1

Onderwerp: Marsepein uitrollen

Hoi,

Ik ben nieuw hier, en sinds kort ook verslaafd aan bakken. Nu bekleed ik mijn taartje met marsepein, klein taartje 15 cm, maar ik krijg de marsepein maar niet goed uitgerold.
Hoe groter de bol is die ik uit moet rollen, hoe moeilijker het wordt.

Iemand tips hoe dit beter kan, zonder dat ik de volgende dag enorme spierpijn heb :)?

Groetjes, Marit

2

Re: Marsepein uitrollen

Rol hem uit op tafelzeil....

3

Heb je de marsepein vooraf goed doorgekneed, zodat ie door de warmte van je handen iets soepeler wordt? En heb je een lange (en lichte) roller?

Groeten, Jolanda
I try to watch what I eat, but I'm not fast enough!

4

Kun je beschrijven waar je probleem precies zit? Krijg je het niet gelijkmatig uitgerold, of niet mooi in een rondje?
Ik begin nooit met een bolletje, maar duw 'm alvast flink plat in een rondje. Dan steeds een beetje uitrollen ( met niet al te veel druk), een stukje draaien, nog een wat rollen, enzovoorts. Tijdens het draaien duw ik de lap ook steeds weer een beetje terug in vorm zodat het een rondje wordt en geen ovaal :+
Gelijkmatig uitrollen ben ik ook geen held in: ik heb latjes van drie en vier mm dik laten maken: die gebruik ik om m'n lap op 1 dikte te houden ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Marsepein heb ik goed doorgekneed, en gebruik er gewoon een houten deegroller voor. Zou ik beter iets anders kunnen gebruiken?
Het probleem is het gelijkmatig uitrollen, dat het vooral in het midden te dik blijft. Ik probeer dan het dikke stuk in het midden platter te rollen richting de buitenkant om het daar vervolgens weer dunner te rollen.
Alleen op een gegeven moment lukt dat niet meer, waardoor de buitenrand wel de goeie dikte heeft, maar het middendeel nog te dik is.
Rondje maken gaat daarintegen prima!

Bedankt voor de reacties in ieder geval.

6 Laatst bewerkt door verliefdmeiske (22-05-2009 16:40)

dit is voor mij de oplossing geweest

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=2946

heb voortaan mooie rechte lappen marsepein en ook niet meer te dun. Doe ze gewoon op mijn 4 cm PVC-buis :)