1 Laatst bewerkt door Soepkip (20-05-2009 20:39)

Onderwerp: Mn eerste strik en hoop vragen

Nou dit is em dan, mn eerste strik :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLZC4ECP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HAT4YCAU.jpg

Vond het toch nog best moeilijk om em in elkaar te zetten! De lussen waren 2 dagen goed gedroogd. Had ze gemaakt van fondant.
Maar toen ik de hoekjes eraf sneed, sneuvelde er al meteen 2 (gelukkig had ik extra).
Toen ik ook maar een beetje druk zetten op de strik om op het middenstuk te plakken, brak er weer 1 ggrrr.
Helpt het veel als je er tylose doorheen doet of blijven ze zo fragiel?

Marsepein van de taart kleuren met bruine kleurstof ging ook niet super. Had er al best veel in gedaan maar hij bleef licht bruin.. Uiteindelijk gekleurd met cacao :)

Lijkt trouwens alsof er een verzakking in de zijkant van de taart zit, maar dat is de weerspiegeling van het onderbord.

Tips zijn dus meer dan welkom :lol:

2 Laatst bewerkt door Just mi (20-05-2009 14:56)

Re: Mn eerste strik en hoop vragen

bedoel je de hoekjes van de lus, Die kan je er ook het beste afsnijden voordat je ze laat drogen.
En mischien wat minder druk zetten, Het kleuren met cacoa is toch goed gegaan want het ziet er allemaal goed uit. en de strik is heel netjes ...

leuk taartje.

3

Mooie kleurencombi, hele mooie strik!!

Ik doe wel tylose er door, wordt het wel steviger van.

4

Het helpt wel als je er tylose doorheen doet. En je kan ze ook laten drogen in de oven, misschien dat dat scheelt. Deze tip kregen we van Lies.

Groetjes Maris

Nieuwsgierig? Kijk op http://rissie.haaralbums.nl/
Life is like a rollercoaster, so slow down!

Heel mooi, ook een hele mooie kleurencombi.

Als ik geen tylose door de fondant doe, wordt de fondant niet hard en blijft het in elkaar zakken.
De puntjes inderdaad erafknippen of samenknijpen voordat het hard wordt.
De fondant niet te dun uitrollen, dan blijft het ook steviger.

If live gives you lemons, make lemonade!

6

Bedankt voor de reacties!

Dus voortaan doe ik er toch maar tylose doorheen en knipik de puntjes af voordat het hard wordt :D
Zodoende leer je steeds weer :)

7

met tylose droogt het ook sneller, dus dan kun je na een paar uur de strik al in elkaar zetten!
ziet er leuk uit hoor! ik dacht eigenlijk dat je met chocolade afgesmeerd had, maar het is dus echt marsepein! haha

groetjes,
Marije

8

Prachtige strik!

(ook ik heb veel aan de tips die hiervoor staan, had bij de 1e poging dezelfde problemen; maar bij mij is hij in de prullebak belandt!)

Doe waar je van houdt, en je zult houden van wat je doet!
Groetjes, Ienke

9

ik doe er nooit tylose door, knip pas de hoekjes af als ik de strik in elkaar zet. Maak ze van fondant of mmf. en ze zakken nooit in elkaar. wat ik wel doe, is een tijdje vantevoren al maken, zeker een paar dagen.

10

monique53 schreef:

ik doe er nooit tylose door, knip pas de hoekjes af als ik de strik in elkaar zet. Maak ze van fondant of mmf. en ze zakken nooit in elkaar. wat ik wel doe, is een tijdje vantevoren al maken, zeker een paar dagen.

Maar als je dan kracht op het hoekje zet om af te knippen dan zakt de rest van de lus in toch? Of heb je een redelijk lang plat stukje om te knippen?

Hele leuke taart! En ik vind je strik ook al heel mooi :) ik doe zelf wel tylose door de fondant, goed doorkneden, uitrollen en lusjes maken. Ik rol ook ietsje dikker uit geloof ik. Dan de uiteinden samen drukken/knijpen (ik doe ongeveer een centimeter), en de hoekjes eraf knippen. Als de lus dan inzakt, breng ik 'm weer in 'model'. Dan minstens twee uur laten drogen en dan zijn ze keihard :Y en kun je er makkelijk een strik van maken :)

'I love it when a cake comes together'

12

Soepkip schreef:
monique53 schreef:

Maar als je dan kracht op het hoekje zet om af te knippen dan zakt de rest van de lus in toch? Of heb je een redelijk lang plat stukje om te knippen?

ik denk dan dat ik een flinke rand heb, ik zal even kijken of ik nog iets heb liggen dan maak ik er wel een foto vanhttp://i40.tinypic.com/mwy7gl.jpgik weet niet of het erg duidelijk is, en ik heb deze al afgeknipt, meestal doe ik dat net voordat ik het in elkaar zet. Vandaag nog zo gedaan.

13

Ok dan moet ik dus volgende keer een langer stukje recht eraan maken denk ik als ik dat zo hoor en zie.

Ik had ergens gezien dat de ene kant van de lus recht moet zijn zodat je hem op die kant kunt neerleggen zeg maar, maar als je ze op een rondje van fondant/marsepein wilt vastplakken dan raakte ze de taart dus niet meer maar zweefde een beetje zeg maar en daardoor brak er ook weer 1.. Hoe doen jullie dat? Of was mn beginrondje te dik misschien?

Super lief dat jullie me helpen en zelfs met fotos!!! :thumb:
Bedankt!

14

Mooi gemaakt!

15

Ik vind

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

16

ja wil ik ook graag weten,bij mij lukt t ook niet echt,en hoeveel tylose op hoeveel gram fondant?en fondant is handiger dan marsepein?

Je kunt bij ons nu ook terecht voor de Wilton Courses 1,2,3 en 4 en natuurlijk de basis en vervolgcursussen,basisworkshops en themaworkshops!www.deleukstetaartenshop.nl/veenendaal

17

Hoi Soepkip,

Je strik is zo te zien toch redelijk gelukt. Misschien helpt het als je de randen direct afknipt voordat je het laat drogen. Ik laat het meestal 1 week drogen dan weet ik dat het goed droog is en gebruik alleen fondant of gumpaste.

Het kleuren van de marsepein herken ik, vooral als je niet de kleur krijgt wat je graag wil en dan ook niet veel kleurstof wilt gebruiken. Cacao is een goede tip, zal ik onthouden.