1 Laatst bewerkt door witje75 (25-06-2009 19:08)

Onderwerp: welke lijm is sterk en onzichtbaar?

Morgen mag ik een bruidstaart van 6 hoog gaan stapelen op locatie.
Na het stapelen, moet dan het parelrandje ernog op.
Nu wil ik dus graag dat het echt goed plakt, zodat als ze de taarten van elkaar afhalen, het parelrandje wel erop blijft zitten.
Volgens mij kan je icing wel blijven zien toch als je iets gemorst hebt?
Hoe zit het met tylose lym?
Ik weet dat je met alcohol ook kan plakken, terwijl dit schoon opdroogt, maar dit lijkt me niet sterk genoeg.
Wat is jullie advies?

2

Re: welke lijm is sterk en onzichtbaar?

ik zou er toch wel tylose lijm voor gebruiken denk ik
en anders met het kleine bol tooltje eerst een deukje maken in de fondant/marsepein dan kun je daar met een beetje tylose het pareltje in plakken :D
groetjes no

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

3 Laatst bewerkt door witje75 (25-06-2009 19:14)

noelle schreef:

ik zou er toch wel tylose lijm voor gebruiken denk ik
en anders met het kleine bol tooltje eerst een deukje maken in de fondant/marsepein dan kun je daar met een beetje tylose het pareltje in plakken :D
groetjes no

4

tylose (en alle lijmsoorten) zijn altijd zichtbaar als je het op een plaats zit waar niets geplakt wordt.. dus als je net je lijm te hoog smeerd t o v de parelrand ja.... dan zul je het zien, maar dat zie je met water ook.

Verder is tyloselijm het zelfde als water en alcohol.. alleen wat sterker..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

hoe lang duurt het ongeveer voordat dat droog is eigenlijk?
Want soms moet je geboetseerde dingen plakken dat ik denk jeuj... hoe zou je dat omhoog moeten blijven houden(om te drogen).
Of zit die tyloselijm na een minuurtje al  vast ofzo?

6

kaar schreef:

hoe lang duurt het ongeveer voordat dat droog is eigenlijk?
Want soms moet je geboetseerde dingen plakken dat ik denk jeuj... hoe zou je dat omhoog moeten blijven houden(om te drogen).
Of zit die tyloselijm na een minuurtje al  vast ofzo?

Tyloselijm werkt heel snel, zit meteen vast.
Geboetseerde dingen heb ik nog geen ervaring mee.

7

owww ok
die doe ik gewoon met een beetje water

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

8

Ik zou met een fijn spuitmondje wat icing(bloemsuiker en een paar druppels water)op de rand spuiten.

9

Mijn bloemen bleven niet meteen hangen met tylose lijm. Heb ze wel moeten ondersteunen met keukenrol stukjes. En dan nog vielen ze er uiteindelijk af en zat er op die plek een vieze gore slijmachtige klodder van gesmolten marsepein... Laatst met icing gedaan, vind ik steviger. Zat echt muurvast.

Maar een parelrand als border zou ik gewoon met water vastmaken. Tylose is gewoon vies...

10

kiwi schreef:

Mijn bloemen bleven niet meteen hangen met tylose lijm. Heb ze wel moeten ondersteunen met keukenrol stukjes. En dan nog vielen ze er uiteindelijk af en zat er op die plek een vieze gore slijmachtige klodder van gesmolten marsepein... Laatst met icing gedaan, vind ik steviger. Zat echt muurvast.

Maar een parelrand als border zou ik gewoon met water vastmaken. Tylose is gewoon vies...

Maar ik ben zo bang dat het water loslaat als je de taarten van elkaar afhaalt.

11 Laatst bewerkt door kiwi (26-06-2009 11:11)

Op zich smelt de marsepein dan wel weer aan elkaar als het opdroogt. Heb woensdag nog een bruidstaart gelevert met dezelfde rand omlangs. Ook geplakt met water en die bleef echt mooi zitten. Ik had de taart een avond an te voren gemaakt, dus wel een nacht in de koeling doorgebracht. Daarna weer op temperatuur komen waardoor de boel wat klammig wordt en weer laten opdrogen, en ik had echt het idee dat het daardoor wel heel goed vast kwam te zitten.  Maar goed, dat is mijn gevoel. Je moet er wel op aan kunnen inderdaad! Komt vast goed.

En als je het kleinste spuitmondje gebruikt voor de icing dan knoei je ook stukken minder.

12

Ik heb laatst suiker opgelost in water, dit goed laten inkoken tot het een beetje dikker/ stroperiger werd, en dit als "lijm" gebruikt. Zat snel vast en ik vond het ook sterk! Hopenlijk heb je hie iets aan!

13

Misschien een tip ... je kan ook fondant lijm maken. Gewoon de restjes fondant (zelfde kleur als taart of randje) in een bekertje doen met een beetje water. In de magnetron doen (eventjes) en goed roeren en herhalen totdat je de gewenste dikte hebt. Prima als lijm te gebruiken ;)

Groetjes Tweety!

14

Bedankt voor jullie meedenken.
Ik heb de suiker- water lijm gebruikt, en dit meteen op de bolletjes gesmeerd.
Toen ertegen aan gezet.
Dit ging goed.
Hopelijk blijven ze zitten.
Minder goed lukten de vlinders vastzetten met tyloselijm.
Er  vielen er steeds een paar naar beneden.
Ik had er 20 extra meegenomen, en nu maar 2 over.

15

Ik zet vlinders altijd vast met icing. Precies dezelfde kleur als het lijfje. Dat is echt heel stevig. Wel ondersteunen tot het boeltje goed droog is.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

16

Vlinders wilden gister heel goed plakken, maar vandaag na de autorit vielen er toch wel 10 af. De andere 8 gingen stuk.

Berichten [ 16 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taartdecoratie algemeen » welke lijm is sterk en onzichtbaar?