1

Onderwerp: Ligt het nou aan mij, of aan het weer....

Ik heb vandaag 2 taarten bekleed en had er zoveel problemen mee. Ik smeer maar dun met botercreme en laat het even opstijven in de koelkast voordat ik bekleed, maar met deze warmte kreeg ik het echt niet voor elkaar om echt strak te bekleden, vooral de bol deed moeilijk.

Wie heeft hier nog meer last van en vooral: wie niet en wat doe jij dan?

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

2

Re: Ligt het nou aan mij, of aan het weer....

E

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

:lol: Meiden, als jullie dit al erg vinden heb ik echt NOOIT meer medelijden met jullie hoor! ;)

Grapje, ik weet dat plakkeriger is, maar dit valt echt in het niet bij wat ik thuis heb :S
Ik maak alles wat kan 's morgens heeeel vroeg, en inderdaad snel werken en vaak koelen, dat is de enige "oplossing". Van K-tootje ( uit Israel ) kreeg ik de tip van een ventilator erop, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Sterkte de komende week! :D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Hier vanavond ook ruzie met de marsepein die vastplakte aan mijn vingers. Daarnaast las ik Lune's bericht over instortende slagroom, die van mij leek eerder bijna boter (aangevette slagroom dan). Ik houd mijn hart vast hoe de taart er morgenochtend uitziet als de klant komt :(.

Groetjes, Conny

5 Laatst bewerkt door e.b.m. (26-06-2009 22:38)

Hahaha, je hoeft ook geen medelijden met [i]m

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

6

Ik had er net (de hele avond) ook flink last van! Ik ben pas nu net klaar en kreeg 'm niet strak. :S
Gelukkig is ie voor eigen gebruik, maar als ik dan van die superstrakke taarten voorbij zie komen in de parade, dan vraag ik me af hoe ze dat doen en of ik ook ooit zover kom. ;)
En volgens mij rol ik m'n marsepein te dun uit, waardoor het nog sneller scheurt.  :S

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

7

Nou ik word hier ook helemaal gek aaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh.
Ben met rode en zwarte fondant bezig.............nog een tikkie erger haha.
De hele taart is aan het glimmen en weet niet wat ik er tegen kan doen.
Dus iemand met een oplossing???
Heb de deur al los staan,het raam los(voor en achter) en de afzuigkap op zijn hoogst.
HELLLLLLLLLLLLLLLLPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPP

www.bakedbytam.tk
En voor meer taartje kun je en kijkje nemen op mijn Facebook!!!

8

ik probeer zoveel mogelijk 's morgensvroeg of 's avonds te werken. Met een ventilator erop heb ik gisteren geprobeerd, dat hielp niet

9

De airco en wat ventilators helpen wel want gisteren heb ik geprobeerd zonder airco en dan is het echt wel moelijker dan anders hoor, het is echt vochtig warm ;)

Vele en lieve groetjes Nicole

10

Helaas geen airco hier en waar de ventilator is ?????
Nou heb hem toch nog klaar gekregen..............helaas glimde hij wel een beetje.
Maar de besteller vond hem helemaal geweldig en dacht dat het glimmende hoorde hihi

www.bakedbytam.tk
En voor meer taartje kun je en kijkje nemen op mijn Facebook!!!

11

Nooit last van ;)

Het heeft zo zijn voordelen om op een kale rots te wonen waar het altijd koud is :Y

Maar fijn dat hij af is en soms is dat glimmende juist wel leuk, toch?

groeten, Marieke

12

Haha, ik ben hier ook gillend gek aan het worden...
Ben al de hele dag bezig om chocolade plankjes te maken om de zijkant van de taart mee te bekleden... Maar de chocolade wordt niet meer hard.... Ik heb de chocola al in de koelkast en de diepvies gehad, maar hij blijft zacht...
Iemand een tip?

13

@ xPattyx: heb je de chocola getempereerd?

groeten, Marieke

14

Ernie schreef:

@ xPattyx: heb je de chocola getempereerd?

