1

Onderwerp: Gerbera plunger"maar fondant blaadjes breken steeds

Typisch een beginners vraag denk ik.
Ik heb nu 3x geprobeerd een grote gerbera uit te steken waar na ik de blaadjes aan de uiteinden van de blaadjes met een rollertje breder/dunner maak.( heb ik op Youtube gezien ) Hierdoor breken er steeds een paar bloemblaadjes af. Ook als ik tylose in de fondant verwerk blijft dit gebeuren. Wat doe ik verkeerd?? Alvast bedankt voor jullie hulp

De enige verslaving met een zoete (bij)smaak!
Karin

2

Re: Gerbera plunger"maar fondant blaadjes breken steeds

Maak je de bloemblaadjes pas dunner als het fondant al wat gedroogt is???

Je moet de blaadjes nl. gelijk al dunner maken en dan pas laten drogen. Dan is de fondant nog goed rekbaar en niet breekbaar.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3 Laatst bewerkt door Delicious! (05-06-2009 07:08)

Nee, ik ben eignelijk direct na het uitsteken begonnen maar is het mogelijk dat de fondant die ik gebruik al een beetje te droog is? Hij voelde wel wat droger aan dan de vorige keer dat ik het gebruikte.

Leuke taarten heb je trouwens gemaakt!

De enige verslaving met een zoete (bij)smaak!
Karin

4

Misschien moet je het eens proberen met mexican paste, dat is wat elastischer.

5

Wanneer je bloemen en blaadjes wilt gaan maken, kun je idd beter Mexican Paste (makkelijk zelf te maken volgens recept 2 van deze site) of Flowerpaste (van de webwinkel) gebruiken.

Deze rol je makkelijk en heel dun uit, zodat je er mooie dunne bloemen en blaadjes van kunt maken. Pas als het droog is zijn ze (erg) breekbaar.

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

6

Hoi, ik heb ook altijd voor de gerberas gewoon fondant met tylose gebruikt. Om de bloemblaadjes hiervan wat dunner en breder te maken gebruik ik gewoon een cocktailprikker, die lig ik in het midden en dan zachtjes heen en weer rollen. Bij een groter tooltje heb je gauw de kans dat er iets breekt.
Wil je echte lijkende bloemen dan zou ik de flowerpaste aanraden, of zoals Annelies zegt Mexican Paste wat je zelf kunt maken.

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"