1

Onderwerp: Trouble met Tylose

Ik moet voor eind van de week twee striktaarten maken. Daarom eergister vast begonnen met de strikken te maken zodat ik ruim de tijd zou hebben.
Ik heb 500g fondant gebruikt en de nieuwe tylose uit de webshop, want die kleine plastic kuipjes hebben ze niet meer. Nu stond er bij de petal powder van JEM ook tylose dus deze gebruikt; volgens de gebruiksaanwijzing zou 2 flinke theelepels erbij voldoende moeten zijn.
Nee dus, de lussen werden helemaal niet hard. Opnieuw gedaan, weer 500 gr fondant genomen, maar zekere voor het onzekere genomen en er 6 flinke theelepels ingegooid. Nu is het nog steeds niet hard!
Dus probleem; fondant is op, tylose van Jem werkt niet en mijn pakket met nieuwe spullen is nog niet bezord... (had het woensdag besteld)
Wie weet hoe ik dit nog op kan lossen??? en vooral; waarom lukt het nou niet?
Groetjes Linda-S

2

Re: Trouble met Tylose

Wat je zou kunnen proberen is e.e.a. een tijdje in een oven van 50 graden laten drogen. Werkte bij mij prima: de fondant was is no time keihard.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3

makatralsy schreef:

Wat je zou kunnen proberen is e.e.a. een tijdje in een oven van 50 graden laten drogen. Werkte bij mij prima: de fondant was is no time keihard.

Ik ga het meteen proberen!!! hoop dat het werkt, want ik ben ik staat om ze uit frustratie allemaal kapot te knijpen :O

4

Niet knijpen...adem in....adem uit...en weer doorgaan. Succes er mee!

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

5

makatralsy schreef:

Niet knijpen...adem in....adem uit...en weer doorgaan. Succes er mee!

Pfffff..... zucht....pfffff.....zucht; dank je ;) enig idee hoe lang ik ze in de oven moet doen?

6

Ik heb gisternacht nog snel snel een nieuw staand cijfer moeten maken (weet je welke ik bedoel?). Ik wilde een 75 op de taart maken en op het moment supreme brak de vijf. Gewoon van fondant met tylose een nieuwe gemaakt, ik denk een kwartier of zo in de oven op 50 graden en toen buiten de oven laten afkoelen (want als je het er uitpakt dan voelt het nog een beetje zacht aan). En wat denk je? Keihard...harder dan het cijfer 7 dat al de hele week lag te drogen. Die is dus ook nog even de oven ingegaan.

7

Toch vreemd....Ik heb in B. ook petal powder van JEM gekocht en heb er al diverse decoraties mee gemaakt die prima hard werden. Misschien lag het aan de fondant?

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

Nu ben ik ook wel benieuwd wat voor fondant je hebt gebruikt, de tylose moet gewoon werken. Opwarmen en laten afkoelen werkt heel goed, daar wordt het snel hard van. Merk ik al wanneer ik het in de maggie wat zachter laat worden en het niet gelijk gebruik/verpak, het droogt daarna naar mijn idee veel sneller en harder op.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9

:x welke fondant heb je gebruikt? Die van Ballina wordt heel slecht hard.

10

Ik heb de fondant van Ballina voor het eerst gebruikt om een strik mee te maken, dan zal dat het wel zijn? :/
anders zou ik het ook echt nie weten!
Ik heb al vaker strikken gemaakt, maar dat was met de tylose van SK en met een ander merk fondant dus!
Nou ja, het is gelukkig opgelost, nou nog randjes aan de lusjes maken en dan kan ik geen strik meer zien ;)
Bedankt allemaal voor de adviezen!
Het forum heeft me weer eens gered :P

11

Nou, dan weet ik het ook hoor! Ballina wordt vrijwel niet hard, das best handig bij bekleden maar niet voor strikken! Je kunt het petal powder dus gewoon blijven gebruiken, maar dan een ander merk fondant (regalice, pettinice en marshmellowfondant heb ik ermee hard gekregen).

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

12

Maar....even voor de duidelijkheid...een strik werkt dus ook in de oven? Het droogt goed en mooi op? Goed om te weten, h

13

Ga je ook nog je review aanpassen, dat het niet aan de tylose ligt maar aan het gebruik van verkeerde fondant? :P Ballina paste-to-cover is nl. precies wat het is: paste to cover, het wordt van z'n lang zal z'n leven niet hard :nooo

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

14

Gedaan Marianne :O ik kon alleen niet mijn eerste bericht verwijderen of aanpassen? (als dit wel kan moet je het maar even melden dan verander ik het nog...)