1

Onderwerp: hete lucht of boven en onder verwarming

Hallo,

Mijn nieuwe oven kan ik zowel op hete lucht circulatie zetten ofwel op boven en onderverwarming!
wat is de beste stand om een cake mooi te laten rijzen zonder een bult erop?
Ik heb hier al geleerd maar op 160

2

Re: hete lucht of boven en onder verwarming

ik heb ook zoiets maar als ik het daarin bak doe ik het met boven/onderwarmte. hetelucht wordt het bij mij niet goed gaar en moet hij er dus veel langer in. Bij mij dan. Maar ik heb altijd ruzie met dat ding. gelukkig heb ik nog een ouderwetse oven in de bergint die het veel beter doet dan die kleine in de keuken dus bak ik daar altijd mijn taarten maar dat vroeg je niet ;)

het is ook gewoon een kwestie van uitproberen.

3

Ik heb een hetelucht en wil niet anders meer. Ideaal. Vooral omdat hij draait. 160 graden en gaan. Hier duurt een taart van circa 26 ook 40 minuten.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

4

Hier ook hetelucht (en de mogelijkheid van boven- en onderverwarming). Ik gebruik alleen maar hetelucht. Die moet op 160 graden (de boven- en onder verw. moet op 180 graden).
Een kapsel van 26 staat hier ook zo'n minuut of 40 in de oven. Soms lanfer, maar dan ben ik vergeten voor te verwarmen :o

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Ik zweer bij boven- en onderwarmte; mijn heteluchtfunctie gebruik ik alleen voor ovenfrites :P

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Hier gaat ie op boven- en onderwarmte, ik heb denk ik geen hete lucht. Zou eerlijk gezegd niet eens weten waar die andere knopjes voor zijn :O
Eerst kwartiertje op 150, daarna op 175 tot ie gaar is.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

dnk je wel! Heb de oven op boven en onderstand gezet en tot nu toe komt hij mooi omhoog, maar ziet de bovenkant al wel lichtjes bruin na een 20 minuutjes dus ik hoop dat hij niet te donker gaat wordenvoor de baktijd om is!

8

ik gebruik ook altijd hetelucht werkt prima

groetjes nicole

Hier ook alleen maar met hete lucht!!!!

10

~Mijn taart zag er mooi omhooggekomen uit  in de oven, maar toen ik ze er uit haalde toen ze klaar was, zakte ze plots weer naar beneden!
En ze was nochtans klaar want ik heb ze dan maar opengesneden om te zien of ze wel echt gaar was en dat was ze ook! Aan wat kan het liggen? Misschien volgende keer toch maar weer hete lucht !?

Ik heb een hetelucht oven en een onder- en bovenwarmte oven.
Heb een test gedaan door in beide ovens tegelijk een biscuit te bakken.
In de onder- en bovenwarmte kwam ie er picobello uit, de hetelucht was inderdaad een bolvorm.
Voor mij voor de taarten dus onder- en bovenwarmte. Bij een cake is het net andersom, dat gaat weer beter in de hetelucht.

Dat ie ingezakt is? Ik denk waarschijnlijk de temperatuur te hoog. Vooral als de bovenkant al na 20 minuten bruin aan het worden is.
Ik sta er op dit forum ook vaak versteld van wat voor temperaturen er gebruikt worden.
Ik bak alles op 140 graden, alleen staat een grotere taart er langer in dan een kleinere. Ik heb nooit een bolvorm en altijd goed gaar.
Zet ik hem hoger dan krijg ik wel een bol.

If live gives you lemons, make lemonade!