1

Onderwerp: strik, zonder icing en zonder fondant

Ik wil me gaan wagen aan mijn eerste strik, van marsepein. Ik gebruik de howto van Tartacadabra (erg duidelijk gelukkig :) ) maar ik maak geen gebruik van royal icing bij gebrek aan eiwitten... wat zou ik ipv de icing kunnen gebruiken om de laatste lus mee vast te zetten? Ik heb wel tragant in huis. Ik dacht misschien eetbare (nou ja eetbare :S ) lijm te maken van die tragant met wat waterdruppels om de laatste lus op zn plek te zetten. Of is er een andere, handigere oplossing?

Ik voel me een beetje kiezel...

2

Re: strik, zonder icing en zonder fondant

ik doe het met tylose, en volgens mij is tragant toch ongeveer hetzelfde?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

3

tragant is de natuurlijke variant van tylose, daarom heb ik voor tragant gekozen, maar het is hetzelfde idee ja...

4

Als je tragant in de fondant gebruikt heeft het langer tijd nodig om in te werken ( zo'n 24 uur, tegenover een kwartiertje met tylose), maar voor zover ik weet kun je er gewoon ook eetbare lijm mee maken :Y

Hou er wel rekening mee dat marsepein VEEL langere tijd nodig heeft om te drogen/uit te harden dan fondant: je zult je lussen echt een flink aantal dagen van tevoren moeten maken willen ze een kansje maken :/

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

:/... heb net de lussen gemaakt en het taartje is voor zondag. Ik hoop dat het wil lukken!

6

g11ling schreef:

:/... heb net de lussen gemaakt en het taartje is voor zondag. Ik hoop dat het wil lukken!

pfff  word krap aan, ben ik bang, maar een beetje warmte doet het wel iets sneller, beetje op een warme plek leggen waar de vochtigheid laag is, scheelt namelijk ook weer

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

7

Ze liggen op de verwarming, niet dat die nou de hele tijd aanstaat, maar zeker 's avonds is dat n

ja dat kan ook, op 50 graden. heb het alleen nog nooit gedaan, dus weet niet hoelang en of dat een goed effect heeft

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

9

in de oven kan, dat doet lisette op haar workshop ook, alleenis het dan wel fondant. Maar die deed het op 50 graden, 2 uur in de oven en de ovendeur dan wel een stukje openlaten.

10

IK heb de strik (wel gemaakt van MMF) vast gezet met gewoon poedersuiker en een klein beetje water! Bij mij was het eiwitpoeder ook op. Het duurt wat langer voor het droog is, maar het is gelukt.
Ik heb de strik op zaterdagavond in elkaar gezet en op zondag op de taart. Wel goed de papietjes ertussen voor de laatste strik.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

11

Ottolien schreef:

Ik heb de strik op zaterdagavond in elkaar gezet en op zondag op de taart.

Dat kan wel met mmf, maar met marsepein zit dat er niet in, helaas :nooo

Groetjes, Adrienne

12 Laatst bewerkt door Ottolien (28-05-2009 15:01)

Adrienne schreef:
Ottolien schreef:

Maar als de marsepein al droog is kan dat toch wel?

Ik bedoel ze heeft de lussen al gemaakt en als deze ook goed droog zijn kan je ze toch ook met poedersuiker en water vast zetten! Dan maakt het niet meer uit MMF of marsepein. De vraag gaat puur om het vastzetten en vervanging voor icing.
Ik heb de lussen ook niet op zaterdag gemaakt, maar het vastzetten.

Groetjes, Ilonka

13 Laatst bewerkt door nicole th (28-05-2009 17:21)

Ottolien schreef:
Adrienne schreef:
Ottolien schreef:

Maar als de marsepein al droog is kan dat toch wel?

Ik bedoel ze heeft de lussen al gemaakt en als deze ook goed droog zijn kan je ze toch ook met poedersuiker en water vast zetten! Dan maakt het niet meer uit MMF of marsepein. De vraag gaat puur om het vastzetten en vervanging voor icing.

Wilde ik ook net zeggen , gewoon wat poedersuiker en een drupje water en dat kleeft ook hoor ;)

Vele en lieve groetjes Nicole

14

Ottolien schreef:

Sorry, dan heb ik je verkeerd gelezen: ik bedoelde de droogtijd van mmf t.o.v. marsepein, niet de poedersuiker+water tip. Dat lijkt me juist een hele goede :Y

Groetjes, Adrienne

15

Adrienne schreef:
Ottolien schreef:

Sorry, dan heb ik je verkeerd gelezen: ik bedoelde de droogtijd van mmf t.o.v. marsepein, niet de poedersuiker+water tip. Dat lijkt me juist een hele goede :Y

Gelukkig ik ging al aan mezelf twijfelen. Of ik het nou verkeert had begrepen.

Groetjes, Ilonka

16

haha... nou ik zet jullie wel aan het denken! Maar goed, ik hoop dat mijn eerste eigen taart  (en dus niet voor anderen) geen drama wordt, voorlopig hoop ik dat het allemaal goed komt met jullie hulp en tips (en de marsepein van petra)
Nou MOET ik m wel posten als ie eenmaal klaar is :/

17

g11ling schreef:

:Y :Y :D

Groetjes, Adrienne

18

g11ling schreef:

haha... nou ik zet jullie wel aan het denken! Maar goed, ik hoop dat mijn eerste eigen taart  (en dus niet voor anderen) geen drama wordt, voorlopig hoop ik dat het allemaal goed komt met jullie hulp en tips (en de marsepein van petra)

Jaa, je MOET nu wel :Y :Y :Y

Groetjes, Ilonka

19

Hij staat in de stapelparade :)
Ik heb wel nog advies nodig... Omdat ik geen icing had om de strik te lijmen, heb ik dus poedersuiker gemengd met een drupje water om de lussen te plakken. Dat ging goed, maar de bovenste lus leek me te zwaar om dat zo te doen, dus heb ik een beetje marsepein gepakt, er een bolletje van gemaakt en daar een gleufje in gemaakt waar ik dan weer de poedersuikerlijm in heb gesmeerd (vat u m nog?) Hij bleef prima staan, maar ik vond het er niet mooi uitzien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JW6WRZUM.jpg

Heeft iemand een idee hoe ik dat beter kan oplossen?

Op zich ging het trouwens prima met de strik van marsepein, die 2 uur in de oven hebben het wel gedaan volgens mij!

20

Toch met de poedersuiker en water. Hij bleef bij mij heel mooi staan.
Het vloeit ook een beetje weg (wel in kleur gemaakt) waardoor het niet zo'n dikke prop is.

Groetjes, Ilonka

21

Dan ga ik dat de volgende keer toch proberen... Zal alleen niet meevallen de poedersuiker in dezelfde kleur te krijgen!

22

g11ling schreef:

Dan ga ik dat de volgende keer toch proberen... Zal alleen niet meevallen de poedersuiker in dezelfde kleur te krijgen!

Jawel hoor. Het kleuen gaat gewoon met dezelfde kleurstof als je voor de marsepein hebt gebruikt. Omdat poedersuiker wit is heb je iets meer nodig, maar je hebt maar een kleine hoeveelheid nodig van dat spul dus dat scheelt weer.
Of je moet kleurstoffen gemengd hebben voor deze kleur. Maar het gaat er bij benadering om.

Groetjes, Ilonka