1

Onderwerp: Spijker

Nadat ik ergens als tip had gelezen dat het handig was om een te spijker te gebruiken om een bolvorm of een grote vorm goed gaar te krijgen heb ik dat natuurlijk gedaan. Nu moet ik bekennen dat wanneer ik in de oven kijk de spijker niet meer zie. Oftewel in mijn cake zit nu ergens een enorme spijker  :( Wat doe ik fout of hebben meer mensen last van een verdwijnende spijker?

There's a time for every star to shine!

2

Re: Spijker

:lol: :lol: :lol:

Het lijkt me toch een echt "oeps-moment". Ik heb nog nooit met de spijker gebakken, maar ik had ooit toch gelezen dat een spijker niet echt handig is ivm hygi

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Hihihi! :lol: Ik vind dit heel sneu voor jou dat je die spijker kwijt bent maar het is wel een vreselijk grappig verhaal.

Waar dient die spijker dan eigenlijk voor?? Ik vat 'm nog niet echt wat een spijker met gaarheid te maken heeft...

Groetjes, Fleur
Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd

4

De spijker geleidt de warme naar het midden, zodat grote taarten daar ook gaar worden.

Groetjes, Elly

5

ik heb nog nooit last gehad dat mijn taarten niet gaar worden zonder spijker, heating core of bloemnagel en ik bak heel vaak 26 bij 35 cm.

maar een spijker is niet aan te raden ivm met gereedschapsolie, dit is een vettig middel wat ze gebruiken om roest tegen te gaan en met afwassen krijg je dit er niet af is water en weersbestendig namelijk. Je kan de taart wel gewoon gebruiken, maar zou hem niet weggeven.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

6

Als het goed is verdwijnt de punt van je spijker wel door het rijzen van het beslag, maar zodra je je kapsel uit de vorm kiepert zie je als het goed is de kop nog wel gewoon en kan je 'm er zo uitpakken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Ik had dit laatst ook, zo'n oeps momentje...
Ik had ook de tip gelezen en gebruikte een bloemennagel in een taart van 28 cm.
Na tien minuten was ik ook de bloemennagel kwijt (ik had het wel verkeerd om erin gezet denk ik, met de platte kant boven.)
De bloemennagel zat helemaal in de taart,die moesten we eruit pulken.
De cake was wel goed gaar, maar niet vanwege de omgevallen bloemennagel! :)

8

Mijn bloemnagel was in de afwasmachine afgebroken, dus ik ben snel naar de bouwmarkt gereden en de grootste spijkers gekocht die er waren.
Was toen zo

9

Ik moest wel even hartelijk om je stunt lachen :lol: :lol: :lol: , maar ik herken het probleem. Ik heb een bolvorm van 20 cm doorsnee. Die wilde ook niet gaar worden. Gisteren nog eens geprobeerd zoals ik altijd deed en nadat de oventijd was verstreken (was de taart dus nog lang niet gaar) nog een kwartiertje op 160 graden in de oven laten staan. Toen was hij perfect! Korstje iets meer krokant dan anders maar niet storend.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes Johanna

10

Wat stom, ik dacht dat er niemand op mijn spijker onderwerp had gereageerd! Ben ik blijkbaar vergeten mezelf te abonneren op het onderwerp. Als ik het zo lees is het inderdaad toch wel een grappige situatie geweest. Minder grappig is dat ik gewoon een ongeschikte oven heb. Koste maar 60 euro en het enige dat er een beetje fatsoenlijk mee wil is een stokbroodje. Maar bedankt voor jullie reacties!

There's a time for every star to shine!