1

Onderwerp: Norit

Goede morgen dames,

Ik heb even een vraagje aan jullie mbt Norit, vanavond en morgen zal ik bezig zijn met het maken van een Iglo taart met daarbij natuurlijk pinquins en die zijn natuurlijk zwart.

Nu heb ik geen zwarte kleurstof (:() en ook geen winkel in de buurt die dat verkoopt en bestellen via internet duurt te lang....

Nu heb ik gelezen dat je Norit kan gebruiken maar ik vraag me eigenlijk af of dit echt niet schadelijk is het gaat namelijk om een kindertaart en de hele kleintjes zullen er ook iets van eten (1 en 2 jaar) en ik wil natuurlijk niet dat ze darm pijn krijgen door mijn taart.

Wie van jullie heeft Norit wel eens gebruikt om marsepein zwart te maken en kan mij "verzekeren" dat dit echt geen gevolgen heeft....En hoeveel zal ik moeten gebruiken voor ongeveer 150 gram marsepein?

Of is er misschien een ander middel wat ik kan gebruiken voor het zwart maken en wat wel in de supermarkt oid te koop is...

Alvast bedankt voor jullie antwoord

2

Re: Norit

Norit is actieve kool en heeft helemaal geen invloed op de werking van de darmen. Het enige wat het doet is bepaalde stoffen aan zich binden, waardoor een eventuele schadelijke werking van die stof teniet wordt gedaan, vandaar dat het wordt gebruikt bij vergiftigingen e.d.
Je raakt er dus niet verstopt van, ook niet aan de diarree, alleen de kleur van de ontlasting veranderd. Zorg dus dat de luiers van die kleintjes goed aan zijn :D!
Ik denk trouwens dat het poeder uit een halve capsule al genoeg is... dus hoeveel krijg er dan eigenlijk van binnen, heel weinig dus ;)!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Heel erg bedankt voor je antwoord dan gaan we Norit gebruiken voor deze keer en snel zwarte kleurstof bestellen :)

Haha we zullen zorgen dat de luiers goed en stevig zitten om te voorkomen dat alle kleren zwart zijn ;).

Weet iemand trouwens of Norit ook de koop is bij een drogist (zoals etos/kruidvat etc) of moet ik hiervoor naar de Apotheek?

Nienke87 schreef:

Heel erg bedankt voor je antwoord dan gaan we Norit gebruiken voor deze keer en snel zwarte kleurstof bestellen :)

Haha we zullen zorgen dat de luiers goed en stevig zitten om te voorkomen dat alle kleren zwart zijn ;).

Weet iemand trouwens of Norit ook de koop is bij een drogist (zoals etos/kruidvat etc) of moet ik hiervoor naar de Apotheek?

Norit is ook te koop bij de drogisterijen!!!

5

nee dat menen jullie niet

of toch wel.... ik moet er niet aan denken ik gebruik het als de hond bouvier diarree heeft en het werkt dan super het idee dat ik de vraag krijg hoe die pinquin zo mooi zwart gekleurd is en kind lief bijt net de kop eraf neeeeee dat ga ik echt niet vertellen hahah ik vind het eignelijk nog wel grappig maar het idee erbij vind ik dan wel een beetje gek hoor ik zal het dus zelf niet doen

6

Ik zou het ook nooit doen hier. Ik kan ook absoluut niet tegen Norit. Geef mij zo'n capsule en ik ga een week niet naar de wc. Zo snel reageer ik op dat spul.

En net wat je zegt Riet, Ik zou het nooit durven zeggen tegen mensen. Hoe was de taart? Nog kunnen poepen daarna? Hoezo? Nou, ik had er Norit in gestopt!!! :lol:":lol:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Ottolien schreef:

.... Hoe was de taart? Nog kunnen poepen daarna? Hoezo? Nou, ik had er Norit in gestopt!!! :lol:":lol:

hahaha :D ik verslik me bijna in mijn wijntje
maar een halve capsule op eenhele taart lijkt me wel meevallen

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

8

Dag dames, nou ik heb het net geprobeert met Norit (had de nieuwe berichten niet gelezen dus ben het gaan kopen) maar pff je hebt behoorlijk veel nodig om het een beetje zwart te krijgen hoor!

Dit was voor mijn "proeftaart" om aan mijn man te laten zien hoe ik het wilde maken voor de verjaardag van onze dochter volgende week (1jaar).

Maar ik heb besloten toch maar gewoon zwarte kleurstof uit de shop te gaan bestellen ik wil natuurlijk niet dat mijn dochter straks niet meer kan poepen omdat mama zo graag een leuke taart wilde maken ;).

9 Laatst bewerkt door inge h (16-05-2009 12:43)

Nienke87 schreef:

Dag dames, nou ik heb het net geprobeert met Norit (had de nieuwe berichten niet gelezen dus ben het gaan kopen) maar pff je hebt behoorlijk veel nodig om het een beetje zwart te krijgen hoor!

Dit was voor mijn "proeftaart" om aan mijn man te laten zien hoe ik het wilde maken voor de verjaardag van onze dochter volgende week (1jaar).

Maar ik heb besloten toch maar gewoon zwarte kleurstof uit de shop te gaan bestellen ik wil natuurlijk niet dat mijn dochter straks niet meer kan poepen omdat mama zo graag een leuke taart wilde maken ;).

vullen met pruimen moes?? ;)
ben wel erg beniewd hoe die taart eruit komt te zien, succes

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

10 Laatst bewerkt door Ottolien (16-05-2009 12:43)

inge h schreef:
Nienke87 schreef:

vullen met pruimen moes?? ;)
ben wel erg beniewd hoe die taart eruit komt te zien, succes

:lol: :lol: :lol:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

11

ik gebruik norit ook om te kleuren maar dan voor decoratiedingen dus niet om te eten en ik weet dat je best veel nodig hebt wil je een diepzwarte kleur krijgen, misschien kan het geen kwaad maar ik zelf zou het toch niet vlug gebruiken voor mijn taarten.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

12

Nou, ik zou dir niet doen. Een bijwerking van Norit is obstipatie! Dus dit lijkt me zeker geen goed plan.
Kijk anders op www.farmacotherapeutischkompas.nl.

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.