1

Onderwerp: Lang houdbare slagroom?

Klopt het dat wanneer je slagroom eerst kookt, vervolgens aflaat koelen, en dan pas gaat verwerken, deze beter houdbaarder is voor buiten de koeling?
Mijn taart heeft een lange autorit voor de boeg.

Is de afgekoelde slagroom daarna nog gewoon op te kloppen?

Alvast bedankt voor het antwoord.

2

Re: Lang houdbare slagroom?

Ik zou dan gaan voor de gesteriliseerde slagroom uit van die pakjes...
Wel iets langer houdbaar dan gewone slagroom denk ik.
Kun je je taart niet op zo'n koelboxkoelelement vervoeren?
Of in een koeltas met van die dingen erbij?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

De taart wordt vervoerd in een elektrische koelbox voor in een auto.
Maar je leest zoveel rare dingen op het forum. Wanneer er een taart vervoerd moet worden over een lange afstand raakt iedereen in paniek over de vulling.
Dus dan maar even shecken.

4

Het kan best zijn dat de slagroom dan langer houdbaar is (maar ik heb er nog nooit eerder van gehoord) maar hij zal net zo snel als andere slagroom teruglopen. Dus ik zou er toch ook zeker klopfix of iets anders doorheen gooien.
Ik denk dat je de taart in een koelbox ook goed koud houdt. Dus ik zou me sowieso geen zorgen maken over de vulling. Een koelbox (zeker zo'n electrische) is net zo koud als een gewone reguliere koelkast. Maar misschien even checken hoe koud de koelbox is.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

De taart moet naar Polen

6

Grebby schreef:

De taart moet naar Polen

Misschien dat je hem dan beter in de vriezer kunt stoppen en onderweg laten ontdooien?? Ik weet niet hoelang de reis naar Polen is.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Is ook al over nagedacht.
Ze gaan op vrijdagochtend vroeg naar Polen en Zaterdagavond wordt de taart aangesneden.
Ik wil woensdag bakken, vullen en afsmeren. En donderdag de taart versieren en opbouwen.
Wat is wijsheid. Vers meenemen of eerder bakken, invriezen en laten ontdooien in de koelbox. Bij ontdooien loop je weer de kans dat de taart gaat tranen
Wie het weet mag het zeggen.

8 Laatst bewerkt door Miss Pebble (03-06-2009 16:24)

Grebby schreef:

De taart moet naar Polen

Met een elektrische koelkast in de auto zou dat toch echt moeten lukken hoor. Die kun je toch instellen op temperatuur, net als een gewone koelkast? Ontdooien zou ik persoonlijk niet doen, zul je net zien dat deze keer de fondant gaat smelten ofzo, dat vocht kan in zo'n klein kastje natuurlijk nergens naartoe...

Het geschud en gehops op zo'n lange rit zou mij meer zorgen baren dan de temperatuur... Succes ermee!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

9

De taart zou inderdaad in principe goed koel moeten blijven in de elektrische koelbox!
Alleen ik zou echt geen slagroom gebruiken als je hem woensdag vult en de taart pas zaterdag wordt opgegeten, dan is de slagroom al 3 tot 4 dagen oud - getver! De kwaliteit van slagroom gaat echt onwijs snel achteruit, laat staan hoe het is na 3 tot 4 dagen. Ik zou gewoon de botercreme mix gebruiken :)

Groetjes Laura!

10

ik zou hem zowieso bevroren meenemen en in de koelbox laten ontdooien, ten eerste blijft je vulling beter, maar zolang die bevroren is, is die ook minder kwetsbaar op de weg.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

11

Tom Poes schreef:

Ik zou dan gaan voor de gesteriliseerde slagroom uit van die pakjes...
Wel iets langer houdbaar dan gewone slagroom denk ik.
Kun je je taart niet op zo'n koelboxkoelelement vervoeren?
Of in een koeltas met van die dingen erbij?

Die heb ik laatst eens geprobeerd maar was met geen mogelijkheid op te kloppen! :( Kon het zo weggooien....

12

Die houdbare slagroom krijg je alleen opgeklopt als het koud (lees: uit de koelkast) is!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

13 Laatst bewerkt door Soepkip (04-06-2009 14:27)

Aha! Dat mag er dan wel opstaan ppfff, kwam inderdaad uit de kast... :(

Bedankt!!