1 Laatst bewerkt door esspijk (27-06-2009 21:53)

Onderwerp: help, mijn taart drijft!

Mijn taart is echt drijfnat. Komt dit door dit weer (bewolkt, maar warm en vochtig)? Ik heb dit tot nu toe nog niet gehad. De taart is wel een paar dagen in de vriezer geweest, maar ik heb hem wel op tijd (24 uur van te voren) in de koelkast gezet. Ik heb geen taartdozen, maar verpak ze altijd losjes in folie en een plastic zak. Deze keer heb ik de taart zonder af te dekken in de koelkast gezet in de hoop dat het vocht nog zou verdwijnen, maar ook dit werkte niet.
Ook de losse spulletjes voor op de taart begonnen te zweten, terwijl ik die buiten de koelkast heb bewaard.

Ik heb ook de bloemenlollies gemaakt. Houden die het wel met dit weer? Maandag gaan ze in een cupcake mee naar school.

Een foto van mijn zwetende taart:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-68PZ7ZLX-D.jpg

2

Re: help, mijn taart drijft!

Dit weer is een ramp voor taartenbakkerij. Kijk maar bij de taartenparades nu, overal klaagt men over het weer. Ik heb er vandaag ook weer goed last van gehad bij het maken van decoraties, klevende fondant en het spul droogt ook met een kilo tylose erdoor gewoon niet op!

Jouw foto ziet er precies zo uit als een taart die ik afgelopen 23e mei heb gebracht en die ook uit de vriezer kwam. Zweten tot en met.

Tips die ik kan bedenken: toch wat taartdozen aanschaffen, zodat je je taart in een doos in de koelkast kunt zetten. De doos neemt dan alvast wat vocht op. Vochtvreter in de koelkast las ik hier van de week, heb ik nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen als het nodig blijkt. Verder heb ik bij mijn taart in mei wel gemerkt dat je hem echt ruim tevoren uit de koelkast moet halen (die dan sowieso op de laagste (dus warmste) stand zou moeten staan om het temperatuurverschil zo klein mogelijk te houden. In een doos die je dan iets openzet. En dan gewoon even een poos niet meer kijken. Over het algemeen trekt het zweet toch wel redelijk weg als je geduld hebt en het kunt opbrengen om er niet aan te komen :).
Eventueel een ventilator erbij zetten, afzuigkap aan.

En hopen op vriesweer binnenkort :D . Moet zeggen dat ik het wel een gave taart vind hoor! Ik zie geen smeltgebeuren, wel vocht, maar dat zou misschien met bovengenoemde opties nog wat te verhelpen moeten kunnen zijn.

3

Re: help, mijn taart drijft!

Ik had ook zwetende decoraties. Die waren van marsepein. De boetseersels werden zo zacht dat ze uit elkaar vielen. Ik heb alles gerepareerd en snel in de koeling gezet. Ik had de taart bekleed met MMF en dat zweette toch een stuk minder. Maar het is niet fijn werken met dit weer. Ik ben benieuwd naar alle tips. Misschien zo'n mobiele airco erbij zetten?

Groetjes, Elly