Het feit dat ik niet eens weet wat je bedoeld zegt waarschijnlijk al genoeg.... (Oh jee, gaat t nu niet lukken?)
Heb de plankjes nu in de diepvries...

15

xPattyx schreef:

Het feit dat ik niet eens weet wat je bedoeld zegt waarschijnlijk al genoeg....

:Y

Daar zou het wel aan kunnen liggen. Als je chocola gewoon smelt en dan weer hard wilt laten worden kan het heel lang duren en "droogt" de chocola vaak niet mooi. Als je het goed tempereert gebeurt dat niet en wordt het binnen een paar minuten weer hard (en mooi knapperig en glanzend).

Als je op google zoekt op tempereren kun je veel vinden. Hier een korte uitleg van de leukstetaartenshop: http://www.deleukstetaartenshop.nl/temperen.pdf

Overigens weet ik niet of het met degene die je gemaakt hebt goed kan komen in de vriezer, laat je dat nog even weten?

groeten, Marieke

16

Hmm mijn stapeltje is ook alles behalve strak en ongescheurd. Jammer want het is zo'n grappig taartje geworden

17

nicole th schreef:

De airco en wat ventilators helpen wel want gisteren heb ik geprobeerd zonder airco en dan is het echt wel moelijker dan anders hoor, het is echt vochtig warm ;)

ik bedoelde dat ik gisteren de ventilator bij mijn al natte taart heb neergezet, en dat hielp helemaal niets. Nou moet ik wel zeggen dat het zo'n hele mooie design ventilator is, die voor geen meter lucht blaast, dat zou natuurlijk het probleem kunnen zijn

18

Ik ben dan ook heel blij dat mijn schoonvader bij een 2e hands winkel "werkt" en vorig jaar een verrijdbare airco voor ons (mij dus :D) heeft meegenomen. Ideaal met dit weer, alleen jammer dat hij nu in de berging staat met een hele hoop t.....zooi ervoor waardoor ik hem nu niet echt kan pakken.

maar 's ochtends vroeg bekleden en dan steeds goed koelen maar het is geen ideaal taartweer helaas.

19

Ernie schreef:

Overigens weet ik niet of het met degene die je gemaakt hebt goed kan komen in de vriezer, laat je dat nog even weten?

uiteindelijk heeft de diepvries toch geholpen en is de taart (na 14 chocoladerepen!!!) prachtig geworden!
Hij staat in de taartenparade!

Bedankt voor je tips, ga er voor de volgende keer zeker iets mee doen!

20

ik heb wel gemerkt dat de voorgekleurde marsepein echt veeeeeel plakkeriger is als de marsepein die ik zelf kleur!

21

Heb er dit weekend ook veel last van gehad. Mijn botercr

22

Ik heb ook een taart bekleed met fondant afgelopen vrijdag. Hij was voor zaterdag bedoeld. Ik ben nog maar net begonnen dus normaal is het al moeilijk genoeg voor mij. Alles plakte en tussentijds heb ik de taart steeds in de koelkast gezet. Uiteindelijk zat het fondant wel op de taart maar vraag niet hoe. Met scheuren en vouwen. Lekker veel vrolijke bloemetjes tegenaan gegooid ;)

Zaterdag haalde ik de taart uit de koelkast en twee minuten later was hij al aan het smelten!!

Baal baal baal Ik denk dat ik ook maar richting IJsland ga....

Groetjes, Fleur
Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd

23

Gelukkig ben ik in het bezit van een airco, man en kind hadden het gisteravond koud, maar mijn taart ging goed. Maar toch merkte ik dat alles zoals marsepein kleveriger was, die staat in een trommel in een kast waar het dus ook te warm is

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

24

Ik heb mijn fondant in de koelkast gelegd. Mijn aanrechtblad is van natuursteen. Die heb ik volgelegd met ijsblok-zakjes en de roller ook in de koelkast. Mijn handen onder koudwater gedaan, voordat ik begon. Het ging iets beter....
Maar dat zweten, het ziet er niet uit. Echt zonde van mijn taarten.

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

25

Met de airco en de ventilator aan kom je al ver heb ik nu gemerkt...:lol: