1

Onderwerp: beginnersvragen

Hoi,

Ik heb net mijn tweede taart gemaakt, en ben verslaafd....Het is net als vroeger: lekker frobelen met fimoklei. Alleen nu kan ik het eten! De webshop profiteert wel van mijn nieuwe hobby...Ik heb net tweede bestelling geplaatst :-)

Ik heb wat vraagjes...Alvast bedankt voor het antwoorden :-)
- ik heb bij de hanos fondant gekocht, van het merk pettinice. Het droogt alleen zo uit. Ik wil zo'n mooie strakke taart. Welk merk fondant kan ik dan het beste gebruiken?
- Ik ben wat aan het experimenten geweest met de shortening door de fondant, om het gladder te maken, en dus hopelijk ook een strakkere taart. Dat lukte niet echt, maar hoeveel van het vet doe je er eigenlijk doorheen om resultaat te krijgen? 
- Donderdag ben ik begonnen met mijn taart maken, cake gebakken, taart gevuld en afgesmeerd met botercreme. Ik heb geprobeerd de taart te bekleden, maar dat lukte niet goed. Vrijdag op de markt een stukje keukenzeil gehaald en toen lukte het wel. Zaterdag heb ik de taart gedecoreerd. Ik heb de taart gevuld met kersen (van die vlaaivulling-kersen) en dat gemengd met mascarpone. Tot wanneer kan ik eigenijk de taart eten?
Ik heb een kleintje van 7 maanden oud, dus vandaar dat het taart maken wat in etappes gaat...
- Om de fondant te kleuren gebruik ik braaf elke keer een nieuw prikkertje. Het viel mij op dat ik heeeeel veeeeel prikkertjes nodig had om een bepaalde kleur te krijgen. Christmis Red is niet eens gelukt, hard roze werd dat. Klopt dit? Hoe kan ik dat wat sneller toch een kleur geven?

oef, een heel verhaal met vragen. Ik heb er nog meer....Dat moet later dan maar eens... Alvast bedankt!

lieve groet, Nienke

2

Re: beginnersvragen

ivenien schreef:

Hoi,
Ik heb wat vraagjes...Alvast bedankt voor het antwoorden :-)
- ik heb bij de hanos fondant gekocht, van het merk pettinice. Het droogt alleen zo uit. Ik wil zo'n mooie strakke taart. Welk merk fondant kan ik dan het beste gebruiken?

Petticine droogt inderdaad redelijk snel. Als je wat overhoudt moet je dat goed luchtdicht verpakken. Een hele lekkere fondant is marshmellowfondant van funcakes. Deze is lekker smeuiig en zacht en hard ook niet uit.

- Ik ben wat aan het experimenten geweest met de shortening door de fondant, om het gladder te maken, en dus hopelijk ook een strakkere taart. Dat lukte niet echt, maar hoeveel van het vet doe je er eigenlijk doorheen om resultaat te krijgen? 

Ik neem aan dat je shortening hebt gebruikt om de petticine zachter te krijgen, maar ik weet niet of dat wel lukt. Waarschijnlijk kun je het ook heel eventjes (dus een paar seconden) in de magnetron doen en dan goed doorkneden. Nu heb ik niet veel ervaring met Petticine, dus ik weet niet zeker of dit werkt.

- Donderdag ben ik begonnen met mijn taart maken, cake gebakken, taart gevuld en afgesmeerd met botercreme. Ik heb geprobeerd de taart te bekleden, maar dat lukte niet goed. Vrijdag op de markt een stukje keukenzeil gehaald en toen lukte het wel. Zaterdag heb ik de taart gedecoreerd. Ik heb de taart gevuld met kersen (van die vlaaivulling-kersen) en dat gemengd met mascarpone. Tot wanneer kan ik eigenijk de taart eten?
Ik heb een kleintje van 7 maanden oud, dus vandaar dat het taart maken wat in etappes gaat...

Ik weet niet hoelang mascarpone houdbaar is, maar als je vult met bijv. botercreme met een smaakje, kun je de taart langer goedhouden. Dan zitten er geen ingredi

Groetjes, Elly

3

Re: beginnersvragen

Rood en zwart zijn moeilijke kleuren om zelf te kleuren, deze koop ik meestal voorgekleurd. Het kan zelf kleuren maar dan moet je heel veel kleurstof toevoegen en de fondant/marsepein na het kleuren een nachtje wegleggen, de kleur wordt dan nog intensiever.
Als ik zeker weet dat ik een kleur donker wil hebben dan voeg ik meer kleurstof in 1 keer toe.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

Berichten [ 3 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » beginnersvragen