1

Onderwerp: goede botercreme

Hallo iedereen,

Ik ben bijna jarig en ik wilde een 2 lagen-taart maken en bekleden met fondant. :)
Ik heb al best veel fondant gemaakt en opgeslagen in de koelkast.

Iedereen zegt dat ik mn taart alleen met botercreme moet insmeren,
want anders plakt het fondant niet.
Op internet staat dat er 2 soorten botercreme zijn
1: Botercreme dat echt hard wordt in de koelkast
2: Botercreme dat zacht blijft (ook in de koelkast)
Ik heb dus harde botercreme nodig.

Maar ik heb al een aantal keren geprobeerd botercreme te maken
en het wil maar niet stijf worden. :nooo
En het wordt een beetje geel-achtig door de boter.

Weten jullie hier een goed recept voor?
Is het ook lekker om tussen de taart als vulling te gebruiken?
Of is het lekkerder als ik zelf vulling maak?

Alvast bedankt :D

~~~~~~~~~~~~~~~~

2

Re: goede botercreme

De botercreme die hier links tussen de recepten staat word in de koeling hard. Dat is de bc 1 op 1

Dat is dus 1 deel boter, 1 deel roomboter en 1 deel poedersuiker. Even flink mixen en klaar is het om af te smeren. Als vulling vind ik het niet lekker. Gebruik het alleen om af te smeren.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

Ik zal het een keer proberen. ;)

Maar wordt het wel genoeg om er een taart mee af te smeren?

~~~~~~~~~~~~~~~~

4 Laatst bewerkt door Jax (24-07-2009 19:14)

Ik doe altijd 1 deel poedersuiker en 1 deel roomboter. Dus bijvoorbeeld 1 pakje roomboter van 250 gram, die eerst goed "los" mixen (dan wordt ie iets witter, beetje roomwit zeg maar) en dan in delen 250 gram poedersuiker erdoorheen mixen. Wel op een lage stand, anders is je keuken wit. ;) Die gebruik ik dus om af te smeren en die wordt inderdaad hard in de koelkast.

Maareh, lees ik dat je fondant in de koelkast bewaard???? Dat hoeft niet hoor, die kun je gewoon goed afgesloten op kamertemperatuur bewaren. Volgens mij is het juist helemaal niet goed voor je fondant om het in de koelkast te bewaren.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

5

Ik had gewone boter ook een keer gemixt, maar het wilde niet goed wit worden.
Moest ik langer doorgaan of moet je echt roomboter gebruiken?

Maar ik heb het fondant pas 8 augustus nodig. :p
Bederft het dan niet?

~~~~~~~~~~~~~~~~

6

Botercreme die hard wordt is inderdaad 1 op 1. Hoeveel je nodig hebt ligt eraan hoe groot je taart wordt, heb je al een idee?

Fondant uit de koelkast halen hoor :P Tenzij je wilt dat het gaat zweten (nattig wordt).

Groetjes Laura!

7

Rainbow schreef:

Ligt eraan hoeveel je maakt ;)
Ik maak altijd een aantal kilo`s en dan vries ik het in zakjes in.

Ik gebruik dus minder poedersuiker dan boter omdat ik het anders te zoet vind.

En je fondant blijft goed als je het luchtdicht afsluit. Het hoeft niet in de koeling.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

8

Je zelf gemaakte fondant blijft net zo lang goed buiten de koelkast als je marshmallows/spekkies goed zouden blijven. (dus de datum die op de verpakking staat/stond) Je legt spekkies toch ook niet in de koelkast om te bewaren? ;)

Ik gebruik zelf altijd wel alleen maar roomboter. Maar dat is omdat ik dat lekkerder vind. Ik lees ook vaak dat er half roomboter en half boter/margarine wordt gebruikt. Ik vind dit zelf niet zo lekker. Maar ik zou niet alleen maar boter/margarine (blue band ofzo dus) gebruiken. Die structuur is toch ook anders dan van roomboter. Dat zie je vooral als het kamertemperatuur is. Dat komt omdat er in margarine/boter meer water zit. Wat je zelf lekkerder vindt is een kwestie van uitproberen, maar meer dan de helft boter/margarine gebruiken zou ik niet doen.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

9

Lautje. schreef:

Botercreme die hard wordt is inderdaad 1 op 1. Hoeveel je nodig hebt ligt eraan hoe groot je taart wordt, heb je al een idee?

Fondant uit de koelkast halen hoor :P Tenzij je wilt dat het gaat zweten (nattig wordt).

Ehm het wordt 1 normale taart (net zo groot als een normale vlaai)
En nog een kleinere bovenop.

Maar kan ik het nu nog uit de vriezer halen?
want dan moet het ontdooien..

