) in elk geval ben ik de laatste tijd de taarten nogal wat dikker aan het bekleden dan eerst en dat gaat beter!

If live gives you lemons, make lemonade!

7

en sowieso voordat je gaat uitrollen even goed doorkneden

8

Ik zou ook denken dat het de dikte is.
Wij houden thuis niet van een dikke laag en dus maak ik ze voor thuis altijd net ietsje dunner en dan scheurt het dus wel eens. Dan kan ik dus opnieuw beginnen en toch iets dikker.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

9

heb vandaag de marsepein iets dikker gelaten en .........
Helemaal gelukt, 2 superstrakke taarten gemaakt, ben helemaal happy !!!!