1

Onderwerp: Te vers voor snijden/

Ja hier ben ik weer:-( met een vraag ...
Ik heb een kapsel gemaakt en hij was ontzettend mooi hoog ...dus was...maar toen ik het uit de springvorm wilde halen ....ging het aan de kant wat brokkelen:think:
dus vraag me af ...of ik de kapsel te vroeg heb gesneden ,eerst wat keping gemaakt en toen nog met zaagje geprobeerd .....

Ik moet nog veel leren ....en valt niet mee ...............maar volgens mijn man wordt de  taart weer heerlijk (net als vorige) en moet ik me geen zorgen maken :-)

Maar wil toch graag weten wat ik verkeerd doe ....

Ben hier vaak met vragen dames ........kan er ook niets aan doen ..

Gr Marian

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

2

Re: Te vers voor snijden/

Tja, ik weet niet waardoor het kwam. Ik snij mijn taarten ook altijd als ze net afgekoeld zijn. Zonder problemen.
Is je mes/zaag niet bot?

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

De zaagjes zijn nieuw die heb ik gister gekregen van de bestelling van de taartshop...

4

Geeft niks, van vragen wordt je wijzer.
Vaak kruimelt een taart minder als hij goed gekoeld is.
Veel baksters zweren bij het eerst invriezen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Het is wel van groot belang dat je de zaag laat zagen en hem er niet door probeert te trekken, kleine zaagbewegingen maken.
Je zaag moet ook wel echt tandjes hebben en anders toch maar liever een groot broodmes, hiermee ook met korte bewegingen zagen.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

5

ik maak altijd eerst met een broodmes een snee en ga er daarna pas met de taartzaag doorheen. Als je biscuit nog heel vers is gaat hij idd sneller uit model. Ik bak meestal een dag ervoor en anders eventjes in de vriezer. Hoeft niet eens heel lang, maar dat snijd toch wat makkelijker.

enne gewoon vragen hoor, doe ik ook ;)

Veel liefs Rafaëla

6

Nou dames hartelijk bedankt en zal de volgende taart / kapsel een dag van te voren baken............
De taart is nu klaar ..........maar zet hier geen foto .....want  de rolfondant (2x 250gr) bij taart ..3 hoog en 25 cm doorsnee ...was te klein/smal .
Dus moest plakken om alles te bedekken ...en staat echt lelijk,de vulling zijn wel erg lekker (mn man heeft getest:-)...maar tja de afwerking dames ,dat vind ik moeilijk.En zal toch blijven oefen en de volgende taart een kilo fondand proberen ..

Als ik kijk op you tube ,dan gaat het allemaal zo gemakkelijk ,dus het afsmeren met de boter en dan de plak fondand .......maar het is echt moeilijk :-(

Gr van mij

7

Aan een kilo fondant moet je wel genoeg hebben  :D
Kan me voorstellen dat 500 g net te weinig is geweest, maar dat hangt er ook vanaf hoe dik/dun je het uitrolt. Ik zou dus de volgende keer bij eenzelfde taart 700 g fondant nemen (is ruim denk ik hoor).

Succes met deze leuke hobby!

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

8

500 gr. fondant om te bekleden voor een taart van 25 is inderdaad wel weinig.

als je hier kijkt: http://www.deleukstetaarten.nl/index.php?Tabellen zie je hoeveel je nodig hebt per taart. Heel handig. Meestal gebruik ik zelf ook iets meer, dus ipv. 600 gr. iets van 650 ofzo. Wat ik overhou kan ik altijd nog wel gebruiken om te fr