~~~~~~~~~~~~~~~~

10

jolanda71 schreef:
Rainbow schreef:

Ligt eraan hoeveel je maakt ;)
Ik maak altijd een aantal kilo`s en dan vries ik het in zakjes in.

Ik gebruik dus minder poedersuiker dan boter omdat ik het anders te zoet vind.

En je fondant blijft goed als je het luchtdicht afsluit. Het hoeft niet in de koeling.

Ik zal het wel gewoon proberen met het kleine taartje.
En dan maak ik wel meer als het niet genoeg is. :)

Okay bedankt voor de tip! :D

~~~~~~~~~~~~~~~~

11

Rainbow schreef:
Lautje. schreef:

Heb je je fondant nou in de vriezer of in de koelkast liggen?

Groetjes Laura!

12

Jax schreef:

Je zelf gemaakte fondant blijft net zo lang goed buiten de koelkast als je marshmallows/spekkies goed zouden blijven. (dus de datum die op de verpakking staat/stond) Je legt spekkies toch ook niet in de koelkast om te bewaren? ;)

Ik gebruik zelf altijd wel alleen maar roomboter. Maar dat is omdat ik dat lekkerder vind. Ik lees ook vaak dat er half roomboter en half boter/margarine wordt gebruikt. Ik vind dit zelf niet zo lekker. Maar ik zou niet alleen maar boter/margarine (blue band ofzo dus) gebruiken. Die structuur is toch ook anders dan van roomboter. Dat zie je vooral als het kamertemperatuur is. Dat komt omdat er in margarine/boter meer water zit. Wat je zelf lekkerder vindt is een kwestie van uitproberen, maar meer dan de helft boter/margarine gebruiken zou ik niet doen.

Ik zal met roomboter proberen. :)
Maakt het ook uit welk merk je gebruikt?
Zo ja...Welk merk is het best?

~~~~~~~~~~~~~~~~

13 Laatst bewerkt door Rainbow (24-07-2009 19:35)

Lautje. schreef:
Rainbow schreef:
Lautje. schreef:

Heb je je fondant nou in de vriezer of in de koelkast liggen?

Zei ik koelkast?

Ik bedoelde vriezer :P

~~~~~~~~~~~~~~~~

14

Rainbow schreef:

Ik zal met roomboter proberen. :)
Maakt het ook uit welk merk je gebruikt?
Zo ja...Welk merk is het best?

Merk maakt niet zo heel veel uit volgens mij. Ik gebruik wel altijd ongezoute roomboter.

15

Ik doe combi bleuband, en de goedkoopste roomboter.

16

de goedkoopste roomboter,
Is dat die van euroshopper?

~~~~~~~~~~~~~~~~

17

Geen idee. Het is bij alberthein vandaan. Weet ff niet het merk uit mijn hoofd. Haha zoveel maak ik dus van te voren :D :D

18

jolanda71 schreef:

Geen idee. Het is bij alberthein vandaan. Weet ff niet het merk uit mijn hoofd. Haha zoveel maak ik dus van te voren :D :D

Is de verpakking rood met geel?

Okay! Heel erg bedankt iedereen!
Ik heb er heel veel aan gehad.

~~~~~~~~~~~~~~~~

19

Wel je fondant uit de vriezer halen he! Is echt niet nodig, en je fondant kan er juist plakkerig en zweterig van worden.

Groetjes Laura!

20

Rainbow schreef:
jolanda71 schreef:

Is de verpakking rood met geel?

Okay! Heel erg bedankt iedereen!
Ik heb er heel veel aan gehad.

Nee volgens mij geel blauw :O