1

Onderwerp: mmf drama

wat een klus is dat zeg heb er spierpijn van en nog is het niet gelukt. pfff be ermee opgehouden voor het door de kamer had gevlogen(nou ja kan niet zo plakte het) mijn hele handen zaten onder kon niks meer. heb eerst met een lepel geroerd tot het niet meer ging toen met pijn en moeite uit de bak gekregen en daarna met mijn handen  maar o jee o jee. nu las ik dat mensen het ook met de mixer doen kan de kennie dit aan?

2

Re: mmf drama

Ik doe het met mijn kitchenaid en dat gaat altijd goed. ik neem aan dat de kennie dit dus ook aan kan, toch? (vroeg zij licht twijfelend)

groeten, Marieke

3

nou heb de klomp wat ik van me handen af kreeg in de bak terug gegooid met nog wat poedersuiker wat er hier en daar aangekleefd zat. en wilde dus kijken of ik er nog wat mee kon en ja hoor nu is het een goede bal geworden ?? wel met nog wat kneed werk maar het plakte niet zo erg meer. klopt het dat als je het door kned het van binnen nog wel plakt?

4

Ik weet niet of ik de link mag plaatsen, anders merk ik het wel maar dit is een super how-to voor MMF: www.lilotaart.nl
De truc is: vet je handen in, met Crisco of plantaardig frituurvet (zo'n blok) dan plakt het niet aan je handen tijdens het kneden..
In de how to van Lilo gebruikt ze poedersuiker om haar handen niet te laten plakken, ik doe daar crisco voor in de plaats..
Als ik mijn MMF weer wil gebruiken doe ik het h

5

waar kan je crisco kopen?

6

In de webshop en bij sommige (Grote) supermarkten..
Maar je kan ook een blok frituurvet gebruiken, wel op letten dat het plantaardig frituurvet is, dat werkt ook goed :Y

7

waar moet ik ergens kijken in de supermarkt? heb echt geen idee heb er nog nooit van gehoord

8

Ik denk niet dat kennie het aankan..
Ik probeerde laatst pasteideeg ermee te maken (wat niet heel zwaar is) en daar had kennie al heel veel moeite mee. MMF is veel zwaarder. Ik maak altijd zelf mmf, het is even een klus maar wel stukken goedkoper dan kant en klaar kopen. Ik laat trouwens altijd

9

hmmm ik heb nog nooit problemen gehad bij het kneden van mmf...
-kom invetten met crisco tot aan de bovenkant.
-eetlepel water in de kom, en marshmellows tot de nok.
-in de magnetron tot het echt een papje is geworden.
-gezeefde poedersuiker er bij doen, terwijl je het mm mengsel aan de kant houd, roeren tot je niet meer roeren kan.
-gezeefde poedersuiker(een bult met een kuiltje) op mijn met crisco ingesmeerde aanrecht.
-hierop je niet meer roerbare mm mengsel
-en met je met crisco ingesmeerde handen steeds een beetje poedersuiker er bij schuiven en kneden.
CRISCO my friend is the magic key ;)

10

waar moet ik voor crisco kijken in de supermarkt? bij de bak produkten of bij de boter produkten?

11

crisco kon ik nergens in de supermarkten vinden,maar gewoon een blok frituurvet wel en dat werkt prima. Is ook nog goedkoper ;). Ik maakte de MMF eerst ook altijd zelf,nu koop ik kant en klare fondant. Het lukte mij altijd prima, doe het op dezelfde manier als hierboven beschreven staat,maar kreeg er altijd enorme pijn van in mijn spieren. Heb last van fybromyalgie, dus vandaar de overstap naar fondant. Als iemand een mixer weet die het aankan laat het me weten, want MMf is veel lekkerder en ook nog goedkoper!

Veel liefs Rafaëla

12

Ik heb het getracht te maken maar het werkt hem niet, bij mij werkt hij juist veelste stug! Kon het niet meer goed krijgen dus uiteindelijk het zooitje maar gekiept.
Iemand een idee wat ik fout heb gedaan?
Misschien toch nog maar eens maken en meer gedult hebben met kneden?

@ rafaela, ik zou het niet mixen het is op een gegeven moment veel te zwaar voor een mixer, ik heb een verhaal gelezen van een forumlid op de wilton site die fondant wou kleuren in een mixmachine(volgens mij in een kitchenaid) en die is finaal doorgebrand omdat het veel te zwaar was.
Ik zou mijn machientje er niet aan wagen in iedergeval.

