1

Onderwerp: wat doe ik verkeerd?

als ik de taart in lagen snijdt doe ik netjes die prikkertjes erin zodat ik weet hoe ik de lagen na het vullen weer op elkaar moet zetten.

ik heb het idee dat mijn ikea taartzaag niet scherp genoeg is en geen mooi gladde lagen snijdt.

maar het probleem is dus, dat na het vullen en afsmeren de taart er best redelijk gevormd uitziet, maar na het bekleden zie ik dus altijd ribbels en randen bij de lagen.

als ik de taarten hier op het forum zie, zie ik alleen maar strakke gladde taarten, wat doe ik fout?

2

Re: wat doe ik verkeerd?

of dikker smeren met de botercreme, of dikker marsepein/fondant erover, lijkt mij...

Groetjes, Dorothea.

3

Misschien dat je niet goe afsmeerd. Als je alle naden en kieren heb gladgeplamuurd, effe de koelkast in. Zo wordt de botercreme goed hard en kun je het eventueel met een warm mes nalopen en helemaal perfect glad krijgen. Dan dus bekleden en mooi de fondant of marsepein glad strijken met je handen of een smoother

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Wat heel goed helpt, is zorgen dat je taart echt heeel erg goed ( dat wil zeggen een flink aantal uren!) gekoeld is voordat je je 'm gaat bekleden. Dus: na het afsmeren een aantal uren terug in de koelkast, dan met een warm mes het nogmaals gladstrijken en dan pas bekleden.

Succes!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Oh, ik was even weggelopen tijdens het typen en zie nu dat Kadohke dezelfde tip heeft :+

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

bedankt meiden. ik vind het wel fijn om twee keer dezelfde tip te krijgen, want dan weet ik zeker dat ik daar de volgende keer op moet letten.

7

Als je vulling en het dijkje te zacht zijn, dan druk je die bij het bekleden naar benden en dus naar buiten. Dan zie je na het bekleden precies waar de lagen zitten.
Dus inderdaad de botercreme heel goed hard laten worden. Maar misschien ook ietsje minder dik vullen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

ik heb eigenlijk nooit een dijkje gemaakt. zou dat het zijn?

9

een randje van botercreme langs de rand van je taart spuiten dan kan je vulling niet ontsnappen.

Niemand is gelukkig, wees Niemand

10

IK spuit ook geen dijkej en heb daardoor geen dikke vullingen. Wel smeer ik de buitenkant goed strak met 1:1 botercreme. Dan zie je de snijrand dus niet meer. En dus geen bubbels in de zijkant.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

11

ook ik geen dijkje, maar gewoon goed afsmeren en koelen!

groetjes,
Marije

12

ik spuit alleen een dijkje bij een dikkere laag vulling, omdat ik gemerkt heb dat alleen dichtplamuren nog een hobbel/bobbel resultaat geeft.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

13

En niet te vergeten, de taart in de koelkast zetten voordat je hem bekleed met fondant/marsepein.
De botercreme moet hard zijn, zodat je hem voor de laatste maal glad kunt maken met een warm mes.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

14

jeetje wat heb ik nog veel te leren zeg. ik ben blij met al jullie tips. bedankt!

15

Vul je met botercreme dan heb je geen dijkje nodig, maar bij andere vullingen wel.
en inderdaad, zeker met dit warme weer van de afgelopen dagen even na het smeren in de koelkast zetten voor dat je hem bekleed.

Je raakt nooit uigeleerd hihi...

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken