1

Onderwerp: gillend gek wordt ik

van die verschrikkelijke patchwork lettertjes....

http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/tubby_alphabet.jpg

heb er echt al enorm veel pogingen opzitten, maar krijg er amper hele lettertjes uit...
ik weet niet meer wat ik nu moet doen...

heb het met fondant geprobeerd, en dan even in de diepvries, heb het met fondant geprobeerd, en dan eerst wat uitharden... zelfde probleem...

daarna met huishoudfolie ertussen... maar dan worden de letters alleen afgedrukt, niet UITgedrukt, en moet ik ze er allemaal nog uitsnijden... hoe dik of hoe dun ik het fondant ook rol....

wat nu?

moet het met marsepein, moet er iets anders doorheen?
of moet ik dit maar opgeven?

werken de tapitz netzo, of is dat makkelijker?

hoe kan ik anders letters maken?

kortom HELP

2

Re: gillend gek wordt ik

Ik heb ze nog nooit durven bestellen omdat ik dit ook een beetje bij mij verwacht. Ik kan dus geen tips geven, maar je veel sterkte wensen. Ik zat vanmorgen een taart te maken en die lukte ook niet echt. Dat had z'n redenen, maar de frustratie was er niet minder om.
Succes verder met je taart.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

bedankt:) ik denk dat ik de letters maar op het onderbord schrijf, met icing... want ze komt de taart maandag al halen, dus heb geen tijd voor die tijd iets te bestellen nog...

maar voor een volgende keer: is er iemand die me kan helpen? want ik zit dus nu al uren te prutsen (en voor een paar dagen geleden ook al n paar uurtjes) maar het lukt gewoon niet, en dat frustreert echt enorm!

4

Ik heb een workshop gehad en het werkt goed met een mix fondant en gumpaste (1 op 1)Crisco op je ondergrondje doen, dun uitrollen, crisco op je fondant /gumpaste, aandrukken(NIET heen en weer schuiven zoals je met marspein doet zodat het goed uitgestoken wordt)Daarna terwijl je de cutter nog vasthoudt het teveel weghalen, optillen en met wat geluk zit het vormpje dan nog aan je ondergrondje vast. Hierna kun je het als het nodig is nog wat bijsnijden. Alleen marsepein gebruiken werkt niet. Veeeeel te plakkerig. Ik geloof dat je het ook met mexican paste kunt doen?!

Tappits kun je het beste met fondant doen, reepjes snijden, even laten drogen huishoudfolie eroverheen, aanduwen et voila!!!! Bij mij werkt het het beste met huishoudfolie, je kunt ze er ook uit slaan en je kunt ook zorgen dat ze aan je ondergrondje blijven plakken met crisco en daarna bijsnijden. Ik heb hier ooit een filmpje over gezien op youtube maar weet echt niet meer waar!

Succes ermee!

5

hey tinkerbel, dat zijn duidelijke beschrijvingen... haha bedankt!
mag ik hieruit concluderen dat tappits echt makkelijker zijn?

enne gumpaste? (sorry maar ben nog niet zo lang bezig) enne ik weet dus niet wat dat is, welke uit de webshop?

6

Dat is deze, het is er ook in verpakkingen van 500 gr. ;)
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … cts_id=518

7

bedankt voor het meedenken!!

dat wordt binnenkort weer n bestellinkje;)

8

Tappits zijn denk ik makkelijker, en ook bij deze geldt; hoe kleiner de letter, hoe lastiger !

9

Ik vond toevallig vandaag dit youtube filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=IfuxL2Pq … re=channel
Dit omdat ik zelf gisteren de funky letter tappits gekocht heb en ze ook bijna al de nek omgedraaid had. Bij mij werkte 't, kijk maar eens of je er iets aan hebt.

btw. haar andere filmpjes vond ik ook wel interessant.

groetjes, Jolanda

Printje op ouwel of frosty nodig? Mail me even!

10

Pebbles schreef:

Ik vond toevallig vandaag dit youtube filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=IfuxL2Pq … re=channel
Dit omdat ik zelf gisteren de funky letter tappits gekocht heb en ze ook bijna al de nek omgedraaid had. Bij mij werkte 't, kijk maar eens of je er iets aan hebt.

btw. haar andere filmpjes vond ik ook wel interessant.

groetjes, Jolanda

Jaaaaaaaa, die bedoelde ik!!!!!!!
Dank je wel Jolanda!!!

11

Hm, vreemd dat 't met die huishoudfolie niet lukt.
Ik heb de JEM cutters, beetje vergelijkbaar en ik gebruik tegenwoordig altijd gumpaste in combinatie met huishoudfolie, werkt echt als een tierelier!
Crisco op je werkblad doen (speciaal vet, verkrijgbaar via webshop), de gumpaste goed uitrollen en niet meer loshalen van je werkblad, dan tappit/cutter/uitsteker h

"Begin de dag met een dansje..."

12

ik heb deze kleine lettertjes ook! en het lukt voor geen meter.. gewone tappits trouwens wel hoor, maar van deze kleintjes is er al 1 doormidden :O

13

ohoh, nu begin ik m een beetje te knijpen..

na het hele forum van achter naar voor te hebben doorgespit, heb ik t volgende geprobeerd:

marsepein met huishoudfolie

fondant met huishoudfolie

gumpaste met huishoud folie

marsefond met huishoudfolie

gumpaste en fondant door elkaar met huishoud folie

fondant laten drogen zonder huishoud folie

gewoon uitsteken, bewaren in de diepvries, daarna eruit vissen met naaldje (gevolg allemaal stukjes)

crisco op mn werkblad..

echt alles geprobeerd, maar t wil niet lukken, volgens mij ben ik zo debiel als maar wat...

14

gumpaste zonder huishoudfolie.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

Je kan ook proberen eerst een stukje marsepein/fondant in de vriezer te doen (dus al mooi dun uitgerold) tot het wat hard is (na 10-15 min.) en dan meteen na het uithalen uitsteken. Succes!

16

irene! das een goeie voor de volgende keer..

nou hier een foto van 1 van mn vele mislukte pogingen.. kun je voorstellen dat ik lichterlijk wanhopig werd? na 6 keer op en neer naar de diepvries, HEEL VEEL mislukte letters, had ik dit beetje:

http://i26.photobucket.com/albums/c132/jufmirandaatje/gebak/poging-1.jpg

nu heb ik er mn beste poging tot nu toe opzitten:

gumpaste en fondant gemengd, dun uitgerold.. cutter erin.. omdraaien (lapje zit er dan vast aan) overtollig fondantmengsel vast er tussenuit trekken, en dan met een bolletje fondantmengsel tegen de letters aandrukken, de letters plakken dan aan t bolletje fondant en daar haal ik ze dan vanaf... dat werkt 6 van de 10 letters... zo schiet het dus aardig op:)

tis nog niet ideaal, maar de tekst voor mn taartje van nu is lekker klaar!!!

http://i26.photobucket.com/albums/c132/jufmirandaatje/gebak/pogin-2.jpg

17

Ik druk ze gewoon in de tappits...en dan met een ander bolletje fondant lichtjes erop drukken dan plakt hij vanzelf op het bolletje en kun je hem erzo afhalen...

Succes....