1

Onderwerp: boetseesel marsepein zakt

Wat een hobby....
Ben helemaal op dreef en wil alles uit gaan proberen.
Nou heb ik een klein leeuwtje geboetseerd, maar hij zakt alle kanten op.
Hoe doe je dat? Toch tylose? (had ook al eens begrepen dat dat niet echt nodig zou zijn en de marsepein wordt er niet lekker door -das zonde volgens mijn man-)
Of boetseer je losse onderdelem die je laat drogen en op het laast pas vastlijmt?

Graag wat tips van jullie!
Groetjes Monique

Tip-top in orde....

2

Re: boetseesel marsepein zakt

Je hebt eigenlijk zelf al de oplossing. Als je een poppetje maakt, begin ik met het hoofdje en dan met het lijfje. Zorg voor een spaghettistokje in het lijfje en maak een gaatje in het hoofdje zodat je het spaghettistokje daar in kunt prikken.
Laat alles wat drogen en dan met een beetje lijm zet je het weer vast.
Wanneer je tylose gebruikt is dit (vaak) niet nodig.
Succes, gaat vast goedkomen hoor!

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

ik heb begrepen dat als je gaat boetseren met marspein tylose toch wel handig is, voor fondant is het (mijn ervaring) niet nodig. Bij fondant doe ik het alleen bij hele fijne

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

4

Ik laat al mijn boetseersels in gedeeltes drogen, doe overal tylose doorheen en zet altijd het hoofdje met een spaghettistokje vast.
(Ik boetseer met fondant, omdat ik marsepein te plakkerig vind, te lang moet drogen en het niet zo goed reageert op tylose. Soms meng ik het een beetje.)

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

5

Ik heb een marsepeine roosje gemaakt,en nu zit daar poedersuiker op dit had ik gebruikt om er voor te zorgen dat het niet vast plakte.maar nu weet ik niet hoe ik er dat moet afhalen? Iemand een idee!!! en is er ook een middel dat je over de marsepein heen spuit voor extra stevigheid en galans?

6

pegster8 schreef:

Ik heb een marsepeine roosje gemaakt,en nu zit daar poedersuiker op dit had ik gebruikt om er voor te zorgen dat het niet vast plakte.maar nu weet ik niet hoe ik er dat moet afhalen? Iemand een idee!!! en is er ook een middel dat je over de marsepein heen spuit voor extra stevigheid en galans?

Poedersuiker moet je er vaak direct vanaf vegen....

Was eiwit niet voor de glans? heb ergens de klok horen luiden maar weet niet zeker waar de klepel hangt maar wellicht kan je er eens op zoeken.

Groetjes Marlies

7

Marlies-d schreef:
pegster8 schreef:

Poedersuiker moet je er vaak direct vanaf vegen....

Was eiwit niet voor de glans? heb ergens de klok horen luiden maar weet niet zeker waar de klepel hangt maar wellicht kan je er eens op zoeken.

Ik zou geen eiwit gaan gebruiken, dat zwakt juist af en wordt alles weer zachter, zeker bij fondant!
Ik gebruik bijna altijd tylose, maar bij mijn HowTo- Bijtje (zie topic bij Decoreren) heb ik helemaal niets gebruikt! En hij ligt nog steeds...
Maar als ik een zittend poppetje maak of een roos, wat net iets meer weerstand biedt, dan meng ik de fondant of marsepein even met de tylose. Qua smaak kan ik je niets vertellen, want ik (en mijn opdrachtgevers) vinden het zonde om ze op te eten en bewaren ze liever. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n boetseersel op zich al lekker is, mij iets teveel van het goede, haha!

Suc6 ermee!!

Liefs van Tries!!