1

Onderwerp: Hulp gevraagd, 10cm hoog

hallo, ik heb een verstelbare vorm van 10cm hoog.

nu heb ik, zoals op het pak staat voor biscuitmix uit de shop, voor het gemak ,de maat 24 doorsnee aangehouden. met 330gr mix, 33 ml water en 5 eieren. nu had ik vorig jaar een mix van maakjetaart en daar heb ik het etiket nog van bewaard. daar staat op dat je dan een 18cm vorm moet hebben, dus ik weet inprincipe wat ik heb fout gedaan. in de tabellen hier op het forum  staat ook dat de tabellen zijn voor een kapsel van 7 cm hoog (volgens mij haalt ie dat ook niet maar goed). Kunnen jullie mij vertellen hoe ik verder moet rekenen? om deze taart dan toch 10cm hoog te laten worden?
Ik snap dat er dan "gewoon"  meer in moet maar hoeveel meer en dat moet ik dan dus bij alle maten uitrekenen. wie heeft er handig tips, ben absoluut geen rekenwonder.

alvast bedankt voor de reacties!

groetjes vivian

ps ik heb langer gemixt dan op het pak staat aangegeven dus daar kan het niet aan liggen. of kan het ook mis gaan als je te lang mixt?

Geniet van elke dag!!!!

2

Re: Hulp gevraagd, 10cm hoog

dan zou ik gewoon wat meer beslag maken, ik gebruik de tabellen als een richtlijn en meestal gebruik ik de inhoud van een maat groter als ik denk dat het niet genoeg is.

3

:-( hij is helaas maar 5 sm hoog geworden, dat word dan morgen pcies dezelfde maken en die erboven op plakken :-) volgende keer zou ik dan wel een maat kleiner maken of idd meer erin doen.

maar er is toch een maniertje om het uit te rekenen dacht dat ik dat hier had gelezen maar akn het niet meer terug vinden met zoeken......

Geniet van elke dag!!!!

deze gebruik ik, geef er geen garanties op want de meningen zijn verdeeld. Voor mij werkt het echter prima; wellicht dat je er iets aan hebt

http://www.mariekesnijder.nl/taarten/Bestanden.htm

5

verliefdmeiske schreef:

deze gebruik ik, geef er geen garanties op want de meningen zijn verdeeld. Voor mij werkt het echter prima; wellicht dat je er iets aan hebt

http://www.mariekesnijder.nl/taarten/Bestanden.htm

helaas staat de bakvorm van mij er niet bij, hoogte 10.
ik denk dat ik nu gewoon het dubbele erin moet doen. dus 660gr mix, 66ml water en 10 eieren....

ik ga het tabelletje wel even opslaan bedankt iig!

Geniet van elke dag!!!!

wat is doorsnede van het blik dan?

7

Elke oven werkt anders, elke mixer werkt anders en ook elk merk mix werkt anders.
Het blijft proberen en nog eens berekenen. En opschrijven welke hoeveelheden voor jou goed waren. En zelfs dat geeft geen garantie voor de volgende keer is me opgevallen.
Dus echte tips heb ik niet. En dat is dan gelijk de clou van dit hele verhaal :Y

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

verliefdmeiske schreef:

kan je verschillend stellen vanaf 18doorsnee tot 35 doorsnee.
heb voor deze dus de 24 doorsnee gebruikt.

Geniet van elke dag!!!!

9

ik heb geen idee of wat ik doe juist is, maar ik vul een vorm met water (als het een bakpan of siliconenvorm is tenminste) en het aantal liters vergelijk ik met de tabel op felicitaartjes. Dan kom ik meestal wel redelijk goed uit.

Ik voel me een beetje kiezel...

10

Ottolien schreef:

Elke oven werkt anders, elke mixer werkt anders en ook elk merk mix werkt anders.
Het blijft proberen en nog eens berekenen. En opschrijven welke hoeveelheden voor jou goed waren. En zelfs dat geeft geen garantie voor de volgende keer is me opgevallen.
Dus echte tips heb ik niet. En dat is dan gelijk de clou van dit hele verhaal :Y

tja das waar natuurlijk....ga morgen eens proberen het dubbele erin te doen en dan kijken wat het wordt........

Geniet van elke dag!!!!

11

g11ling schreef:

ik heb geen idee of wat ik doe juist is, maar ik vul een vorm met water (als het een bakpan of siliconenvorm is tenminste) en het aantal liters vergelijk ik met de tabel op felicitaartjes. Dan kom ik meestal wel redelijk goed uit.

hihi dat gaat bij de mijne een beetje moeilijk want er zit geen bodem in ;-)

maar misschien kan i khet gaan meten en dan berekenen....maar geen idee hoe dat moet......

Geniet van elke dag!!!!

12 Laatst bewerkt door verliefdmeiske (25-05-2009 22:13)

FiFi78 schreef:
verliefdmeiske schreef:

dat zou dus met funcakes mix zijn

diameter vorm (cm)          hoogte      inhoud       mix (gram)     ei (aantal)     water (ml)

24        10     4.524      508     7,7     51                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

gewoon de 6,5 in 10 veranderen in het schema en dan heb je de juiste verhoudingen (behoudens dan inderdaad met de 24 cm omdat die als maatstaf gold), maar dat is met een klein beetje kopieren zo op te lossen

13

verliefdmeiske schreef:
FiFi78 schreef:
verliefdmeiske schreef:

dat zou dus met funcakes mix zijn

diameter vorm (cm)          hoogte      inhoud       mix (gram)     ei (aantal)     water (ml)

24        10     4.524      330     5,0     33

gewoon de 6,5 in 10 veranderen in het schema en dan heb je de juiste verhoudingen

in dat ecxelbestand wat jij gerbuikt  bedoel je?????
ga ik morgen even doen, mn dochtertje is wakker geworden......bedankt voor het meedenken!

allemaal trouwens....;-)

Geniet van elke dag!!!!