1

Onderwerp: dulce de leche?

Ik ben misschien erg dom hoor, maar ik begrijp het recept op de site niet helemaal..

* Zet het blikje ONGEOPEND in een pan met water en breng het water aan de kook.
    * Als het kookt het vuur laag zetten en een deksel op de pan en laat dit 1 uur en 15 min zachtjes doorkoken.
    * Zorg dat het blikje altijd onderwater staat , vul indien nodig het water aan met gekookt water.
    * Als de kooktijd voorbij is laat je het blikje VOLLEDIG AFKOELEN.
    * Maak het dan open en stop de inhoud in een schone pot met deksel.

Ok, tot zover begrijp ik het natuurlijk, maar dan????

Waarom moet het in een schone pot met deksel? Is er daarna nog een stap? of is de vulling dan gewoon klaar???

2

Re: dulce de leche?

Je hebt dan een caramel-achtige pasta en om die te bewaren moet je hem in een pot met deksel doen, bijv. een jampot die je goed uitgewassen hebt.

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

3

hmmm volgens mij mag je hem ook meteen op je taart doen. hahaha :Y

Niemand is gelukkig, wees Niemand

4

birgit58 schreef:

hmmm volgens mij mag je hem ook meteen op je taart doen. hahaha :Y

Dat was dus ook eigenlijk mijn gedachte, er staat daar niets over dus ik dacht, misschien komt er nog een stap...8)

Maar goed, heb het gekocht, ben benieuwd, hoor dat mensen er helemaal lyrisch over zijn..

:)

5

Ik zou het alleen met een restje doen. Ik zet het blik na afkoelen terug in de kast tot ik 'm nodig heb. En als ie eenmaal open is blijven restjes hier nooit lang over ....:S :lol:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Je kunt het ook kant een klaar in een pot kopen bij de C1000 staat bij het broodbeleg. een pot met blauw etiket (en een plaatje van een oma)

7

Vraag me trouwens wel af wat voor vulling je er bij kunt doen? of vullen jullie beide lagen met dulce de leche?

8

Ik lees even mee, ik heb dit nl ook gemaakt voor de taart die ik morgen ga maken, moet ik het in de koelkast bewaren of gewoon in de kast op kamertemperatuur?

Ow ik combineer met chocolade (op advies van iemand op het forum ;) )

Ik ben in vorm! Rond is toch ook een vorm??

9

Combineren met chocla is erg lekker, maar ook met zwitserse room ofzo :9

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

10

chocolademouse? Chocoladecreme..

Maar wat slim, dus gewoon van te voren maken en pas na een tijdje gebruiken???

11

sonnig schreef:

Ik lees even mee, ik heb dit nl ook gemaakt voor de taart die ik morgen ga maken, moet ik het in de koelkast bewaren of gewoon in de kast op kamertemperatuur?

Ow ik combineer met chocolade (op advies van iemand op het forum ;) )

In de koelkast als het open is geweest. Je moet het ook uit het blikje halen, wat er bij het recept staan ;) omdat het blikje eenmaal open gaat oxideren.

Je kunt het rustig een weekje bewaren hoor!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

12

Ik heb het ook net gemaakt en.....MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM :P
Wat is dat lekker zeg! Ook erg lekker door de vanille vla, hebben we net geproefd. :lol:
Alleen heb ik natuurlijk net m'n lege potten allemaal naar de glasbak gebracht gister. Dus kan ik het ook in een tupper-bakje met deksel bewaren? (in de koelkast natuurlijk)

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

13

jup zo doe ik het althans

14 Laatst bewerkt door Sippie (12-06-2009 13:42)

Als je het gekookte blikje gewoon dichtlaat dan kan je het zo bewaren.Ik kook altijd meerdere blikjes tegelijk,fijn om op voorraad te hebben.Restjes kan je volgens mij ook gewoon in een tupperbakje in de koelkast bewaren hoor.
Trouwens ik kook de blikjes altijd ruim 3 uur dan is de caramel nog lekkerder vind ik.
Met banaan en walnoot is het erg lekker en ik heb laatst een taart gemaakt met de Dulce de Leche en dan ook nog een laag stroopwafeltoetje van Mona.Heerlijk!

Dulce de Leche kan je ook gebruiken om een ander soort taart te maken....namelijk de Banoffee pie.......gruwelijk lekker!!

Groetjes, Amber.

15

Met een laagje (witte) bonbonblocroom is het ook heeeel lekker!!!!

16

Hoe krijg je die caramel trouwens een beetje makkelijk op/in je taart??? Ik probeerde het afgelopen vrijdag, maar het was niet zo vloeibaar zeg maar. Ik kon het niet makkelijk uitsmeren, dus ik trok bijna m'n biscuit aan gort. Dus toen ben ik maar gestopt met proberen en heb ik er een andere vulling in gedaan.
Moet ik het dan een beetje warm maken ofzo?

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

17

Heb het ook gemaakt, maar hoelang blijft het eigenlijk in de koelkast houdbaar?

Groetjes Miranda     
http://cake4u.mijnalbums.nl/

18

Mirjam5 schreef:

Ik zou het alleen met een restje doen. Ik zet het blik na afkoelen terug in de kast tot ik 'm nodig heb. En als ie eenmaal open is blijven restjes hier nooit lang over ....:S :lol:

is niet goed hoor, om eten in het blik te laten zitten...

@miranda: het is best lang houdbaar in een bakje in de koelkast, bij mij staat het nu al minstens 6 maanden denk ik.. omdat ik er niet zo heel erg weg van ben. terwijl ik wel caramelgek ben.
maar het smaakt nog steeds goed, voor een taart voor iemand anders zou ik het trouwens nu niet meer gebruiken. dus ik hoop voor je dat iemand anders hier een beter antwoord op weet.

19

Zoooowwwww met chocolade is het echt superlekker!!! Ik had m'n 'tropische dame' ermee gevuld!! Zowwww lekker!!

Ik ben in vorm! Rond is toch ook een vorm??

20

chantal1980 schreef:
Mirjam5 schreef:

is niet goed hoor, om eten in het blik te laten zitten...

Wel als ie ongeopend is ;)

21

Niemand nog antwoord op mijn vraag??? Hoe ik het makkelijk op m'n taart gesmeerd krijg, zonder het hele biscuit stuk te trekken??

22

Jax schreef:

Niemand nog antwoord op mijn vraag??? Hoe ik het makkelijk op m'n taart gesmeerd krijg, zonder het hele biscuit stuk te trekken??

Ik doe 'm even in de magnetron, net genoeg om vloeibaar te worden, maar niet (te) warm. :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

23

Is dit ook lekker in combinatie met kersen en de taart bedekt met chocoladeganche?

Groetjes Daniela

24 Laatst bewerkt door Jax (15-06-2009 17:25)

Daniela schreef:

Is dit ook lekker in combinatie met kersen en de taart bedekt met chocoladeganche?

Dat klinkt in ieder geval wel superlekker!! :P

Enneh Adrienne: thanks voor de tip. ;)

25

Hmm mijn vader (voor wie de taart is, vaderdag komt er weer aan ;)) vond het niet zo'n goeie combinatie. Nouja, dan niet haha.

Groetjes Daniela