1

Onderwerp: zelf gekleurde (via kleurgel) rolfondant: kleur verdwijnt..

Ik heb me gisterenavond voor de eerste keer met rolfondant zitten te amuseren:LEUK
Maar deze morgen stel ik iets heel raar vast.
Ik had vooral gewoon witte (basis) rolfondant gebruikt.
En 1 stuk had ik ook roze gekleurd. En ja hoor goed gemengd en gekneed tot de rolfondant egaal roze was.
Die dat af waren had ik op een schaalgelegd en tegen uitdrogen gewoon bakpaier er bovenaan opgelegd.

Mijn probleem zit hem in de roze (zelf gekleurde) rolfondant.
Ik had er ook gemaakt met gewoon een roze circel (daar zou ik dan nog witte icing op aanbrengen)
en ook van het restje had ik al roze bloemen uitgestoken.
Die had ik gewoon op bakpapier gelegd...met dus niets erover.

Deze morgen zie ik dat die roze....bijna helemaal wit geworden zijn.Dat roze is bijna 99% verdwenen. (dacht eerst dat het witte waren)
Bij die andere die klaar waren met bruin bakpapier over niet....
Dat kan toch niet van lichtinval of zo????

Hoe kan dit nou?
EN vooral hoe voorkomen.?

groeten
Els

2

Re: zelf gekleurde (via kleurgel) rolfondant: kleur verdwijnt..

Kan dat niet de uitdroging zijn? Bij fondant moet je echt luchtdicht verpakken, met folie en/of plastic erom heen, het droogt nl. zo uit. Ik lees dat je alleen bakpapier eroverheen heb gebruikt. Ik denk zelf dat dat het probleem is. Al is het wel raar dat de hele kleur verdwijnt.. Werd het ook niet heel korrelig dan?

3

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het zou aan de verlichting kunnen liggen. Laatst had ik ook varkentjes gemaakt van fondant en in het keukenlicht leken ze mooi roze en de volgende dag in daglicht leken ze meer een vaag oranje??
Heb je tl verlichting? Of een verlichting met een kleurtje?

4 Laatst bewerkt door Annelies (13-06-2009 09:37)

He, wat raar...
Ik kleur (net als de meeste van ons) de fondant ook zelf, maar om het te bewaren rol ik het (tweemaal) luchtdicht in vershoudfolie (die doorzichtige) en doe het dan in een hersluitbaar plastic zakje.

Ik  bewaar het soms weken/maanden en heb nog nooit last gehad van verkleuringen of lichter worden. Ook de gekleurde rozenknopjes die ik gewoon aan de lucht laat drogen (met een stukje plastic folie eroverheen tegen het stof) blijven op kleur....

Ik hoop voor je dat iemand anders weet waardoor de kleur bij jou verdwijnt.
Ik blijf even meelezen....

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

5 Laatst bewerkt door elsjepelsje (13-06-2009 09:43)

Die dat klaar zijn daar had ik ook wel, huishoudfolie op gedaan. En daar is het roze dus nog wel echt roze. (dus kan niet aan verlichting of zo liggen.) Daar waar ik niets had over gelegd zijn dus terug 'wit'

Maar hoe zetten jullie dan de cc weg waar je nog moet aan verder werken.
Of stel dat je al bloemetjes op voorhand hebt gemaakt (of wilt maken) om bovenop je cc te zetten?

IK begrijp dat rolfondant uitdroogt als je het niet luchtdicht verpakt? Maar dat die kleur weg gaat (het lijkt dus echt eerder wit hoor) op je reeds versierde cc??

Voor de volledigheid: de resterende roze rolfondant war ik nog niets mee gedaan had heb ik inderdaad wel luchtdicht verpakt...en ja die is nog roze...het probleem zit het dus in het afgewerkte produkt...waar ik geen huishoudfolie over gedaan heb.

Els

6

Welke kleur roze heb je gebruikt? Ik herken het namelijk van de kleur Mauve van Wilton... heb een witte dummie nu terwijl-ie roze was :/

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

In zonlicht verbleekt de kleur ook wel (heb ik ook gehad) maar dat duurde maanden en dus niet in een paar uur of zo..... Snap er dus eigenlijk ook niets van.....

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Hier wordt paars/lila ook altijd lichtblauw. De oorzaak heb ik nog niet kunnen vinden. Ook de kleur die in een afgesloten bak (bakels emmer) zat werd blauw.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9

Het is van het merk "Spectrum".
De kleur is= Deep Pink

Ik snap niet dat dat dus zo snel terug bleek is (wit eigenlijk)
Gisterenavond rond 23u30 deze kleur in de witte rolfondant gedaan.
Een uur later er bloemen en rondjes van gedaan. (dus kleur toch even kunnen trekken)
En deze morgen toen ik terug beneden kwam in de keuken rond 9u30 waren ze wit.

