1

Onderwerp: wat werkt makkelijker fondant of marsepein

zoals de titel al zegt
wat werkt makkelijker fondant of marsepein zowel voor bekleden als decoreren en kan je er alles op doen of kan bij het een vb geen icing ofzo.

2 Laatst bewerkt door marliesb (09-07-2009 15:10)

Re: wat werkt makkelijker fondant of marsepein

Ik werk het liefst met fondant en dat vind ik lekkerder dan marsepein persoonlijk...
ik denk dat iedereen wel zijn voorkeur heeft...
Ik meng het ook wel eens dat gaat ook prima.....:Y

3

Als je net begint zou ik persoonlijk marsepein aanraden. Fondant is erg elastisch en best lastig om mee te werken. Daarbij vind ik mp ook lekkerder!

4

marsepein of marsefond (gemeng dus) heeft mijn voorkeur.

fondant gebruik ik alleen als ik iets moet boetseren ofzo.

5 Laatst bewerkt door Kallista (09-07-2009 17:07)

Ik ben begonnen met fondant. Het is makkelijker door te kneden dan marsepein, dat heeft met kleuren z'n voordelen.

Later ben ik door opdrachten gaan werken met marsepein. Ik moet zeggen, met kleuren van marsepein of fondant, heeft fondant nog steeds mijn voorkeur omdat het makkelijker gaat. Maar moet zeggen dat je met marsepein veel strakker kunt bekleden omdat het juist stugger is. Je hebt dus niet zo snel van die uitstulpingen aan de zijkant.

Boetseren gaat naar mijn mening met beiden goed. Marsepein is wat stugger waardoor het beter in vorm blijft als je het oppakt, zonder dat je er pers

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

6

Voor puzzelplaatjes of sliertjes is marsepein veel fijner, fondant droogt sneller uit.
Maar wil je bv. vlinders laten drogen met vleugels omhoog is fondant veel makkelijker. Al binnen een uur droog, marsepein na paar dagen, als het al lukt.
Mijn ervaring is dat ze beiden verschillend zijn, en dat ik ze beiden graag in huis heb.
Vaak zit er op mijn taarten dus zowel marsepein als fondant.

7

Ik vind marsepein lekkerder, maar ook mooier kleuren. Fondant gebruik ik eigenlijk alleen als ik wit nodig heb en inderdaad als iets snel moet drogen.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

8

Hoi,

gisteren heb ik voor het eerst met fondant gewerkt, wat een drama was dat zeg! Die poedersuiker vond ik he-le-maal niks en het wordt ook veel sneller lelijk vind ik (minder strak).
Ik ben een beginner maar ik vind marsepein dus veeeeeeeeeeel fijner werken! En ook lekkerder.

Liefs Domi

Liefs Domi
***"absolute beginner", maar laaiend enthousiast!***

9

Marsepein!! zeker weten.
vinden wij ook eel lekkerder.

10

Ik zou zeggen...
Als je het voor het eerst gaat doen, gebruik dan fondant van PettinIce. Die plakt niet zo vreselijk en is vrij stevig.
Als dat goed lukt dan kun je alle soorten gaan proberen. Marsepein is op zich ook lekker stevig, maar plakt veel meer (wat lastig is als je voor het eerst probeert om geen vouwen in je rand over te houden ;) )

De ene fondant is zacht en blijft zacht, de andere weer minder. Uiteindelijk is het gewoon allemaal even proberen en vooral proeven :Y

11

De een vindt dit, de ander dat, toch een kwestie van uitproberen wat je zelf het beste vindt werken.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

12

Zoals hiervoor al is gezegd is moet je het echt zelf uitproberen, voor iedereen is het anders.

Ik vind de combinatie van marsepein en fondant, het fijnst werken. Ik gebruik dan het liefst marshmellowfondant. Dit omdat ik marsepein te stug vind en fondant te elastisch en slap en de combinatie ervan vind ik perfect.

Ook qua smaak vind ik marsefond erg lekker en bijna iedereen  die ik ken vindt dat lekker. Terwijl er veel zijn die marsepein niet lusten.