1 Laatst bewerkt door kwebbeltje (03-06-2009 08:43)

Onderwerp: bloemvorm PME, hebben meer mensen hier last mee?

ik heb enige tijd geleden de bloemvormen gekocht van PME, maar elke keer als ik ze gebruik en ik stort hem onderste boven blijkt er onderin (dan dus bovenaan)langs de randen enorme lucht te zitten. ik weet zeker dat ik het goed in de randen laat lopen en in mijn normale ronde vormen en mijn 4kanten bakring heb ik hier ook geen last van. ik heb ook 2 4kantenbakvormen van PME welke ik nog niet gebruikt heb, kan ik dit hier ook bij verwachten maar nog veel belangrijker, hoe kan ik dit voorkomen?
http://pic40.picturetrail.com/VOL359/11343739/22049712/366075718.jpg
dit is een kleine vorm welke ik gebakken heb op 180 graden voor 25 minuten. 2 eieren gebruikt. ik zit er aan te denken om lager te bakken, maar dan kom ik gelijk uit op 160 graden :S mijn gedachtee daarachter was dat het door de warmte nu te snel rijst in plaats van hechten? ja ik roep maar wat hoor :O

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2

Re: bloemvorm PME, hebben meer mensen hier last mee?

Ik heb deze voor ook nieuw en ik had ook wel een klein los randje, maar niet zo extreem als bij jou. Ik heb dit wel vaker en dacht dat het te wijten was aan de anti-aanbakspray van coldwax. Ik bak wel met oplopende temperatuur. Ik lees even mee...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

3

Ik heb geen bloemvorm maar dit probleem heb ik ook bij de vierkante vorm in de hoeken. Ik lees ook even mee.

Heb jij niks aan Kwebbeltje.......

Volg je hart...want dat klopt!

4

Ik heb de vierkante bakvormen en heb geen last van overklappende randen. Dus ook geen idee waarom het bij de bloemvorm wel gebeurd is. Je kunt een keer proberen om oplopend te bakken. Beginnen met 160 graden en daarna 180 graden. (zo doe ik het altijd, 150/160/180 graden, ongeveer 10 minuten elke temperatuur)

5 Laatst bewerkt door mignonne (06-06-2009 20:39)

Ik had gisteren hetzelfde met de ronde vorm. De vorm was ingevet met bakspray (Oetker). De tweede keer heb ik de bakvorm ingevet met boter en deze kwam er bijna gaaf uit. Verwarmen doe ik altijd oplopend.
Heel vreemd want bij de bloem en hartvorm heb ik het nog niet gehad.
Ik zat nog te denken dat er misschien teveel beslag in de bakvorm zat, maar dat zou toch niet mogen uitmaken.
Hopelijk heeft er nog iemand een tip, ik lees dus ook nog even mee......

Groetjes,
Marja

nope, heb ook bloemvormen van PME en heb hier echt geen last van. Mijn randen zijn altijd heel strak.
Raar zeg... ben benieuwd hoe het komt...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

hier niet helemaal hetzelfde probleem: "jouw" luchtblaren zijn bij mij al "doorgeprikt" en het vel laat los ;) Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik kan dat hele randje bijna  wegvegen en dan heb ik wel een mooie strakke afgeronde rand ( en dat wil ik dus eigenlijk ook niet) Ik spray in met de bakspray van de sligro en bak met oplopende tijden. (dacht al dat het aan mijn mix zou liggen. Ga van de week de mix van de webshop proberen.)

8 Laatst bewerkt door Bakmams (08-06-2009 17:40)

Het probleem is dat je te veel boter gebruikt, bij het invetten!
Zet het bakblik op bakpapier en omtrek deze. knip uit en leg een vel bakpapier op de bodem van je bakblik. Dan de zijkanten nog wel insmeren met boter en dan gaat het wel goed! Probleem had ik ook aldoor. Maar nu gelukkig niet meer!
Succes!

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

9

Volgens mij heb ik D

Volg je hart...want dat klopt!

10

dank jullie wel!!! ik ga er weer mee aan de slag!

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

11

ik heb dat ook! bij de ronde had ik het al.
gewoon teveel bakspray dus misschien.. ik ga er in ieder geval op letten!

12

en Kwebbel hielp het?

Tel wat je hebt en NIET wat je mist!
http://www.taartvandaphne.webklik.nl

13

ik had het probleem ook wat ik nu doe is als het beslag al in de bak vorm 2 keer hard de bakvorm op de aanrecht tikken en ik had er dus geen last meer van nu was ie helemaal strak

14

Ik heb het niet zo erg, maar weleens dat het velletje los laat inderdaad. Ik zal eens proberen om niet te vroeg in te sprayen, misschien helpt dat... :D

Mijn website: Presentaart

15

Heel herkenbaar dit probleem en ik heb veel nieuwe tips gezien....... Heb het trouwens ook bij de wiltonvormen. Thx allen

lekker duurt het langst!

16

Ik gebruik de wilton bakspray and zoals hierboven al vermeld was doe ik gewoon een paar keer met de bakblik op de aanrecht tikken om de beslag te ontluchten and it works like a charm ;)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

17

Weet dat dit een oud topic is, maar kwebbeltje, heb je de probleem nog steeds?

Groetjes Tweety!

18 Laatst bewerkt door Petra81 (16-04-2010 14:48)

Je moet de vormen licht invetten en dan even je vinger langs de onderrand halen. Dan haal je het teveel weg. Meestal gaat het dan goed.

Groetjes Petra,
www.taartendecoratie.nl: de winkel voor al je taartspullen vind je in Ridderkerk!