NU had ik hier ergens vandaag in de oudere berichten gelezen dat het goed was als je je fondant kleurde om die dan ?dag? te laten intrekken.
Misschien ligt daar de oorzaak wel.

Ik begrijp dat zoiets kan uitbleken door het licht. Maar dat zou toch wel langer dan 48 uren mogen duren.....

Elsjepelsje

10

Ik weet niet hoe snel het bij mij was, want heb de desbetreffende taart een week niet gezien. Hij stond wel in het licht, maar niet in de zon. Was niet afgedekt.

Welke fondant heb je gebruikt? Het merk kleurstof is in ieder geval anders dan dat ik had, maar misschien hebben we dezelfde fondant gebruikt? Hier Pettinice (=Bakels) van de kilo-verpakking.

11

Neen is een andere fondant.
Ikheb de naam hier ook al zien passeren. Kan er even niet opkomen..B&M of M& B of zoiets in die aard

Ik denk dat het toch aan je fondant ligt hoor. Ik gebruik ook spectrum en heb vorige week nog met deep pink gewerkt en er ook bloemen van gemaakt maar bij mij is de kleur nog steeds het zelfde als dat ik gemaakt had. Ik gebruik ook de emmers bakels fondant.  Heb je het flesje net open gemaakt? Want je moet het voor het eerste gebruik wel goed schudden hoor anders krijg je een hele waterige kleur.
Succes.

13

Ik heb dit nog nooit meegemaakt, ik heb ook wel eens fondant van M&B gebruikt maar die bleef altijd goed op kleur.

Groetjes Carin
CakeSensation

14

Marianne schreef:

Welke kleur roze heb je gebruikt? Ik herken het namelijk van de kleur Mauve van Wilton... heb een witte dummie nu terwijl-ie roze was :/

Heb je dat daarna ook met andere dingen gehad die je met die kleur hebt gekleurd of was het een eenmalig incident? (dan weet ik dat vast mbt het potje dat hier nog in mijn doos staat)

Groetjes Marlies

15

Ik ken dit probleem ook niet....
Ik meng alle kleuren zelf behalve zwart en rood....

16

Marlies-d schreef:
Marianne schreef:

Heb je dat daarna ook met andere dingen gehad die je met die kleur hebt gekleurd of was het een eenmalig incident? (dan weet ik dat vast mbt het potje dat hier nog in mijn doos staat)

Het was afgelopen week, ik heb het zelf nooit eerder gehad. Ga het komende week voor je uittesten ;)

17

ik ben bang dat het wel door het licht/de zon komt.
zelf had ik mauve of deep pink van americolor.
ook een hele bonk marsepein gekleurd. de zon komt maar een uurtje ongeveer in onze keuken 's ochtends, maar mooi dat ik ipv roze, nu groen/wittige marsepein had!

18

Het was voor mij de allereerste keer dat ik rolfondant gebruikte. (ben ook geen bakprinses..het is allemaal nog nieuw voor mij).
Maar goh eigenlijk ben ik daar niet zo zeker van dat ik dat flesje echt geschud hebt.

Ik ga het sowieso binnenkort nog eens proberen. ook nog met blauw, groen geel.
Allemaal van zelfde merk.
Ben wel van plan de kleur de dag voordien in de rolfondant aan te brengen. ZOdat het wat kan trekken (ik had hier elders toch eens gelezen, dat alsje dagje wacht de kleur nog iets dieper wordt)

19

Hi!
Ik herken dit wel. Het gebeurt bij mij als ik Wilton gebruik. Kleur je daarmee je fondant en staat het een half uurtje in direct zonlicht, dan zie je de kleur zo verdwijnen!
Ik gebruik daarom nu alleen nog Sugar Flair.

Groet!
Mireille

Visit mijn blog over sugar art:
www.mireille-angelique.blogspot.com

20

Marianne schreef:

Had ik inderdaad met Mauve van Wilton.
Het gebeurde heel snel had even in de zon gestaan hooguit 15 min en de kleur was helemaal weg je kon het gewoon weg zien trekken.

21

Poortje schreef:
Marianne schreef:

Had ik inderdaad met Mauve van Wilton.
Het gebeurde heel snel had even in de zon gestaan hooguit 15 min en de kleur was helemaal weg je kon het gewoon weg zien trekken.

Mauve had dus een wegtrekker :D :D

Alles goed???? nee 3 fout