1

Onderwerp: *huil*

Goedemorgen!

Ik dacht dat ik een volleerd cupcake-bakster was, maar niks is minder waar..gisteravond heb ik  2 ladingen cupcakes (recept van Nigella hiernaast) in de vuilnisbak gemikt. Gewoon netjes recept gevolgd en afgebakkeen in heteluchtoven op 175 graden. Ze kwamen prachtig uit de oven, maar na een minuutje stortten ze als een kaartenhuisje in elkaar, en bleek de binnenkant nog helemaal niet gaar te zijn. Na 2 pogingen heb ik het opgegeven. Ik snapte er niks van want ik heb dit recept al tig keer eerder gebruikt. De eieren waren alleen niet op kamertemperatuur, dus heb ik vanochtend nog een poging gewaagd. En ook deze..zelfde verhaal. Heeft iemand enig idee wat er mis gegaan kan zijn?

Op 200 graden bakken misschien?

Ik heb alle decoraties al klaar, dus wil toch graag iets maken. Omdat ik geen boter meer in huis heb..kan ik ook biscuit mix gebruiken om kleine cakejes mee te maken? En weet iemand de verhoudingen?

dank!

2 Laatst bewerkt door birgitta (23-05-2009 08:41)

Re: *huil*

Als je ziet dat ze beginnen te instorten, doe ze dan meteen weer in de warme oven.
En laat ze dan 5 tot 10 min nog door bakken.
Dan worden ze weer mooi hoog en gaar :)

Hoe hoger je ze bakt hoe sneller ze zwart worden zonder gaar te worden.
Probeer anders op 160 graden te bakken rond 25-30 min

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

4

Je kan heel goed cc's maken met bisquit. Zeker als je er daarna een lapje fondant of marsepein op legt; zo blijft het luchtig. Eventueel vullen....jammie!

Groeten, Jolanda
I try to watch what I eat, but I'm not fast enough!

5

Gek dat het eerst gewoon lukt en nu ineens niet meer. Verwarm je de oven goed voor, voordat je ze eruit haalt even prikken met de sateprikker om te kijken of het gaar is. Staan ze op de tocht af te koelen. Doet je oven het nog wel goed? Heb je een oventhermometer, kun je even kijken of hij daadwerkelijk op 175 graden komt.
Heb je andere ingredienten gebruikt dan normaal. Heb je misschien per ongeluk te veel aan melk, olie of boter bijgedaan, ergens een verkeerde hoeveelheid gelezen in de haast. Of heb je gewoon een pechdag? Dan nu maar plan B met biscuit, je kunt wat gesmolten boter door de biscuit doen (doet veel goed voor de smaak) en daarna lekker vullen met een lekker spulletje. Succes!

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

6

Als 't de andere keren wel gelukt is lijkt het mij ook eerder een probleem van je oven te zijn...

Groetjes, Myriam

7

als je geen boter meer hebt kun je misschien 'champagne' of mousserende wijn cupcakes proberen, zie de recepten! heeerlijk :)

8

ze hadden dan waarschijnlijk gewoon nog een minuutje of 2 , 3 langer gemoeten
mijn cupcakes gaan ook op 180 graden altijd iets langer dan in het recept staat de oven in
als de baktijd voorbij is even een satehprikker erin prikken
even laten zitten
als hij er schoon en droog uit komt dan zijn ze klaar

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

9

Hoi!

Bedankt voor de reacties. Ik heb ze echt heel lang in de oven laten staan...ik denk wel iets van 40 minuten. Ook geprobeerd om ze na het inzakken terug te zetten in de oven maar ook toen bleven ze mislukt zeg maar. Een sateprikker kwam er ook schoon uit, dat is ook vreemd. Ik kan echt niks bedenken waar het aan kan liggen, behalve de baktemperatuur. Volgende keer misschien andere oven proberen maar durf eigenlijk niet meer. Heb er 36 in de vuilnisbak gemikt..zo zonde!

Uiteindelijk heb ik muffins gemaakt met de kant en klare mix van dr. oetker..met olie. Niet echt lekker..bovendien waren ze heel erg hoog dus heb de helft eraf gesneden en weggegooid. Maar ze waren wel mooi geworden.

10

iets dat me pas overkwam met een brood bakken, Ik snapte ook niet waarom mijn brood niet goed was.. mijn weegschaal stond niet goed, er zat iets onder waardoor hij niet meer recht stond en niet meer goed afwoog. Ik denk niet dat dat het geval is, maar kijk

11

Ik weet niet wat voor oven je hebt, maar ik heb zelf een combi oven en ik heb een keer gehad dat ik hem op de grillstand had laten staan....

12

Ja..ik dacht ook dat het zo iets was. Maar na de eerste mislukking heb ik alles heel goed gecheckt dus dat is het echt niet geweest. Weegschaal ook niet :-).

Ik denk zelf toch dat ik ze op 200 graden had moeten bakken. Ga het weekend wel weer een poging wagen.