Avalon's magical cakes

13

aafje, als je het doet op de manier zoals ik heb beschreven kan er echt niets fout gaan.
Gewoon de poedersuiker er door kneden totdat het net aanvoelt als deeg, die soepelheid moet het nog wel hebben.
misschien doe je er teveel poedersuiker door?

14

aafje87 schreef:

@ rafaela, ik zou het niet mixen het is op een gegeven moment veel te zwaar voor een mixer, ik heb een verhaal gelezen van een forumlid op de wilton site die fondant wou kleuren in een mixmachine(volgens mij in een kitchenaid) en die is finaal doorgebrand omdat het veel te zwaar was.
Ik zou mijn machientje er niet aan wagen in iedergeval.

Dit heb ik namelijk ook al eens gelezen,vandaar dat ik me afvroeg welke mixer het dus wel kon. Moet namelijk een nieuwe gaan kopen. Heb nu nog een philps, prima ding,maar niet als je zo vaak bakt. Dus vandaar dat ik zoiets had dan koop ik meteen een die mmf kan maken.

Veel liefs Rafaëla

15 Laatst bewerkt door paloma (24-07-2009 21:40)

Hoi hoi.
Ik maak altijd MMf fondant in mijn Kennie.
ik heb 'm al jaren en hij word echt mishandelt.
Ik heb een watt van 750.
Ik wil binnenkort de KM20
maar goed, hoe doe ik het.
Ik heb ook een plastickom en daar doe ik de marshmallows plus water in.
Even schudden een minuutje in de magnetron of totdat ze fluffie zijn.
Poedersuiker erbij, mixen op laag snelheid met de Kbeater. niet te lang.
het mag kruimelig blijven.
Aanrecht invetten met Crisco of plantaardig frituurvet.
Je kom omkieperen, met een plasticspatel uitschapen
Handen goed invetten en kneden maar. als de mmf heel erg plakt dan
doe je er wat poedersuiker bij, maar niet vergeten, dat als je de mmf laat rusten
en afkoelt hij dan ook wat steviger word. ik verwerk 'm meestal gelijk.
Maar goed, zo doe ik het dus.
Misschien heb je er wat aan.
Nu snap ik de vraag bij mijn billentaart of die met eigengemaakte MMf was gemaakt. :lol: Ja dus.;)

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

16

@paloma hihi ja had je ook nog een mailtje gestuurd daarna. bedankt voor het antwoord. ga eerst maar eens opzoek naar crisco

17 Laatst bewerkt door sypeyu (25-07-2009 00:03)

Ik heb niet frituurvet gebuikt tegen het plakken, maar wajang boter (had ik in huis)
en dat werkte prima.
en ik maak het in mijn gewone keukenmachine met de deegfunctie

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

18

Jolanda, in Ridderkerk hebben ze crisco. Ik heb het daar laatst ook gekocht.
Kan je ook via het web bestellen

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

19

@boska bedankt heb het inmiddals al bij de toko vandaan.

jolanda80 schreef:

waar moet ik voor crisco kijken in de supermarkt? bij de bak produkten of bij de boter produkten?

Hoi,
Crisco kun je meestal bij toko's kopen.
Ik gebruik het ook heel veel, bijv. bij het kleuren van marsepein of fondant, je handen worden dan niet gekleurd als je ze er goed mee invet.
Daarnaast gebruik ik het ook als je fondant wat hard en korrelig is geworden, dan wordt het weer soepel.
In de supermarkt heb ik het nog nooit gezien.
Bij de  toko kost het

21

saskia bedankt maar had het idd al gevonden in de toko

vanavond mijn broodbakmachine uit de kast gehaald en die het werk eens laten doen. resultaat tot nu toe heb ik het idee dat het een perfecte mmf is maar ff afwachten hoe die morgen is als ik ga bekleden. voor me gevoel wel veel psuiker erin gedaan maar hij voelt goed aan.

22

http://www.youtube.com/watch?v=7yj4KGtBaDg

Het zou gewoon goed moeten komen in een kitchenaid. Moet er effe niet aan denken om het te maken....

23

@Jolanda:

Ik lees even mee en zou graag van je willen weten hoe het bekleden is gegaan, nadat je het hebt laten kneden in de broodbakmachine.

24

het kneden in de broodbakmachine ging uitstekend.

25

Oke super, maar had je tijdens het bekleden van de taart nog scheuren?