1

Onderwerp: bischuit wil niet rijzen

Hoi daar,
vandaag mijn eerste dappere pogingen gedaan om een taart te maken met de biscuitmix uit de webshop.
Ik gebruik een vorm van 20 cm doorsnee en heb via het tabelletje op de site het deeg gemaakt.
Ik heb het in de keukenmachine gemixed op de hoogste stand (14!!!) voor 8 minuten en 2 minuten op de laagste stand.
De elektrische oven op 180 graden voor 30 minuten (en nee....niet stiekum gekeken)
Als de baktijd over is, is hij goed van kleur, helemaal gaar, maar.......................
zo plat als een pannekoek!!!!!!!

Kan iemand mij helpen?

2

Re: bischuit wil niet rijzen

Heb je het gemixt met de garde in de keukenmachine? Als je het met de messen doet wordt het niet luchtig genoeg...en waren de eieren op kamertemperatuur? Dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken..

3

ja, de eieren kwamen zeg maar direkt onder de kip vandaan en ik mix inderdaad met die soort  garde.

4

nou, het is toch gek!!!!!!!!!!!!net voor de 3e keer geprobeerd, maar het rijst gewoon niet. Het lijkt zelfs in diameter te krimpen. De "taart" ligt gewoon los in de vorm!!!!
wordt er nu toch een beetje radeloos van.
Cakes lukken prima in deze oven, maar zou ik het in een andere oven proberen?
Heb nog een heteluchtoven staan. Wat zijn dan de temperaturen enzo???

5

Ik bak biscuit in hetelucht op 175 graden 35 minuten...net als in electrische oven trouwens (heb ze ook allebei)

Wel gek inderdaad..ik kan ook echt niks bedenken..

6

Hoe ziet je beslag eruit dan? Is het heel dik, wit en luchtig?

Groetjes, Daphne

7

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat je misschien niet onder- en bovenwarmte hebt gekozen?? Verder heeft Valy je al alle tips gegeven die ik zelf ook zou geven...
Ik bak zelf in heteluchtoven, en dan volgens de tips uit de FAQ ( dus langzaam in etappes oplopend vanaf 140 graden tot zo'n 165/70. Dit duurt dan een minuut of 40...

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

8

beetje beige en het is gewoon nog te gieten. Zit weinig of geen lucht in. Wat me wel opvalt, is dat het warm wordt als ik het aan het mixen ben. Zou het niet gewoon op een te hoge stand zijn???? Het deksel van de kom beslaat helemaal..........................................

9

adrienne, hoe voer je dat op, die temperatuur?????

10 Laatst bewerkt door Daphne91 (16-05-2009 18:57)

hmmm... ik weet het niet, ik mix altijd met een handmixer. Maar het lijkt er dus wel op dat je beslag niet luchtig is. Je gebruikt dus wel een garde he? Staat hij helemaal onder het beslag of steekt hij er een beetje bovenuit? Want hij moet er wel een stukje bovenuit steken, anders wordt er geen lucht ingeslagen.

Groetjes, Daphne

11

ja, het is een garde en hij steekt er bovenuit. Maar ik ga het gewoon morgen maar es met de handmixer proberen hoor.....................
tssssssssssssssssss, moet toch te doen zijn.?! Mijn vullinkjes staan al in de koelkast te wachten en dan wil dit kapsel gewoon niet lukken!!!!
Stop er voor vandaag mee. Morgen weer een dag. Ik hou jullie op de hoogte en alvast bedankt voor het meedenken.

12

oh enne............deze oen ziet nu de FAQ pas............sorryknorrie

13

Balen zeg... Hopen dat het morgen wel lukt!!! En ja als ik jou was zou ik het inderdaad gewoon met de handmixer proberen. Succes ermee!!

Groetjes, Daphne

14 Laatst bewerkt door tutte33 (16-05-2009 20:46)

Meet voor de aardigheid eens op hoeveel liter water in je vorm gaat.
En kijk dan eens op felicitaartjes met nl erachter. Dat schema is weer net ietsje anders en werkt voor mij beter als dit schema.
Ik denk dat het per oven verschilt welk schema je past.

15

elsjefiederelsje schreef:

beetje beige en het is gewoon nog te gieten. Zit weinig of geen lucht in. Wat me wel opvalt, is dat het warm wordt als ik het aan het mixen ben. Zou het niet gewoon op een te hoge stand zijn???? Het deksel van de kom beslaat helemaal..........................................

:think: wel vreemd want mijn beslag van de mix wordt echt zoo stijf, dat moet ik er echt uitspatelen... Ik doe het wel op de hoogste stand, en dan op het laatst nog even lager. Ik weet niet wat voor mixer jij hebt dat je met een deksel OP de kom mixt, maar misschien eens zonder proberen?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

16

Meisjes....................het is gelukt!
Heb het gewoon eens met de handmixer geprobeerd en het deeg zag er gewoon heel anders uit nu. Veel meer volume en inderdaad voelde het heel luchtig.
De taart staat nu in de oven en hij is al bijna tot de rand gerezen.
Bedankt voor jullie reakties hoor.

17

Gelukkig!!!! :) Veel succes nu met het vullen en bekleden en decoreren!!

Groetjes, Daphne