1

Onderwerp: Help: cc hebben vulkaantopjes..wat nu? (ik wil egale bolling)

Ik heb vandaag voor het eerst cupcakes gebakken.
Dit op basis van vier/vierde cake-recept

Ik had al gelezen op cc fora dat je ze best NIET te warm bakt en je dus beter je oven lager zet naar 160 graden. Dit om het openbarsten en puntvorming te voorkomen.

En toch had ik dus een gebarsten puntje (soort vulkaantje in het midden). Dus ik dacht misschien nog een beetje minder deeg in doen. En nog lagere temperatuur de volgende serie in de oven. En ja oke ze waren toen niet bol, integendeel plat...maar ik zat nog 3 mm onder het papiertje (goh en dat zijn me ook wel kleine cakjes hoor). Bij die laatste had ik ook nog een beetje bosbessen (diepgevroren blueberries) door het deeg geroerd.

En ik wil dus ook vooral met rolfondant ze gaan versieren. En volgens mij toch moest resultaat bij mooie egale bolling of dat het buitenste randje cakje tot rand papiertje komt.

Ik zat me daarbij af te vragen of velen misschien dat "vulkaan-topje" afsnijden???
Beetje meer melk in mijn deeg doen?
Via de zoekfunctie las ik hier al iets over de cc (als ze nog in bakplaat zitten) omdraaien en dan iets zwaar, bijv snijplank er op leggen. Maar ik las ook al: niet omdraaien en dan die snijplanl op de "vulkaantjes" van de cc.
GRRR help please....

Hoe zou ik het best de cupcakes versieren waar ze plat zijn en onder het papierrandje zitten. (helemaal opvullen met royal-icing lijkt mij te zoet.

Alles wat ik nu maak steek ik in de diepvriezer, om later te versieren...en me eens uit te leven met het uitproberen van de technieken.

groetjes
Elsjepelsje

2

Re: Help: cc hebben vulkaantopjes..wat nu? (ik wil egale bolling)

Als je echt een cakerecept hebt gebruikt kan het in ieder geval verklaren waarom je vulkaantjes krijgt. Als je cupcakes bakt, kun je beter een cupcake recept gebruiken. De verhouding eieren, meel, vocht etc zijn dan anders. En meestal moet je een stuk minder mixen bij een cupcakerecept.
Ze smaken vast goed en voor de versiering moet je een beetje crea bea doen denk ik. Lekkere toef chocolade-icing op de lage cakejes bijvoorbeeld. En de hoge vulkaantjes een beetje bijwerken met een mes....

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

3

is niet origineel maar gebruik de mix van de shop en je hebt perfecte cc, ik heb nu ook de mix voor bisquit deeg en het is ongelooflijk, ik lijk net een echte bakker, er mislukt niks meer en ze zijn allemaal super geweldig. en ook al heb ik het niet van gewoon bloem gedaan ben toch iedere keer supertrots op mezelf, ga zo dadelijk snel een klein taartje bakken en strik proberen grrrrrrr, voor de zoveelste keer endoe het zoals bij know how en toch mislukt het steeds. maar ja oefening baart kunst.

Niemand is gelukkig, wees Niemand

4

Misschien even vermelden dat ik in Belgie woon (dus afhankelijk van wat ze hier inde winkel hebben) Nu lang leve

5

Dat is inderdaad een echt cakerecept. Misschien handig om het zo te doen.
Droge ingredienten bij elkaar doen. Boter smelten, eieren beetje los kloppen en door de boter doen. Flinke scheut melk erdoor en dan de natte bij de droge ingredienten. Net aan doorroeren tot er geen meel meer zichtbaar is.
Of alle ingredienten bij elkaar in de keukenmachine en doorheen roeren.
En dan in de muffinvorm.... weet natuurlijk niet of het gaat lukken, ik heb het nooit geprobeerd met dit recept maar zo krijg je een beetje de textuur van een cupcake. Door het niet mixen klop je er geen lucht in en dat zou het vulkaan-effect moeten tegengaan. Vullen tot 3/4 van je bakje.

Succes ermee.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

6

AAAAAHHHHH (sorry voor mijn roepen ;-) )...maar ik heb nog een volgende nieuwe serie gemaakt. Dus nieuw deeg, en deze keer iets meer melk in gedaan, nog lagere temperatuur....nee hoor geen vulkaantjes...maar nu komen ze niet tot aan het papieren/bovenrandje...en zelfs met nog extra deeg nog niet.
Nu schreef de dame hier niet boven tot 2/3 cupje voldoen...ah ja? ik dacht maar 1/3...? bij de 2de ovenlading van vandaag had ik ze al wel nog meer gevuld...maar nee nog niet tot aan het randje....en ik wil er ook zo doen met een 'rond dekseltje-rolfondant) dus volgens mij moeten die wel tot aan het randje? niet?
Elsjepelsje

Hoi,
Ikke ook nog maar beginneling, maar misschien heb je hier iets aan..
Ik had van de week voor het eerst een perfect blik cc-tjes, ook van gewoon cakebeslag: precies tot aan het randje van de cup, en lekker glad van boven!
Ik heb dat beslag wel bijna 10 minuten gemixt, inderdaad voor 3/4 gevuld en de bovenkant afgestreken met een natte eetlepel. Toen ze uit de oven kwamen, heb ik de (minimale) bolling weggewerkt door er even m'n snijplank op te drukken en daarna heb de cupjes meteen uit de vorm gehaald en op een rooster gezet om te koelen. Oh ja, ik heb ca 10 min gebakken op 150 en nog 's ca 10 min. op 165.
Daags erna heb ik me veel sneller van het mixwerk afgemaakt, en ze waren niet meer perfect ;-(
Dus niks geen extra melk bij cakebeslag, maar wel flink mixen wellicht?

Succes ermee, Esther

groetjes, Esther

8

goh...estrelle...ik ben in de war aan het geraken...;-) omdat je schrijft : LANG mixen....ik dacht hier niet ergens gelezen te hebben...niet lang mixen omdat je er dan lucht in krijgt in je deeg. Gisteren had ik ook langer gemixt maar toen wel bolling.....vandaag wel mooie bolling ....maar niet hoog genoeg.....ahhhhh dus.
volgende keer..(hopelijk derde keer goede keer)
Alles wat ik vandaag gedaan heb+ cupje toch durven voor 2/3 vol doen.

Trouwens waar ik ook last van heb. Ik heb een brede (smeg) oven. Dat wil zeggen dat er op 1 ovenrooster, 2 x bakverm van 12 cc naast elkaar kunnen.
En daar onder nog eens.
Die oven is wat jullie hier een 3D oven nomen (heb ik hier geleerd :-)) Dus eentje die onder andere zowel warme lucht alsook apart of gelijktijdig boven en onder warmtebron heeft.
Ik bak ze wel enkel met de warme luchtcirculatie aan.

Dus was is nu mijn nieuw probleem vaststelling, dat op die 12 cc bakvorm de buitenste sneller bruin worden dan de cc die middenin zitten. Is dat bij jullie ook?
En ja ik draai in de helft van de baktijd de bakplaten om.

Elsjepelsje

ja... ik weet ook niet zeker of het daar aan ligt, maar wat ik begrijp uit het forum, is dat CUPcake beslag niet tot nauwelijks gemixt hoeft te worden, maar jij (en ik van de week ook) gebruikten GEWOON cake beslag. Ik heb dat - zonder gehinderd te zijn door veel bakkkennis - toevallig lang gemixt, en dat pakte goed uit.

En tsja, die oven kan ik je niet mee helpen...

Ik vrees dat wij beginnelingen, gewoon een beetje volhardend moeten blijven proberen totdat we het perfecte cakeje hebben, en dat onze vuilbak in het begin simpelweg wat vaker vol zal zitten dan bij de ervaren baksters ;-)

En oh ja, ik ben vandaag aan de slag gegaan met de cupcake mix uit de shop... die kan tenslotte niet mislukken, zegt iedereen? Maar ik heb vandaag m'n dag ook niet, want cakejes zakten bij afkoelen in en dus lieten de papiertjes los, snik.
Morgen maar weer een nieuwe poging. Ben er even klaar mee voor vandaag ;-)

Groetjes, Esther

groetjes, Esther

10

Derde keer goede keer dan maar....denk ik.
Voor de derde keer cupcakes gebakken. Veel voller gedaan.
Alle trukjes gebruikt die ik hier heb kunnen vinden.
(temperatuur lager van de oven had ik al gedaan eerste keer)
Van deeg in cupcakes afvlakken met achterkant lepel nat van melk
Beetje schudden met de vormbakplaat en vervolgens 5 cm van je aanrecht laten val)en (mijn man heeft nogal moeten lachen)

En op het einde van de baktijd,hup daar waren er weer een kleine minivulkaantjes...Maar...hier dus een gekend trukje. een vleessnijplaat er op gelegt,vervolgens iets zwaar en hup, bultjes mooie weg.
90% van de cakejes zijn nu perfect.

Wat ikw el vervelend blijf vinden dat dus die buitenste cc van de bakvorm mooi (zelfs iets te bruin zijn, en de binnenste  nog wat te bleek, te ongebakken.

ElsjePelsje