1

Onderwerp: Eenvoudig bekleden

Vraagje voor een startende taartenmaakster.
Ik heb pas een keer eerder een taart gemaakt. Een grote Nijntje taart gevuld met aardbeienroom en helemaal afgesmeerd met botercreme. Deze versierd met sterretjes etc.

Dit keer wil ik eigenlijk een fondant gaan proberen. Ik wil een Bumba hoofd maken en heb dus eigenlijk maar 2 kleuren nodig. Roze voor het gezicht en geel voor de muts.

Ik wil het eigenlijk eenvoudig houden omdat ik 2 kleintjes heb rondlopen. Marsepein of fondant zelf maken is er omslachtig vind ik. Maar ik las dat Marshmallowfondant wel makkelijk is. Kan ik dit ook eenvoudig kleuren? Ik woon in Alphen en weet geen winkel waar dit te koop is. Om alleen de kleuren hier te bestellen vind ik best duur.
Wie heeft tips.

Waar moet ik met de mmf rekening mee houden? Kan dit gewoon over de cake?
En is een cup een kopje of hoe moet ik dat zien in het recept?

Is MMF inderdaad eenvoudig of heeft iemand tips voor andere simpele bekleding?

Bedankt alvast voor de tips!
Susie

2

Re: Eenvoudig bekleden

In de webshop kan je het ook kant en klaar kopen. Werkt hetzelfde als fondant en marsepein. Kapsel afsmeren met botercreme en je mmf erover.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

Marshmallowfondant is fijn om mee te werken. Kneed lekker en rolt makkelijk uit.
(dan heb ik het over mmf van de webshop)
Je kunt er gemakkelijk een kleurtje aan geven, maar dan moet je wel wat kleurstoffen hebben. Die kun je bij de webshop bestellen, maar ik heb er ook wel van de toko. Dat is iets lastiger doseren omdat het vloeistof is, maar het kleurt ook goed.
Het voordeel van zelf kleuren is natuurlijk dat je net zoveel kleurt als je nodig hebt.
Het is alleen wat bewerkelijker.

Succes ermee.

If live gives you lemons, make lemonade!

4

Ik vind persoonlijk het zelf maken van MMF helemaal niet eenvoudig. Ik weet dat er mensen zijn die er bij zweren, maar ik vind het een enorme plakzooi met een niet al te mooi resultaat. Ik zou je dus toch adviseren om wat MMF en wat kleurstoffen bij de webshop te bestellen. Wil je echt een taart bekleden met huis- tuin- en keukeningredi

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

5

Ik heb in het begin ook zelf MMF gemaakt. Het is wel te doen hoor, maar je moet niet te snel met je handen kneden, maar eerst met een vork. Je kunt ook spekjes gebruiken in de kleuren geel en roze (eventueel van elkaar losknippen. Je hebt dat meteen geen kleurstof nodig. Deze 2 taarten zijn met zelfgemaakte MMF van spekjes bekleed. De decoraties zijn van marsepein, het gaat dus alleen om de bekleding. De kleuren zijn van de spekjes, er zit dus geen kleurstof in.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XKQNG4XF-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZTHPRQH-D.jpg

Maar MMF uit de webshop vind ik vele malen lekkerder en prettiger werken. Kleurstoffen kun je waarschijnlijk ook bij een toko kopen.

Groetjes, Elly

Elly67 schreef:

Ik heb in het begin ook zelf MMF gemaakt. Het is wel te doen hoor, maar je moet niet te snel met je handen kneden, maar eerst met een vork. Je kunt ook spekjes gebruiken in de kleuren geel en roze (eventueel van elkaar losknippen. Je hebt dat meteen geen kleurstof nodig. Deze 2 taarten zijn met zelfgemaakte MMF van spekjes bekleed. De decoraties zijn van marsepein, het gaat dus alleen om de bekleding. De kleuren zijn van de spekjes, er zit dus geen kleurstof in.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XKQNG4XF-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZTHPRQH-D.jpg

Maar MMF uit de webshop vind ik vele malen lekkerder en prettiger werken. Kleurstoffen kun je waarschijnlijk ook bij een toko kopen.

Wat een goeie tip om de gele en roze marshmallows te gebruiken en daardoor niet hoeven te kleuren!  :thumb: Taartjes zijn erg schattig trouwens!

7

Oooooh Elly, wat zijn je taarten leukkkk!!!!! En zo kan je inderdaad goed de kleurtjes zien als je de geel-roze spekjes gebruikt. Ik vind vooral die gele kleur zo mooi. Mooi pastel.

Maar die vloeibare kleurstof van de toko zou ik niet gebruiken, hoor. Veel te vloeibaar.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

8

Hier wil de plaatselijke bakker wel wat gekleurd marsepein aan mij verkopen, das ook ideaal, vind ik ;-)

9

Dank voor jullie tips. Ga van het weekend eens proberen met de spekjes in het klein. Kijken hoe dat bevalt. Smeren jullie dan eerst nog botercreme over de cake/biscuit heen voor de mmf erover te doen? En waar smeer je de mmf mee uit/stijk je mee af?

De taarten zijn errug leuk zeg!!

10

Het bisquit inderdaad eerst afsmeren met botercreme. Wat bedoel je met uitsmeren van de mmf? MMF is stevig als het klaar is en moet je uitrollen met een deegroller. De lap MMF leg je dan over de taart heen. De taart werk je dan verder af met decoraties, die je eventueel plakt met een beetje water.

