1

Onderwerp: Royal Icing

Als beginner heb ik mijn 2e taartje afgesmeerd met botercreme. Dat ging prima met de fondant erover. Nu las ik dat er ook wel een afgesmeerd wordt met Royal Icing. (als ik het goed gelezen heb eiwit opgeklopt met poedersuiker).
Daarom mijn vragen:
- Wordt dit uiteindelijk hard?
- Als het hard wordt moet je hierop wachten voordat je de fondant erover legt?
- kun je aan royal icing ook smaak toevoegen? bv. aardbei of chocolade?
- wanneer gebruiken jullie als ervaren taartenbakkers royal icing? (zelf vond ik de botercreme best wel zwaar/calorierijk)

Ik ben heel benieuwd, vast bedankt voor jullie hulp.

MAS

Geluk wordt pas zichtbaar ... als het voorbij is... (GB)

Re: Royal Icing

ik zou niet weten of je daar mee af kan smeren, het wordt wel hard, tenzij je er flink wat glycerine aan toevoegd... zie het al voor me,  "schat ik wil de taart aansnijden, pak jij vast de bijl????"

ik gebruik RI alleen voor decoratie op een taart, kleine dingen dus, en voor het vastzetten van zwaardere decoratie zoals strikken en verder doe ik bij een stapeltaart wat kleine dotjes tussen het kartonnetje en de taart eronder

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

als je wat anders wilt als botercreme, zou ik jam zonder stukjes gebruiken!

4

Met royal icing kun je inderdaad een taart afsmeren. Dit moet je daarna met spatels e.d. goed glad maken. Royal icing wordt inderdaad hard, maar echt niet zo dat er een bijl bij nodig hebt. :-) . Hier overheen ga je dan niet nog eens fondant doen.
Het is veel goedkoper dan fondant. Een gemiddelde taart smeer je af met royal icing van 2 eieren en 500gr poeder suiker. Dit is minder dan 1 euro. Dus als het een keertje goedkoper moet.
Het is goed te gebruiken voor water en gras, dit hoeft toch net zo strak afgewerkt te worden.
En wat de smaak betreft, je houd van zoet of je houd er niet van. Dat geldt natuurlijk ook voor fondant.

5

Alvast hartelijk dank voor bovenstaande toelichting.
Ik had inderdaad begrepen dat er ook figuurtjes mee gespoten werden en vroeg mij dus ook af hoe dat zou zijn als je er een hele taart mee zou bekleden. Op YouTube heb ik een filmpje... (kan het ff niet meer vinden) gezien waarbij ze een hele taart met Icing afsmeren. Ziet er super glad uit... maar wordt dus inderdaad hard.

Geluk wordt pas zichtbaar ... als het voorbij is... (GB)

6

Royal icing wordt wel heel hard Tipsytaartje heeft gelijk, dat kan ik jou garanderen in de engelse taart stijl  gebruiken ze wel royal icing om de taart te maskeren maar een heel dun laagje over en taart die al bekleed is met marsepein, nog een probleem met versieren met royal icing op en gewone taart zonder marsepein is als je de taart gaat aansnijden omdat de icing zo hard is gaat he over al breken en dat is niet mooi en de smaak is niet echt lekker :)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

en daarbij, vergis je niet dat icing in het engels ook vaak botercreme of fondant oid wordt bedoeld.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Icing wordt inderdaad hard, maar niet als je er glycerine bij toevoegd, zo'n theelepel per 2 eiwitten.  Je kunt het ook vanille of citroenessance erdoorheen doen, als smaakje. En je kunt het minder zoet maken met citroenzuur.
Verder wordt het niet zo hard dat je een bijl nodig hebt, maar ik zou het zonder glycerine niet onder de fondant gebruiken om af te smeren.

Persoonlijk vind ik icing minder zoet dan fondant, dus ook lekkerder. Maar ik ga proberen mmf te maken, die schijnt dan minder zoet te zijn.