1

Onderwerp: Hoe meten jullie de dikte van je marsepein?

Ik ben net klaar met m'n stapeltaart voor morgen. Ik weet dat marsepein extra plakkerig is als het zo warm is als de laatste dagen. Maar ik krijg een beetje het idee dat ik m'n marsepein toch te dun uitrol ofzo. Allemaal van die kleine scheurtjes erin. Ook schijnt het marsepein door en zie je dus de lagen zitten. Niet echt mooi vind ik.
Mijn vraag dan ook: hoe meten jullie de dikte van je marsepein als het uitgerold is???
Ik snap dat het ook een groot deel ervaring is, maar hoe zou ik dat op kunnen meten, zodat mijn marsepein

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

Re: Hoe meten jullie de dikte van je marsepein?

ik gebruik deze http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=2946

3

Die dingen heb ik inderdaad eerde rgezien in de hebshop. Maar passen die ook op een pvc-buis met een doorsnee van 33 mm? Ik heb namelijk niet zo'n witte roller.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

ik heb een pvc buis met een doorsnede van 4 cm, daar passen ze perfect omheen

33mm zijn ze waarschijnlijk dan net te groot voor, maar een nieuwe pvc buis is ook het geld niet

5

Ik vind die ringetjes echt ondingen! Zitten steeds in de weg bij het rollen of ze schuiven steeds verder totdat ze eraf vallen...

Werk gewoon op gevoel, hoeft toch niet tot op de halve millimeter nauwkeurig? Ik weeg wel mijn fondant/marsepein af per taart aan de hand van de tabel hiernaast, is natuurlijk ook al een stap in de richting... hoewel, ik houd altijd over!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

6

ik doe het een beetje op gevoel. Ik probeer zo rond mogelijk uit te rollen en op een gegeven moment denk ik van "zo is hij wel goed" en dan hou ik de snijplank met afgesmeerde taart erboven en dan klopt het wel of niet.

scheurtjes kunnen ook komen doordat je marsepein niet soepel genoeg is of heel erg plakt. heeft idd ook met het weer te maken.

7

Doorschijnen kan je minder erg maken door je taart eerst met botercreme af te smeren. Dan is het in ieder geval allemaal 1 kleur en zie je de lagen niet zitten.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Mirjam5 schreef:

Doorschijnen kan je minder erg maken door je taart eerst met botercreme af te smeren. Dan is het in ieder geval allemaal 1 kleur en zie je de lagen niet zitten.

dat doe ik ook maar bij een lichte kleur zie ik met dit weer nog steeds de lagen.

ik probeer de dikte gewoon op gevoel te doen. Met dit warme weer dus iets dikker dan met koeler weer

9 Laatst bewerkt door Jax (27-06-2009 22:14)

Ik doe het ook op gevoel hoor en weeg ook m'n marsepein netjes af, volgens de tabellen hier op de site. Ik hou trouwens wel altijd over.
Natuurlijk smeer ik ook af met botercreme, maar ik doe het niet zo dik, omdat ik dat lekkerder vind dan zo'n dikke laag.
Ik denk dat het gister te dun uitgerold heb, want hield wel veel over. En dat scheuren heb ik normaal niet, dus dat zal de warmte wel zijn geweest. Het was namelijk echt heelllllll soepel, eigenlijk een beetje te soepel. ;)

Ik dacht ik stel gewoon m'n vraag hier. Misschien heeft iemand DE gouden tip qua handigheidje ofzo. :lol: Was te proberen he. ;)

10

Ik heb ook nog weleens de neiging om te dun uit te rollen. En omdat ik altijd de hoeveelheden van felicitaartjes aanhoud en toch altijd heel veel overhield, ben ik mezelf gaan oefenen om echt alleen maar uit te rollen wat ik nodig heb, een paar centimeter voor de zekerheid en dan ophouden met rollen en hopla, over die taart heen. Wat bij mij namelijk steeds gebeurde als ik zo dun rolde dat het vooral scheurde doordat aan de zijkanten een grote lap fondant zwaartekracht begon uit te oefenen.

Nu houd ik vaak ook nog meer over dan ik verwacht had trouwens.