1

Onderwerp: biscuit beslag

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw vandaag op jullie site. ik heb al regelmatig gekeken hier en prachtig wat je allemaal ziet.
Ik ben sinds kort thuis begonnen met biscuit deeg met marsepein etc. Maar ik heb zo veel recepten geprobeerd voor biscuit deeg... maar het lukt me gewoon niet. Weet iemand goeie recepten voor beginners of heb ik de handeling er gewoon niet voor, zelfs heb ik op een site zo een mix gekocht voor biscuit deeg zelfs dat werkt niet optimaal. Ik werk meestal nu vooral het veel mislukt, probeer ik het meestal uit op een springvorm van 20 cm. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt. Wat er trouwens vaak mislukt is dat hij gewoon niet wil reizen of klef aan voeld.

Groetjes Willemijn.

2

Re: biscuit beslag

hoe verhit je hem?

het beste is om te beginnen bij 150 gr. en dat langzaam op te laten lopen naar iets van 180 op het eind. Dan rijst hij beter en wordt hij ook geleidelijk warm.

3

de mix in ieder geval 8-10 minuten op de hoogste stand mixen, en dan nog 2 minuten op de laagste stand.
en idd de oven geleidelijk aan verwarmen.
als ie klef aanvoelt, is ie nog niet gaar.

4

Alexia schreef:

hoe verhit je hem?

het beste is om te beginnen bij 150 gr. en dat langzaam op te laten lopen naar iets van 180 op het eind. Dan rijst hij beter en wordt hij ook geleidelijk warm.

Hoi Alexia,

Ik gebruik dat mix van deze site en daar staat hete lucht 160 en elektrisch 175 gr.
Maar ik krijg hem niet mooi hoog.
Verder doe ik meestal alles wel van wat er op het pak beschreven staat. de vorm is dan 24/27 cm en dan gebruik ik: 4 eieren ( 200 gr ) 75 ml water  en 330 gr cake mix.
Ik heb thuis ook een vorm van 20 cm. Weet jij hoe je dat verder moet berekenen?
En het rijzen doet hij dat meestal aan het begin of aan het einde van het bakken?
Alvast bedankt.

Groetjes Willemijn.

5

mmm ik gebruik altijd voor een taart van 25 cm: 5 eieren, 330 gr. mix en 33 ml. water. je hebt die van funcakes toch?

soms helpt het om eerst de eieren wat te mixen tot er schuim op komt te staan en daarna pas de mix erbij, dan wordt hij hoger bij het bakken.

verder is elke oven anders, daarom is het handig om laag te beginnen en hem dan op te draaien. Ik verwarm mijn oven altijd voor tot 150, zodra de taart erin gaat zet ik hem naar de 160, na 10-15 min naar 170 enz. Dan verwarmt hij geleidelijk en heeft hij ook de kans om te rijzen. En dan even met een sateprikker prikken en als hij droog is kan hij eruit, als hij nog een beetje glanzend is zou ik hem nog een paar minuten extra geven.

Ik gebruik voor kleinere vormen naar rato. 20 cm: 4 eieren, 264 mix (330/5=66*4) en 26 ml water en 15 doe ik dan 3 eieren en 198 mix en 20 ml water. Dan worden ze bij mij in elk geval lekker hoog.
En dan gewoon echt lang mixen, toch wel 10 minuten en dan een minuutje wat langzamer.

Maar het is ook gewoon een kwestie van uitzoeken. Ik heb bijv. 2 ovens, de ene is combi met hetelucht en boven/onder maar daar worden ze lang niet zo mooi hoog als bij mijn "normale" oven die elektrisch is.

@ willemijn, de verhoudingen voor de biscuitmix die je beschrijft zijn voor chocoladebiscuit. klopt het dat je die gebruikt? zo niet dan idd de beschrijving van alexia volgen. zo ja, bescuitmix wordt bij mij althans iets minder hoog als de normale. en als hij klef aanvoelt is hij idd nog niet gaar

succes!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Bij mij lukte het steeds ook niet, tot ik dit recept tegen kwam, nu gaat het prima:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=46852
Succes