1

Onderwerp: OH help...ik maak me zelf gek....eerste opdrachtje voor de 19e

Ik word niet goed van mezelf....ik heb afgelopen week aangeboden om voor mijn buurmeisje een taart te bakken...ik ben nog niet zo lang bezig met het bakken en decoreren van taarten. Wat het meest opvalt is HET WERK dat het kost. Nu probeer ik een beetje een tijdsplanning te maken en rekening te houden met als iets mislukt.

Willen jullie even meedenken met mij?

Dinsdag ingredienten verzamelen.
Ik wil woensdag de kapsels bakken en invriezen.
Het puzzelplaatje wil ik ook maken en invriezen.
Vrijdag vullingen maken.
Zaterdag: kapsel ontdooien, vullen en af smeren. 's avonds bekleden.
Zondag afleveren.

Moet taart helemaal ontdooid zijn voor het vullen en afsmeren?
Moet taart helemaal ontdooid zijn voor bekleden?

Hellup...

Suzanne

2

Re: OH help...ik maak me zelf gek....eerste opdrachtje voor de 19e

Het puzzelplaatje hoef je niet in te vriezen hoor. Deze kan je gewoon lekker luchtdicht verpakken.

En je taart moet in zoverre ontdooit zijn zodat je normaal kan snijden. Anders ga je hakken. En ik zou de vullingen ook zaterdags maken.

Succes

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3 Laatst bewerkt door marliesb (12-07-2009 20:23)

Het puzzelplaatje kun je idd. luchtdicht in een doosje bewaren of tussen folie...
Zaterdag de taart beetje laten ontdooien en snijden....en dan vullen en afwerken..
Zondag afleveren....

Als je het niet meer weet, ik woon in Elsloo mail maar...;)

Succes je kunt het meid....:Y

4

Ha! lief hoor! Dan laat ik iets weten hoor als ik advies nodig heb!

Wat ik het moeilijkste vind is het bekleden! Bang dat de fondant breekt. Ik ben nog niet zo handig. Ik heb nu ongeveer 8 taarten (glutenvrij) gemaakt en op de een of andere manier is de laatste taart alleen maar recht geworden en (acceptabel) strak. Kan altijd beter!

En wat ik ook ellendig vind is als ik de taart bekleed heb...deze op een andere ondergrond te plaatsen. Misschien kan ik beter de taart op de "goede" ondergrond zetten en dan bekleden.

Wat doen jullie als je een stapeltaart maakt. De tweede taart onbekleed op de eerste zetten en dan bekleden of eerst beiden taarten af maken en dan op elkaar zetten?

Oh en ik heb nog een vraagje.

De aardbeienmousse...kan ik dat ook zonder slagroom maken? Is dat lekker? De taart moet ook lactosevrij zijn. Misschien kan ik anders sojaslagroom gebruiken.

Groetjes,
Suzanne

5

Ja als je moeite heb met taart verplaatsen gewoon bekleden op de te gebruiken onderplaat.

Met stapel tweede taart bekleden en op de eerste zetten. Ik heb hiervoor een grote paletmes.

Voor de aardbeienmouse moet je niet bij mij zijn.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

6

Oow weet niet of je het al doet maar je fondant op een plastick kleedje uitrollen en dan leg je hem met plastick en al op de taart en dan haal je je kleedje voorzichtig ervan af en voila.

7 Laatst bewerkt door marliesb (13-07-2009 13:13)

Ik rol fondant ook uit op een plastic tafelzeil en dan leg je hem zonder scheuren er gewoon overheen.....
Tafelzeil krijg je bij blokker en die heb ik op verschillende maten geknipt...
Ik zet mijn taart ook gelijk op de goede onderplaat dat scheelt een hoop ergenis..:lol:

8

even stukjes/brede repen bakpapier onder je bodem, dan vullen en afsmeren. op laten stijven en bakpapier wegtrekken. voila ! meteen om de goede bodem die ook nog afgesmeerd is en zo

en een andere tip : fondant niet te dun uitrollen. want dan is de kans op scheuren een stuk minder ! dat komt later wel als je meer ervaring hebt.

9

effe domme vraag he...

Als ik fondant uitrol op een zeil...leg ik het zeil dan op de kop over de taart met de fondant aan de onderkant? :o

10 Laatst bewerkt door Ottolien (13-07-2009 20:42)

soezzy schreef:

effe domme vraag he...

Als ik fondant uitrol op een zeil...leg ik het zeil dan op de kop over de taart met de fondant aan de onderkant? :o

Dat lijkt me wel handig, anders moet je het zeil weer onder het fondant vandaan zien te trekken. ;)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

11

:o :o :o :o :o

Soms lijken de dingen zo logisch he....? Hihi...

12

Je kunt beter teveel vragen dan 1 keer te weinig....
En voor sommige zijn die gewone dingen logisch en een ander heeft wat meer tijd nodig..
daarom zijn wij allemaal op het forum om elkaar te helpen....;)