Groetjes, Elly

11

Zou ik mogen vragen welk recept je voor de botercreme had gebruikt? :o
Het lukt bij mij niet..:l

~~~~~~~~~~~~~~~~

12

Ik gebruik het recept voor meringue botercreme. Kijk even bij "ingezonden recepten" op dit forum

Groetjes, Elly

13

Elly67 schreef:

Ik gebruik het recept voor meringue botercreme. Kijk even bij "ingezonden recepten" op dit forum

Wordt die wel hard, als je hem in de koelkast zet?

~~~~~~~~~~~~~~~~

14

Rainbow schreef:
Elly67 schreef:

Wordt die wel hard, als je hem in de koelkast zet?

In principe wordt alles waar een redelijke hoeveelheid boter in zit hard in de koelkast. Zolang er maar niet t

Groetjes Laura!

15

Ik heb net even getest of ik de MMF zelf kan maken. Maar inderdaad heeel erg plakkerig. Het smaakt trouwens wel heerlijk zoet haha.
Elly ik had nu 5 marshmallows gebruikt en toen steeds poedersuiker toegevoegd. Maar het blijft een plakkerige bende. Ik heb nog niet met mijn handen gekneed omdat het nog te veel plakt. Als ik mijn vinger erin steek dan blijft het gelijk heel erg plakken. Heb je nog tips hoe dit verder aan te pakken? Nog meer poedersuiker en doorgaan met de vork? Tot hoever, wordt het echt 1 bal? En hoe rolde jij dit dan uit tot een gladde plak?
Ben erg benieuwd en geef niet zo maar op ;-)
Marielle

16

Hahaha, de aanhouder wint. Inderdaad eerst met een vork zoveel mogelijk poedersuiker erdoor mengen. Het wordt nog geen bol. Op een gegeven moment ga ik verder op het aanrecht. Eerst een flinke laag poedersuiker, dan het mengsel erop en daar weer flink wat poedersuiker overheen. Handen even goed invetten met olie, frituurvet, crisco en dan voorzichtig de poedersuiker aanduwen. Dus nog niet meteen met je vingers gaan kneden. Het begint dan al snel een geheel te vormen. De bol omdraaien, eventueel weer met poedersuiker bedekken en weer wat aanduwen. Gaandeweg kun je steeds iets meer gaan kneden, totdat je het uiteindelijk goed kunt doorkneden. Als je vingers tussentijds toch aan elkaar plakken, doe je wat poedersuiker tussen je handen en wrijft, schuurt de marsmellow van de handen. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is? Als je klaar bent is het een stevige bol die niet meer plakt. Die kun je dus uitrollen met een deegroller. Succes!

Groetjes, Elly

17

als je een beetje bol hebt even 2 uur in de koelkast en dan er weer uithalen en dan weer kneden werkt ook erg goed

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

18

Ik wil nog even de uitkomst van mijn geklieder laten weten ;-)

Ik kreeg de marshmallowfondant uiteindelijk niet voor elkaar. Het bleef plakken en ik bleek kneden... Ook in de koelkast leggen had niet het gewenste resultaat. Het werd wel minder plakkerig maar als ik daarna weer verder wilde ging het weer plakken. Waarschijnlijk toch het warme weer???

Ik heb bij de bakker hier uiteindelijk marsepein besteld en hij heeft het zelfs voor mij gekleurd voor de Bumba taart. De roze voor het gezicht was iets te roze maar goed het gaat om het idee.

Ik heb cake in de super gekocht. En van 3 stuks de Bumba vorm van het hoofd gesneden. Deze stukken weer doormidden gesneden en gevuld met Tobleronemousse. (heerlijk recept zeg van deze site en makkelijk!). Daarna de vorm afgesmeerd met botercreme (deze ook zelfgemaakt) en daaroverheen de marsepein. Wat ik alleen niet meer voor elkaar kreeg was de roze marsepein onder de gele weg te halen. Dat had ik dus anders moeten doen. Maar goed je leert elke keer weer.

Fotootje hier inzetten lukt niet helaas.
Maar hij smaakte heerlijk!

En bedankt voor jullie tips in ieder geval!!!!

19

Eind goed, al goed. Jammer dat het niet lukte om een foto te plaatsen. We zijn altijd erg benieuwd naar het resultaat.
Mocht je je toch nog een keer willen wagen aan het zelf maken van MMF. Zolang het plakt voeg je poedersuiker toe. Er gaat heeeeel veel poedersuiker in. Als je het in de koelkast legt en je haalt het eruit gaat het door de condens juist weer plakken. I
Of je koopt gewoon MMF in een van de webwinkels. Heel lekker, makkelijk en niet al te duur.

Groetjes, Elly

20

Ik zweer dus echt bij mmf. Ik doe het niet met een vork maar met zo'n siliconen spatel van de Action. 10 minuten en heel veel poedersuiker en ik heb fondant. kleuren doe ik als de marshmallows nog vloeibaar zijn. Gaat dan een stuk makkelijker. Enige nadeel is dat het plakkerig is met warm weer. In dat geval smeer ik mn werkblad in met frituurvet (van een blok dus niet vloeibaar) met een dun laagje poedersuiker er over. Voor mij geen kant en klare fondant meer, daarvan kreeg ik te vaak te horen dat de smaak te chemisch was (bakels)

21

Dat moet je de MMF uit de webshop eens proberen. Ik vind hem erg lekker en smeuiig en zeker geen chemisch smaakje. Ik vind de smaak van Bakels ook niet lekker.

Groetjes, Elly