1

Onderwerp: Hoe lang buiten de koelkast?

Hallo,

Hoe lang kan een taart gevuld met slagroom buiten de koelkast? Is 3 uur te doen?

Groetjes,
Patty

2

Re: Hoe lang buiten de koelkast?

Ja hoor, daar ga je niet dood aan! Maar daar moet ik wel bij zeggen, dat als de taart bij mij dezelfde dag of de dag erop nog niet op is, ik de restanten zowieso altijd weggooi (of op tijd invries). Ik ga dat niet, zoals ik wel 's bij anderen heb gelezen, nog een halve week bewaren. (Na 2 dagen taart hoef ik trouwens zowieso niet meer; dan komt het m'n neus uit!)

Dus hoe langer je de taart wilt bewaren, hoe stricter je moet zijn met de koeling.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3

poehee  ik zou zelf nooit een taart met slagroom 3 uur buiten de koelkast bewaren, de kans op bacterieen vind ik zeker bij slagroom te groot en heb ook het idee dat de slagroom dan dun gaat worden.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

4 Laatst bewerkt door e.b.m. (16-05-2009 17:17)

Ik gebruik gebaksslagroom, dus dan heb je, denk ik, minder last van evt. dun worden.  En ik ga het ook NIET ONNODIG buiten de koeling houden, hoor. Maar als het bij die 3 uur blijft en het is verder geen warm weer (of een te warme ruimte) ........., maar ieder voor zich. En bij twijfel: gewoon niet doen!
Maar wat is de reden? Te volle koelkast? Heb je anders geen koele berging?

5

e.b.m. schreef:

Ik ga dat niet, zoals ik wel 's bij anderen heb gelezen, nog een halve week bewaren.

Dat ging vast niet over een taart met slagroom, denk ik zomaar... ;)

Ik vind drie uur ook wat erg lang, maar het hangt er natuurlijk erg vanaf wat de omgevingstemperatuur dan is: een volle feestzaal met 100 mensen erin aan  het dansen, of een koele berging :think:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

6

e.b.m. schreef:

Ik gebruik gebaksslagroom, dus dan heb je, denk ik, minder last van evt. dun worden.  En ik ga het ook NIET ONNODIG buiten de koeling houden, hoor. Maar als het bij die 3 uur blijft en het is verder geen warm weer (of een te warme ruimte) ........., maar ieder voor zich. En bij twijfel: gewoon niet doen!
Maar wat is de reden? Te volle koelkast? Heb je anders geen koele berging?

hoe maak je gebaksslagroom dan??? Of koop je dat zo?

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

7 Laatst bewerkt door e.b.m. (17-05-2009 09:30)

Met een soort vla van 1 eidooier, 25 gr suiker, zakje vanillesuiker en een 3 el koude melk. Dat moet je au-bain marie verhitten tot het gebonden en schuimig is. (Steeds blijven kloppen). Van vuur af 3 blaadjes geweekte en goed uitgeknepen gelatine erdoor mengen en dan laten afkoelen, maar nog niet opstijven. Dit mengen met 1/2 ltr (net niet helemaal) stijfgeklopte slagroom+25 gr poedersuiker. Maar ik gebruik ook wel eens de helft van de slagroom en poedersuiker, zeker als ik bijv. vruchtjes toevoeg.  Dat gaat ook goed. De vla zorgt voor een goede versteviging zonder dat het te stijf wordt.

Ik heb het recept uit het Blue Band kookboekje "Gebak" (een actie van zoveel jaar terug).

8

zelfde principe als klopfix eigenlijk, dan vind ik een zakje klopfix erdoor toch wel makkelijker werken

9

christol schreef:

zelfde principe als klopfix eigenlijk, dan vind ik een zakje klopfix erdoor toch wel makkelijker werken

Klopfix zorgt ervoor dat de slagroom steviger blijft en minder snel uitloopt, het zorgt er niet voor dat je slagroom langer houdbaar of beter buiten de koelkast te bewaren is!

Groetjes Laura!

10

Lautje. schreef:
christol schreef:

Klopfix zorgt ervoor dat de slagroom steviger blijft en minder snel uitloopt, het zorgt er niet voor dat je slagroom langer houdbaar of beter buiten de koelkast te bewaren is!

ik heb het ook niet over langer houdbaar, ik vind juist dat 3 uur buiten de koelkast te lang is voor slagroom en ook voor bakkersroom

11 Laatst bewerkt door e.b.m. (17-05-2009 19:15)

Klopfix is inderdaad een stuk makkelijker, maar ik vind het met de "vla" lekkerder. (Maar misschien zit dat wel tussen m'n oren, hoor! Zal het nog wel 's een keer naast elkaar proeven).

Maar hoe dan ook: voorzichtigheid is altijd geboden met bewaren buiten de koelkast. Daar kan "vla" of Klopfix inderdaad helaas niets aan veranderen.